Houd uw social media up to date met deze zes trends!



Houd uw social media up to date met deze zes trends!

De gemiddelde Nederland brengt zo'n anderhalf uur per dag door op social media, dat blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2020 van Newcom. WhatsApp is veruit het populairste social media kanaal, gevolgd door Facebook en YouTube. Instagram groeit ook nog steeds: het afgelopen jaar nam het aantal gebruikers toe met veertien procent. Voor bedrijven die willen zijn waar hun doelgroep is, is actief zijn op social media dan ook een belangrijke aanrader. Dat wist u waarschijnlijk al wel, maar er zijn ook een aantal trends waar u wellicht niet van op de hoogte bent. Na het lezen van dit artikel bent u weer helemaal op de hoogte en ready voor deze nieuwe eeuw!

Trend 1: Video content

Online video was al belangrijk en wordt steeds belangrijker. Over alles wordt een vlog gemaakt en ook grote sociale netwerken spelen op deze trend in. Denk hierbij aan de lancering van Facebook Watch en Instagram TV. In 2020 zal deze ontwikkeling zich alleen maar doorzetten, zo wordt verwacht. En video is niet meer iets dat alleen bedrijven met grote budgetten kunnen veroorloven: de komst van goedkope en eenvoudige video-creatie studio's zorgt ervoor dat u dit zelf goed op kunt pakken. Aan de slag met video content in 2020? Neem dan de volgende punten mee:

  • Video wordt steeds korter, maar wel even krachtig: vertel meer in minder tijd;
  • Laat consumenten kiezen wat ze kijken;
  • Experimenteer met AR, VR en filters: zo maakt u boodschappen duidelijker, leuker en meer waard.

Trend 2: Live content

Steeds meer mensen kijken naar livestreams: wereldwijd groeide het aantal kijkuren van 10,3 miljard in 2018 naar 12,7 miljard in 2019. Voor u als online marketeer of ondernemer is het een ideale manier om een band op te bouwen met de doelgroep. Tijdens een livestream reageert u namelijk door contact en andere interacties van het publiek op te vragen die binnenkomen op de livechat. Daarnaast zijn livestreams na afloop vaak ook te downloaden. Dat levert mooie content op om te gebruiken op Instagram, Facebook of YouTube. Wist u dat het in het loop van dit jaar mogelijk wordt om live tegaan op LinkedIn?

Trend 3: E-commerce

Social media worden steeds meer door merken gebruikt voor e-commerce. De netwerken blijven nieuwe functies lanceren waarbij een koppeling gemaakt wordt tussen content en het aankoopgedrag van de gebruiker. Retailers kunnen hierdoor shopping steeds gemakkelijker integreren.

Trend 4: Stories

De gedachte achter Stories is dat content tijdelijk gedeeld wordt en daarna verdwijnt. Op verschillende platformen komt dit naar voren, zoals Instagram, Facebook en Snapchat. Instagram blijft het meest populaire platform voor deze soort content. Hierbij wordt ingespeeld op de alsmaar korter wordende aandachtsspanne van social media gebruikers. Let wel op dat de inzet van Stories niet voor elke doelgroep even succesvol is. Denk altijd na of het passend is voor het doel en de doelgroep die u wilt bereiken.

Trend 5: Personalisatie

De tijd van massa doelgroepen is voorbij, niche targeting is de nieuwste trend. Heeft u uw doelgroep al goed voor ogen? En heeft u persona's opgesteld? Maak uw targeting zo specifiek mogelijk door data te gebruiken, maar sla hier vooral niet in door. Lokalisering wordt daarbij steeds belangrijker. Zo krijgt iedereen relevante advertenties te zien.

Trend 6: Creativiteit

Het is voor uw bedrijf tegenwoordig moeilijk om op te vallen tussen de vele advertenties en filmpjes op social media. De focus verschuift daardoor van resultaten naar het creatieve aspect. Daar kunt u zich als bedrijf mee onderscheiden! Waar een contentstrategie eerst al genoeg was, moet deze nu creatief zijn om op te vallen. Wees vooral niet bang om uniek te zijn en te experimenteren met verschillende, wellicht voor u nog onbekende, vormen van content.

Dat was onze vooruitblik op 2020, benieuwd wat er het afgelopen jaar allemaal speelde? Ook dat hebben we voor u op een rijtje gezet op Places.nl.

Foto: Canva


Delen:



Reacties