16-21 maart: OntdekZorg week! Ontdek de zorg en sta stil bij jouw eigen welzijn



Welzijn belangrijk op kantoor

Dit jaar doen ze het net even anders: van 16 tot 21 maart is het niet de Nationale Week van Zorg en Welzijn, maar de Ontdekzorgweek! Een week vol evenementen om de zorg beter te leren kennen. Dit kan door het bezoeken van evenementen zoals Meet & Greets, banenmarkten en open dagen bij zorginstellingen. De week geeft een kijkje in het leven van de zorg en creëert bewustzijn over welzijn. Daarom een mooi moment om na te gaan hoe het gesteld is met jouw welzijn.

De cijfers zijn er al enige tijd, maar het probleem is helaas nog niet verholpen. Veel mensen in Nederland hebben te kampen met overspannenheid en burn-outs. Volgens het jaarlijkse TNO Nationale Enquête Arbeidsomstandigheden (TEA) gaf 14% van de mensen aan te maken te hebben met burn-out klachten in 2019. Dit kan vertaald worden naar het feit dat 1 op de 7 werknemers last heeft van dergelijke klachten. En laten we daarom niet alleen deze week gebruiken om de zorg beter te leren kennen, maar ook te evalueren hoe het met onszelf gaat.

Hoe voel je je?

Burn-out klachten en gevoelens van overspannenheid hebben een aantal kenmerken. Zo ervaren patiënten een uitgeput en opgejaagd gevoel. Bij burn-outs hebben patiënten vaak ook het gevoel de controle over hun leven kwijt te zijn. Hierbij kan het zijn dat zij minder goed functioneren in het dagelijks leven. Dit kan zich zelfs uiten in fysieke klachten, zoals hartkloppingen, kramp in schouders en slapeloosheid. Om dit te voorkomen is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij hoe je je voelt. Las ook zeker voldoende ontspanningsmomenten in om weer op te laden. Hoe je dit doet op kantoor? Places.nl zet op een rij hoe je het beste kan ontspannen op kantoor en hoe werkgevers het best een stressvrij kantoor kunnen creëren.

Ontspannen op kantoor: pak die pauze

Pak echt even pauze als je pauze hebt. Achter het bureau blijven zitten en rondkijken op het internet werkt niet bepaald ontspannend. Probeer bijvoorbeeld een van de volgende 3 tips om beter te ontspannen in de pauze:

  • Yoga: Yogales heeft een ontspannende werking op het lichaam. Misschien klinkt het wat gek in de oren om tijdens de werkpauze een yogasessie te doen, maar veel yoga studio's bieden lessen aan tijdens deze uren. Daarnaast kan het ook een idee zijn om met meerdere collega's eens in de week yoga te doen.
  • Wandelen: Favoriet van de Places redactie. Frisse lucht en zonlicht komen de productiviteit ten goede. Ga lekker wat bewegen en loop een rondje met collega's. Op deze manier ben je er niet alleen even uit, maar kan je ook je hoofd leeg maken door niet-werkgerelateerde gesprekken en een andere omgeving.
  • Strekoefeningen: Geen tijd voor een yogales of een wandelrondje? Doe wat strekoefeningen. Doe bijvoorbeeld wat nekoefeningen en zwaai met je armen. Het werkt afleidend en kan stress verlagen. Probeer dit overigens niet alleen in de pauze te doen, eens per uur wat bewegen kan al extra rust geven.

Wat kan je doen als werkgever?

Als werkgever kan je ook bijdragen aan het welzijn van je werknemers. Recentelijk is al in het nieuws geweest dat de kantoortuin helemaal niet zo'n goed effect heeft op de productiviteit van werknemers. Artsen waarschuwen zelfs voor hoofdpijn, stress en burn-out klachten door de grote open ruimte waarin iedereen aan het werk is. De kantoortuin wordt nu zelfs vergeleken met een 'kippenhok' dat vooral leidt tot vermoeidheid, concentratieklachten en meer verzuim. Hoe kan je je kantoor dan zo inrichten dat werknemers zich gedurende de dag ontspannen blijven voelen?

Zorg voor een ergonomisch ingericht kantoor

Een ergonomisch ingericht kantoor is een kantoor dat een goede houding bevordert. Op deze manier kunnen vermoeidheid en pijnklachten worden tegengegaan. Een aantal dingen die je kan doen is verstelbare computerschermen, zodat deze altijd op ooghoogte kunnens taan. Daarnaast zijn verstelbare bureaus en stoelen ook een goede investering. Zo kan elke werkplek aangepast worden op de werknemer die er op dat moment aan de slag gaat.

Zet wat planten neer in de werkruimte

Planten geven niet alleen extra zuurstof af, maar verbeteren ook de concentratie, verminderen stress en verminderen ziekteverzuim. Klinkt goed toch? Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een aantal planten op kantoor neerzetten. Een bos bloemen heeft hetzelfde effect én fleurt de ruimte direct op.

Maak het kantoorpand flexibel

Bij een flexibel kantoorpand kan je denken aan verschillende werkplekken. Bijvoorbeeld een regulier bureau, maar ook een statafel of een lounge bank. Licht is ook belangrijk, warmer licht is bijvoorbeeld ontspannender.

Creëer ontspanningsruimtes

Hier kan je denken aan een loungebank bij het koffiezetapparaat. Hier kunnen werknemers een kop koffie drinken en tijdelijk het werk uit het hoofd zetten. Ook kan het een positief effect hebben door in de kantine bijvoorbeeld een tafelvoetbaltafel neer te zetten waar werknemer op elk moment gebruik van kunnen maken.

Besteed aandacht aan vitaliteit

Besteed aandacht aan vitaliteit en nodig bijvoorbeeld iemand uit om een yogales te komen geven op kantoor. Start initiatieven zoals een hardloopgroep voor na het werk, of laat werknemers eens plaatsnemen op een massagestoel. Op deze manier laat je niet alleen zien dat je geeft om je werknemers, maar creëer je ook leuke manieren om hiermee bezig te gaan.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek