Menu

SEO in 2019: 6 trends en ontwikkelingen die je kunnen helpen om weer bovenaan te komen.



SEO trends voor 2019: Zo kun je weer bovenaan komen

De zoekresultatenpagina komt steeds voller te staan met concurrerende bedrijven die allemaal hetzelfde willen: bovenaan komen te staan in Google. Door de vele mogelijkheden, wordt het steeds lastiger om dit doel te bereiken. Niet alleen kennis over basis SEO-tools is belangrijk, ook kennis over de techniek achter de zoekmachine kan het verschil maken. Er zullen bedrijven zijn die veel tijd, energie en geld stoppen in SEO, maar hun doel niet bereiken en wellicht worden dit er steeds meer. Gelukkig ontwikkelt de zoekmachine wereld zich nog volop en liggen er weer veel mogelijkheden om je online vindbaarheid te verbeteren. Places.nl deed onderzoek naar deze trends en ontwikkelingen en geeft je hieronder de tien belangrijkste.

1. Bijna de helft van de zoekopdrachten gaat via Voice Search

Er worden steeds meer tools ontwikkelt om je zoekopdracht niet meer in te hoeven tikken, maar die het mogelijk maken om je zoekopdracht in te spreken. Naast de bekende spraakfuncties van smartphones, zoals Siri van Apple, komen er steeds meer digitale assistenten en smart home speakers op de markt. Begin dit jaar lanceerde Google haar digitale assistent Google Assistent, waarmee je Google kunt vragen naar bepaalde informatie, die je anders via de zoekmachine zelf zou hebben opgezocht. Dit maakt het voor gebruikers makkelijker, maar het vraagt wederom aanpassingsvermogen bij bedrijven.

Gebruikers spreken hun zoekopdracht namelijk vaak anders uit dan dat ze deze zouden typen. De zoekopdrachten zullen steeds vaker bestaan uit een vraag of het omschrijven van een probleem. Termen als 'hoe', 'waarom', 'wat' en 'waar', zullen vaker worden gebruikt. Dit betekent dat bedrijven hun content hierop moeten aanpassen om goed vindbaar te blijven. Een voorbeeld: waar een elektronica-winkel zich kon optimaliseren met 'ultra led TV', zal het nu moeten inspelen op zoekopdrachten als 'waar vind ik de goedkoopste ultra led TV?' of 'wat is de beste ultra led TV?'.

2. Rankbrain past ranking aan op basis van zoekgedrag

Rankbrain is een zelflerend systeem van Google dat je ranking mede bepaalt op basis van Click Through Rate en sessieduur. Sta je bijvoorbeeld op plaats 5 in de SERP, maar wordt er veel op jouw link geklikt? Dan zien zoekmachine-gebruikers jouw website als relevant, wat weer door Google wordt gebruikt om gebruikers relevante zoekresultaten te geven. Wordt je pagina ook nog eens voor een relatief lange bezocht, dan draagt dit ook bij aan de relevantie van je website. Ondanks dat deze ranking tool al drie jaar bestaat, blijft het zich ontwikkelen en blijft het ook belangrijk als derde grootste ranking factor.

3. Niet alleen bovenaan, maar ook in de Featured Snippets

Google speelt met haar tool Featured Snippets al in op de ontwikkelingen in zoekopdrachten. Deze tool beantwoord namelijk al vragen op de zoekresultatenpagina (SERP). Handig voor gebruikers, maar voor bedrijven kan dit betekenen dat er minder wordt doorgeklikt naar hun website. Structured Data wordt in 2019 belangrijker. In Schema (verzameling van tags die je kunt toevoegen aan je HTML) kun je een zogenaamde Snippet Bait toevoegen. Dit is een blokje tekst van ongeveer 50 woorden dat Google kant-en-klaar kan overnemen in de Featured Snippet. Daarnaast moet je de zoeker óók verleiden door te klikken. Denk dus goed na over aantrekkelijke headings, meta descriptions en uitgelichte afbeeldingen.

4. Populariteit van video content blijft stijgen

Uitgebreid onderzoek van netwerk gigant Cisco benadrukt grote rol van video content. Ze verwachten namelijk dat in 2021 80% van alle online verkeer video content betreft. In 2019 zal deze verwachte gebruikersbehoefte al een prominente rol gaan spelen in zoekmachineoptimalisatie.

Verwacht wordt dat algoritmes van zoekmachines video's steeds beter inhoudelijk zullen kunnen interpreteren en dus meenemen in het zoeken naar relevante content. Een belangrijke ontwikkeling voor zowel video-platforms als YouTube, als voor normale webpagina's. Voor webpagina's zal een video een mooie aanvulling kunnen zijn op een kort artikel en kan een relevante beschrijving een video goed aanvullen. Youtube is bovendien na Google veruit de meest gebruikte zoekmachine. En aangezien Youtube eigendom is van Google, zullen ze altijd geneigd zijn om elkaar te versterken.

5. Spreid je kansen: kijk ook naar andere zoekmachines

Zoals verwacht is Google veruit de meest gebruikte zoekmachine, gevolgd door Youtube. Toch zijn er een aantal andere zoekmachines in opkomst. Het is onwaarschijnlijk dat zij het aandeel van Google flink zullen aantasten, maar een goede online vindbaarheid op deze andere zoekmachines, kan het aantal bezoekers naar je website verhogen. Zo is de privacyvriendelijke zoekmachine DuckDuckGo in opmars, net als het duurzame Ecosia. Op het gebied van e-commerce zijn Amazon en Alibaba booming. Vergroot dus je scoop en zorg dat je ook zichtbaar bent via andere interessante platforms.

6. Local Search belangrijk voor vindbaarheid en linkbuilding

Ook geografie wordt steeds belangrijker. Steeds meer zoekresultaten tonen alleen bedrijven en organisaties in je wijk, dorp, stad of regio. Ook wanneer de zoeker geen plaatsnaam gebruikt in de zoekopdracht. Het lokale aspect is bij veel zoekopdrachten relevant, waar Google dus ook naar zal zoeken. Staan de juiste locatiegegevens op je website en zijn deze ook zichtbaar in Google? Dan is de kans groter dat je gevonden wordt bij in een local search. Ook linkbuilding speelt een belangrijke rol in local search. Deze rol is bij algemene zoekresultaten een stuk kleiner. Een link van een geverifieerde lokale website naar een andere website in dezelfde plaats of regio is een positief signaal voor Google.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek