Menu

Data verzamelen via jouw website: waarom en hoe werkt het



Hoe kun je data verzamelen van je website en gebruiken?

Dataverzameling is niet alleen geschikt voor grote bedrijven. Ook midden- en kleinbedrijven kunnen zeker hun voordeel ermee doen. Meten is namelijk weten, met verzamelde data kun je het gedrag van klanten voorspellen en hiermee successen in je bedrijf behalen. Het verzamelen en analyseren van gegevens wordt steeds groter en is ook erg populair. Big data staat in het rijtje van grote trends in de toekomst. Het wordt gezien als middel voor bedrijven om verder te optimaliseren en te groeien. Met (big) data bedien je jouw klanten beter, ontwikkel je betere producten en diensten en optimaliseer je bedrijfsprocessen. Maar wat houdt data in en wat kun je er mee als ondernemer? Places.nl zocht het voor je uit.

Wat is big data?

Iedereen beschikt over data in zijn of haar bedrijf. Denk aan gegevens van klanten, technische specificaties van producten of verkoopcijfers. Data komt uit externe bronnen zoals social media, cookies, weblogs, maar ook camera's en smartphones. Kortom: eigenlijk uit alle moderne 'slimme' apparaten die samen het Internet of Things vormen. Door middel van big data kom je meer te weten over je doelgroep. Consumenten laten namelijk met alles wat ze online doen sporen achter. Dit wordt verwerkt in een digitaal systeem en omgezet in concrete en interessante cijfers. Door middel van data kun je onder andere het consumentengedrag analyseren, financiële keuzes inschatten, de markt in kaart brengen, gerichte aanbiedingen aan je klanten doen en concurrentieanalyses maken. Door data kunnen we sneller en goedkoper waardevolle analyses doen.

Bezoekersaantallen

Het aantal bezoekers op je website is een duidelijke aanwijzing voor het succes van je site. Als je bezoekersaantallen stijgen, kun je concluderen dat de inhoud van je site het goed doet. Merk je dat je bezoekersaantallen in een bepaalde periode stijgen? Dan heb je bijvoorbeeld met relevante inhoud, sterke SEO of goede marketing meer traffic genereert. Ben je benieuwd naar hoe jouw website scoort maar weet niet hoe je de performance kan meten? Door middel van een Premium Pakket van Places Websites krijg je zicht in jouw bezoekersaantallen en kun je de performance van jouw website nauwkeurig bijhouden. Bovendien zijn websites van Places geoptimaliseerd en snel. Websites die hoge scores halen in de snelheidstest van Google stijgen in Google Ranking. Dit is voordelig voor je online vindbaarheid.

Sessieduur & Bounce-rate

Hoe lang blijven bezoekers op je website? Normaal gesproken kun je ervan uitgaan hoe langer bezoekers op je website blijven, hoe meer content ze van jou gezien hebben. Wanneer je veel content genereert, maar bezoekers blijven minder dan een minuut op jouw site besef dan dat er iets niet goed gaat. Waarschijnlijk vinden je bezoekers je content niet goed genoeg en kunnen ze informatie niet vinden. De 'bounce-rate' staat voor het percentage sessies waarbij de bezoekers je website verlaat vanaf de pagina waarop ze zijn binnengekomen. Er zijn verschillende oorzaken te koppelen aan een hoge bounce-rate. Google Analytics geeft je de mogelijkheid om uit te zoeken op welke pagina's bezoekers procentueel het vaakst 'uitstappen'. Dit geeft belangrijke inzichten in hoe bezoekers omgaan met bepaalde website processen.

Google Analytics

Door middel van Google Analytics kun je veel inzicht krijgen in data en het gedrag van je klanten. Google Analytics is dé webstatistieken tool van Google. Je kunt website bezoeken meten en data vergaren waarmee je vervolgens je website kan verbeteren. Google Analytics biedt je inzage in een veelheid van data waarmee je inzicht kan verkrijgen uit jouw websiteverkeer en marketingeffectiviteit. Het is verstandig om dashboards in te stellen en te gebruiken binnen Google Analytics. Deze dashboards geven veel informatie weer die je kan omzetten in acties om je marketingstrategie bij te sturen.

Het analyseren van data en hier conclusies uit trekken is niet altijd gemakkelijk. Het is belangrijk dat je gericht op zoek gaat naar kennis die bijdraagt aan het behalen van je gestelde doel.

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek