Menu

Unique selling point: wat is het en waarom is het belangrijk voor u als ondernemer?



Unique selling point

Vindt u het lastig om uit te leggen waarom u beter, goedkoper, sneller of innovatiever bent dan concurrenten? Dan is het verstandig om eens na te denken over het unique selling point van uw onderneming. Places.nl legt in deze blog uit wat USP's zijn en hoe u uw eigen unique selling points kan vinden.

Wat is een USP?

Een unique selling point of unique selling proposition is een kenmerk of factor van een bedrijf waarmee het zich onderscheidt van andere bedrijven of producten. Het gaat hierbij om een voordeel waardoor een product of dienst aantrekkelijker wordt dan dat van concurrenten. USP's kunnen als basis worden gebruikt voor een goede marketingstrategie.

USP voorbeelden

Veel grote bedrijven hebben kenmerken waarmee zij opvallen in de massa of waardoor producten populair zijn. Deze unique selling points worden meestal verwerkt in marketing campagnes. Voorbeelden van USP's zijn: de goedkoopste zijn, de hoogste kwaliteit bieden, de beste service geven, meest gunstige voorwaarden hanteren, kortste levertijd, snelste service etc. Jumbo laat bijvoorbeeld in elke campagne terug komen dat hun USP de laagsteprijsgarantie is. Met de laagsteprijsgarantie garandeert Jumbo haar klanten dat ze bij hun altijd als goedkoopste uit zijn. Wanneer klanten bij een andere supermarkt hetzelfde product voor een lagere prijs vinden, krijgen klanten het product gratis mee en wordt de prijs zo snel mogelijk aangepast.

USP Marketing

Het is belangrijk om tijdens het creëren van een product of dienst te bedenken wat de toegevoegde waarde is. Hoe meer er in het begin over de toegevoegde waarde wordt nagedacht, hoe makkelijker het later is om een unique selling point te formuleren. Een unique selling point is een boodschap die samengevat kan worden in één zin. Om een goede zin te formuleren is het verstandig om een aantal verschillende zinnen op te schrijven. Herschrijf de zinnen net zolang tot u uiteindelijk bij de beste zin komt. M&M heeft haar USP samengevat in de volgende zin: "The milk chocolate melts in your mouth, not in your hand" en Apple in: "We provide a lifestyle with our products".

Een unique selling point moet vervolgens goed gecommuniceerd worden naar potentiële klanten. Sommige bedrijven hebben hun unique selling point zo goed verwerkt in het product dat het niet gecommuniceerd hoeft te worden. Apple heeft bijvoorbeeld nooit specifiek haar unique selling point gepromoot. De producten van Apple bieden uit zichzelf al de unieke karakteristieken. Voor de meeste bedrijven is het echter wel belangrijk om een unique selling point duidelijk te communiceren aan klanten. Een USP kan gepromoot worden in alle soorten reclame, het kan vermeld worden bij advertenties, commercials, flyers, folders, beurzen etc. Hoe vaker een USP gecommuniceerd wordt, hoe duidelijker het voor potentiële klanten is waarop uw bedrijf zich onderscheidt.

Wat is uw USP?

Om de unique selling points van uw onderneming te formuleren is het verstandig om de volgende stappen door te lopen.

1. Neem uw eigen bedrijf onder de loep

Kijk eens aandachtig naar de producten of diensten die u verkoopt. Welke prijs vraagt u en wat zijn de voordelen per dienst of product?

2. Maak een concurrentie analyse

Wat doen uw concurrenten? Waarmee onderscheiden zij zich van de rest? Aan concurrenten kunt u goed zien wat wel verstandig is en wat niet.

3. Bepaal wat uw onderscheidend vermogen is

Nadat u uw eigen bedrijf en dat van concurrenten onder de loep heeft genomen kunt u vaststellen wat uw onderscheidend vermogen is. Kies een uniek voordeel uit waarmee u verschilt van concurrenten. Om de unieke voordelen van uw dienst of product te vinden kunt u de volgende zin afmaken: "anders dan mijn concurrent doen wij / kunnen wij / hebben wij…"

4. Analyseer uw doelgroep

Tot slot is het belangrijk om duidelijk te hebben voor wie u het doet. Wie wilt u bereiken met uw producten en diensten? Het is belangrijk dat uw unique selling points goed aansluiten op de behoeften van uw doelgroep.

Wat is een emotional selling point (ESP)?

Naast een unique selling point wordt het volgens sommige marketing professionals ook steeds belangrijker om een emotional selling point (ESP) te hebben. Met een ESP kan een bedrijf inspelen op het gevoel van potentiële klanten. Het is een goede manier om klanten te inspireren, enthousiasmeren en om van complexe informatie een makkelijk verhaal te maken. Het toevoegen van emotie aan een product kan net zo waardevol zijn als het benadrukken van specificaties van een product. Een schoenenmerk kan zich bijvoorbeeld onderscheiden door de kwaliteit van de schoenen. Het kan zich ook onderscheiden door een uniek verhaal te vertellen. Waarom zou de consument voor dit schoenenmerk moeten gaan? Producten worden niet alleen verkocht om hun specificaties maar ook om het gevoel dat consumenten er bij krijgen. Dit gevoel kan aangewakkerd worden door een verhaal oftewel een emotional selling point.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek