Menu

Internetdiensten scoren een magere voldoende, namelijk een 6,8



Internetdiensten scoren een magere voldoende, namelijk een 6,8

Als men iets nodig heeft, is de deur uit gaan tegenwoordig geen vereiste meer. Op internet kunnen we allerlei producten krijgen, zoals kleding, meubelen en boodschappen. We kunnen ook op internet terecht voor allerlei diensten. Hierbij gaat het om enorm uiteenlopende diensten, van documenten af laten drukken tot informatie opvragen over een auto. Maar ook meer voor de hand liggende diensten vallen hieronder, zoals het laten maken van een website. Telefoonboek.nl onderzocht hoe deze internetdiensten beoordeeld worden door klanten.

Beoordelingen op Telefoonboek.nl

Bezoekers kunnen terecht op Telefoonboek.nl voor contactinformatie en een beschrijving van bedrijven, maar ze kunnen die bedrijven ook beoordelen. Dit kan de bezoeker doen door het bedrijf een score toe te kennen op basis van de algemene indruk, service en prijs/kwaliteitverhouding van het bedrijf. Bezoekers kunnen aan deze score ook een geschreven review toevoegen, waarin ze de score toelichten of extra informatie geven. Over bedrijven die internetdiensten aanbieden zijn op Telefoonboek.nl 607 reviews achtergelaten. De gemiddelde score die deze bedrijven ontvangen op basis van de beoordelingen is een 6,8. Eigenlijk zijn er 1061 beoordelingen gegeven over internetdienstenbedrijven, maar twee reviews kwamen 325 en 132 keer voor. Beide reviews zijn maar één keer meegenomen, om een representatief beeld van het gemiddelde te geven.

Positief

Over bedrijven die internetdiensten aanbieden zijn meer positieve reviews (367) geschreven dan negatieve (240). Het verschil is echter niet heel groot. Dat is ook terug te zien in het gemiddelde cijfer, dat wel voldoende is maar niet erg hoog. Opvallend is dat de meeste positieve reviews (143) alleen een algemeen positief oordeel bevatten. In deze reviews worden uitspraken als "tevreden over dit bedrijf" en "top bedrijf" gedaan. Er wordt hier dan niet genoemd wat er precies zo goed aan het bedrijf is. Ook wordt vaak (87 keer) genoemd dat het internetdienstenbedrijf goede of vriendelijke service levert. Het derde meest voorkomende compliment (48 keer) is dat het bedrijf professioneel is. Er wordt dan bijvoorbeeld geschreven dat de werknemers kundig zijn of goed advies geven. Daarnaast wordt ook vaak genoemd dat het product of eindresultaat mooi is (41 keer) en dat de levering snel is (33 keer). Ook genoemd, maar minder vaak, is dat sommige bedrijven goed bereikbaar zijn en het contact ermee goed is (24 keer), dat de levering correct was (18 keer) en dat de website van het bedrijf er goed uit zag (15 keer).

Top drie complimenten over internetdienstenbedrijven

  1. Algemeen positief oordeel - Genoemd in 143 recensies
  2. Goede service - Genoemd in 87 reviews
  3. Professioneel - Genoemd in 48 reviews

Negatief

Naast voordelen komt er bij online dienstverlening ook een aantal nadelen kijken. 39,5 procent van de reviews over bedrijven die internetdiensten leveren zijn dan ook negatief. Bij bijna de helft (108 reviews) wordt een voor de hand liggende en heel vervelende klacht genoemd, namelijk dat afspraken niet nagekomen worden. Aangezien je bij het bestellen via internet zelden in levende lijve contact hebt met de aanbieder, is het voor de aanbieder gemakkelijker om afspraken niet na te komen. Mensen geven aan geld te hebben overgemaakt, maar vervolgens de dienst niet te hebben ontvangen. Dit maakt de bedrijven volgens klanten en sommige klanten gaan zelfs zo ver om de bedrijven oplichters te noemen. Dit is helaas het risico wat online bestellen met zich meebrengt. De klant heeft dan een zeker vertrouwen dat het goed komt, maar dit wordt niet altijd beantwoord met een beloning. De klacht over oplichterij gaat vaak samen met een klacht over slechte bereikbaarheid. Deze klacht wordt 93 keer genoemd in de reviews. Wat ook vaak voorkomt (19 keer) is dat de klant een algemeen negatief oordeel geeft. Er wordt dan niet toegelicht wat er precies zo slecht aan het bedrijf wordt gevonden en wordt alleen iets als "slecht" geschreven. Verder is er in de reviews ook geklaagd over de hoge prijs (9 keer), onvriendelijkheid van het personeel (9 keer) en de langzame levering (4 keer).

Top drie meest voorkomende klachten over internetdienstenbedrijven

  1. Komen afspraken niet na - Genoemd in 108 reviews
  2. Slecht bereikbaar - Genoemd in 93 reviews
  3. Algemeen negatief oordeel - Genoemd in 19 reviews

Samengevat

Kortom, mensen zijn overwegend algemeen positief over internetdiensten. Vaak wordt er niet toegelicht wat er dan precies zo goed is, maar alleen dat het bedrijf gewoon "goed" is. Helaas komt het ook vaak voor dat internetbedrijven erop uit lijken te zijn om mensen geld afhandig te maken. Veel klanten gaven namelijk aan ergens betaald voor te hebben en de dienst vervolgens nooit te hebben ontvangen. Dit is een voor de hand liggende, maar hele vervelende bijkomstigheid van dienstverlening via het internet.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek