How to: verbeter uw vindbaarheid met App Store optimalisatie



How to: verbeter uw vindbaarheid met App Store optimalisatie

Apps zijn voor 89% verantwoordelijk voor de totale tijd die consumenten op hun smartphone doorbrengen, de resterende 11% is verkeer via een browsers naar websites. Consumenten gebruiken media graag via een mobiele app. Deze zorgt voor een goede ervaring met de nodige functionaliteiten en slimmigheden. Denk maar eens aan het zoeken naar een locatie: waarschijnlijk pakt u meteen een navigatie-app. Consumenten hebben tientallen apps op hun mobiele telefoons staan. Logisch dus dat steeds meer bedrijven een app lanceren. Bent u dat ook van plan of wilt u uw huidige app beter onder de aandacht brengen? Lees dan vooral verder.

Wat is App Store optimalisatie?

Deze blog gaat over App Store optimalisatie (ASO). Dit is het proces van het optimaliseren van mobiele apps om een hogere ranking in de app stores te bereiken. Dat verklaart ook waarom ASO ook wel de SEO voor mobiele apps wordt genoemd. Het is een combinatie van meer mensen uw app laten ontdekken en bezoekers omzetten in installaties en klanten. Vaak gaat het om kleine aanpassingen met een groot effect. Wij delen tien tips waarmee uw app beter zichtbaar wordt in de App Store en Google Play Store!

Vindbaarheid in app stores

Even een korte uitleg van hoe ASO precies werkt. Het vindbaar worden in app stores gaat gepaard met zowel directe als indirecte factoren. Aan de ene kant heeft u grip op wat u neerzet bij het publiceren van de app. Denk hierbij aan de keywords die u gebruikt, de naam van uw app, het icoon van uw app. Aan de andere kant bent u afhankelijk van het gedrag van uw bezoekers. Het gaat dan onder andere om het aantal kliks, het aantal downloads en het aantal keer dat de app verwijderd is. In dit artikel krijgt u tips over de factoren waar u zelf invloed op heeft bij het publiceren van de app.

1. Houd de appnaam kort en duidelijk

Uw appnaam is een van de eerste dingen die gebruikers zien. Onze eerste tip: houd deze kort en duidelijk. Dit kunt u doen door een korte merknaam toe te voegen met een paar trefwoorden die de app omschrijven, zoals Google Maps - Navigation & Transit. Gebruik hierbij ook keywords, die zijn namelijk erg belangrijk. Het gebruik van de juiste keywords kan zorgen voor een stijging van 10,3 procent in de ranking. Daarnaast scannen gebruikers van de app store vaak op keywords en valt uw app meteen op als u deze gebruikt.

Wist u trouwens dat appnamen in de App Store beperkt worden tot maximaal 30 karakters? En dat in de Google Play Store een appnaam niet lager dan 50 karakters mag zijn? En voor een optimale presentatie op apparaat kunt u zelfs 23 tekens of minder gebruiken.

2. Gebruik nog meer keywords

In de App Store is het niet alleen mogelijk een appnaam in te voeren, maar is ook een app-subtitel beschikbaar. Deze verschijnt onder de appnaam en is beperkt tot 30 tekens. Voeg hier enkele keywords aan toe om de waarde van uw app naar de doelgroep te communiceren. De keywords in de subtitel worden ook gevonden in de zoekresultaten. Reden genoeg om effectief gebruik te maken van dit veld en belangrijke en relevante keywords op te nemen.

3. App-beschrijving: wees concreet

Gemiddeld vijf procent van de gebruikers klikt op de 'Lees meer'-knop onder de korte beschrijving in de Google Play Store. In de App Store is dit slechts 2 procent. De meeste potentiële gebruikers van uw app lezen dus alleen de korte beschrijving. Deze mag maximaal 100 karakters bevatten. Ruimte voor ellenlange verhalen heeft u dus niet. Maak de beschrijving concreet en vertel gebruikers wat uw app uniek maakt. Neem ook een call-to-action op met als resultaat dat mensen de app zullen downloaden.

4. Val op met uw app-icoon

Een goed app-icoon kan het aantal downloads met maar liefst 56 procent verhogen. Houd het ontwerp eenvoudig en opvallend, vermijd tekst en zorg ervoor dat het niet te druk wordt. Gebruikers moeten het pictogram meteen onthouden na de eerste indruk. Vergeet ook niet dat het icoon er nog steeds goed uit moet zien als het geschaald wordt tot het kleine formaat dat gebruikt wordt in de app stores. Inspiratie nodig? Blader door de beste beoordeelde apps in uw categorie.

5. Kies de juiste keywords

Het doel van uw app is natuurlijk dat deze gedownload wordt door gebruikers voor wie dat relevant is. Wees dus zorgvuldig in het kiezen van keywords. Deze moeten relevant zijn voor uw app, dus laat u vooral niet verleiden om een populair zoekwoord te gebruiken dat niet aansluit bij wat uw app te bieden heeft. Kies uiteindelijk ongeveer 25 relevante keywords. Komt u er niet uit? Online tools als Übbersuggest, OneLook Reverse Dictionary en Meatti kunnen u helpen bij het vinden van de juiste keywords voor in de app stores.

6. Voeg relevante screenshots toe

Wist u dat 60 procent van de gebruikers niet verder swipet dan de eerste twee screenshots die in de app stores getoond worden? Goede screenshots kunnen de conversie tot wel 25 procent verhogen. Zet de belangrijkste functionaliteiten daarom vooraan. U kunt maximaal zes screenshots toevoegen.

Foto: Canva


Delen:



Reacties

Zoeken
Zoek