Menu

Facebook Marketing: Hoe promoot ik mijn bedrijf op Facebook?



Facebook Marketing: Hoe promoot ik mijn bedrijf op Facebook?

Promotie is een belangrijk onderdeel van Social Media en waarschijnlijk één van de redenen dat u een Facebook-pagina bent begonnen. Promotie op Facebook kan op verschillende manieren. Zo kunt u er voor kiezen om uw producten te promoten door middel van advertenties. Ook kunt u een wedstrijd organiseren om de interactie op uw bedrijfsprofiel te verhogen. Maar hoe bepaalt u nu wat het beste past bij uw organisatie? Places.nl zet de verschillende mogelijkheden voor u op een rij, zodat u kunt bepalen wat de beste optie is voor uw bedrijf.

Vergroot uw naamsbekendheid met een advertentie

Adverteren op Facebook is een effectieve manier om mensen te bereiken. Er zijn in Nederland al ruim 7,5 miljoen mensen actief op Facebook. De kans is dus groot dat u met de juiste advertentie uw doelgroep weet te bereiken. Met een advertentiecampagne op Facebook kunt u uw Facebook-pagina, uw eigen website of een bericht op uw Facebook-pagina extra promoten.

Er zijn verschillende manieren om een advertentie te plaatsen op Facebook. Welke het beste bij uw onderneming past hangt af van het doel dat u met de advertentie wilt bereiken. Wanneer u als doel heeft uw fanbase uit te breiden zijn vooral gesponsorde verslagen erg effectief. Dit zijn verslagen die te zien zijn voor vrienden van volgers die uw pagina hebben geliked. Wilt u de interactie op uw Facebook-pagina verhogen, dan werkt het beter als Facebook-gebruikers via hun netwerk met uw onderneming in aanraking komen. Heeft u nog geen bedrijfsprofiel op Facebook? Klik dan hier om er een aan te maken.

Advertenties en promotieberichten

Als ondernemer plaatst u zelf uw advertentie op Facebook, waarna deze te zien is voor uw eigen netwerk en het netwerk van uw volgers. Een standaard advertentie staat aan de rechterzijde in het nieuwsoverzicht en is voor iedere gebruiker in Nederland zichtbaar. Het is echter ook mogelijk om uw advertentie specifiek te richten op een bepaalde doelgroep op basis van bijvoorbeeld woonplaats of geslacht. Zo'n advertentie bevat vaak een afbeelding, korte tekst en pakkende titel. Naast de advertentie zelf, zien gebruikers ook of vrienden uit hun eigen netwerk uw pagina al hebben geliked. Is dit niet het geval, dan zien ze slechts het aantal likes. Deze advertenties zijn gelinkt aan uw eigen Facebook-pagina of de URL van uw website. Gebruikers hebben dus de mogelijkheid om uw pagina direct te liken of door te klikken naar uw website voor meer informatie. Daarnaast kunt u er voor kiezen om een promotiebericht te plaatsen. Deze advertentie verschilt van een standaardadvertentie in de zin dat het een bericht is dat ook op uw pagina te zien is en waar mensen op kunnen reageren. Promotieberichten richten zich net als standaardadvertenties op alle gebruikers in Nederland en hebben vooral als doel meer naamsbekendheid te genereren omtrent uw Facebook-pagina. Deze vorm van adverteren geeft u de mogelijkheid om een bericht van uw pagina te gebruiken als advertentie. Dit kan bijvoorbeeld een link zijn die u heeft gedeeld of een website die u heeft geliked. Normaal gesproken zien alleen uw volgers de berichten die u plaatst, maar bij promotieberichten kunt u deze berichten ook in de timeline van andere personen laten zien. U kunt hierbij zelf bepalen in welk land of welke plaats en bij welke doelgroep de post getoond moet worden. Net als bij standaard advertenties krijgen gebruikers de mogelijkheid om via uw advertentie uw pagina te liken. Deze vorm van adverteren richt zich dus niet alleen op uw eigen volgers, maar ook op het netwerk van uw volgers en elke andere willekeurige Facebook gebruiker. Op deze manier kunt u gemakkelijk uw eigen pagina promoten zodat meer mensen uw pagina liken, wat resulteert in een groter netwerk en meer mensen die uw berichten lezen.

Gesponsorde verslagen

Gesponsorde verslagen zijn vooral gericht op het bereiken van het netwerk van uw volgers. De interactie met uw volgers is dan niet alleen te zien voor uw volgers, maar ook door zijn of haar vrienden. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer iemand een aanbieding heeft geclaimd, gereageerd heeft op een poll of een foto of video heeft bekeken. Ook wanneer iemand uw pagina liket, een post deelt, of incheckt op uw locatie komt dit in het nieuwsoverzicht. Deze verslagen zijn zowel zichtbaar in het nieuwsoverzicht, als aan de rechterzijde, alsmede in de mobiele app. Wilt u zelf een advertentie plaatsen op Facebook, klik dan hier. U kunt gemakkelijk zelf een advertentie of gesponsord verslag plaatsen door in te loggen op uw profiel. Kies eerst wat voor soort advertentie u wilt plaatsen. U kunt kiezen uit een pagina, evenement, app of website. Vervolgens vult u de te adverteren gegevens in en kiest u een doel voor uw advertentie. Deze heeft u nodig om te kijken of uw advertentie effectief is.

Campagnes verhogen de interactie op uw Facebook-pagina

Ook met een kleiner marketingbudget kunt u uw onderneming gemakkelijk promoten op Facebook. Als u een Facebook Fanpage heeft, zijn er een aantal relatief goedkope en doeltreffende manieren om een effectieve campagne op te zetten. Wanneer u eenmaal een bedrijfspagina heeft, kunt u eenvoudig zelf een app installeren. Hoewel Facebook dit niet verplicht stelt, kan het handig zijn als u bijvoorbeeld een like-en-win actie op wil zetten.

Organiseer een wedstrijd

Wedstrijden zijn een erg populaire campagnevorm op Facebook. Of het nu gaat om een foto- of videowedstrijd, deze vorm van campagne voeren zorgt voor veel interactie met, en betrokkenheid bij uw onderneming. Dit biedt u ook de vrijheid om uw eigen creativiteit los te laten en zelf het onderwerp en ontwerp van de actie te bepalen. Om de interactiviteit met deze actie te verhogen kunt u uw netwerk als jury laten dienen. Laat gebruikers dan wel eerst inloggen om er voor te zorgen dat uw volgers maar één stem kunnen uitbrengen.

Verloot prijzen

Om uw advertentiecampagne aantrekkelijker te maken, is het verloten van prijzen een goede manier om in korte tijd meer volgers te krijgen. U verloot een prijs en in ruil daarvoor moeten Facebook gebruikers uw pagina liken. Om de bekendheid van zo'n like-en-win actie te vergroten zou u eventueel ook volgers kunnen motiveren om vrienden aan te melden, zodat ze meer kans maken om te winnen. Een prijs die relevant is voor uw bedrijf draagt over het algemeen bij aan het succes van de actie. Verloot dus bijvoorbeeld geen boodschappenpakket als u een ICT-bedrijf heeft.

Ontwikkel groepsdeals en kortingscodes

Een eenvoudige manier om veel mensen te bereiken is door middel van een groepsdeal. Dit is een deal waar collectief gebruik van gemaakt kan worden, zodat de kortingen hoog kunnen oplopen. Groepsdeals komen meestal in de vorm van vouchers en zijn daarom ideaal om nieuwe klanten kennis te laten maken met uw bedrijf. U kunt gebruikers verplichten om eerst fan te worden, alvorens gebruik te kunnen maken van de deal. Ook kunt u een kortingscode pas vrijgeven wanneer de gebruiker een bepaald aantal vrienden heeft uitgenodigd. Deze manier is erg effectief voor het vergroten van uw fanbase, omdat uw volgers op deze manier uw naamsbekendheid vergroten onder hun eigen netwerk. Is dit misschien wat voor u? Beste.nl organiseert groepdeals voor potentiële klanten.

Maak gebruik van polls

Bent u uit op meer interactie? Een poll of quiz is een eenvoudige manier om te peilen waar uw doelgroep mee bezig is. U kunt uw fans betrekken bij onderwerpen die uw bedrijf bezig houden of naar hun mening vragen over uw producten of aanmoedigen hun eigen ervaringen te delen. Let er wel op dat deze campagnes niet altijd over uzelf hoeven te gaan, u kunt ook een keer inspelen op iets wat er leeft binnen uw doelgroep om uw volgers het gevoel te geven dat ze deel uitmaken van een 'community'. Kijk ter illustratie eens naar pagina's van Palmolive en Douwe Egberts.

Voorkom dat uw campagne door Facebook wordt verwijderd

Bent u van plan om uw eigen Facebook campagne op te zetten? Lees dan wel eerst de regelgeving van Facebook door. Aan het opzetten van bepaalde acties zitten namelijk voorwaarden verbonden. Zo is het niet toegestaan om de 'Like' knop te gebruiken om te stemmen bij een promotiecampagne. Ook moeten deelnemers aan een wedstrijd zich naast het liken van de pagina registreren. Facebook staat het namelijk niet toe dat er Facebook functies worden gebruikt bij het organiseren van een eigen campagne. Het moet dan ook duidelijk zijn dat Facebook de actie op geen enkele manier steunt en dat er dan ook geen gegevens aan Facebook worden verstrekt. Bij overtreding van deze richtlijnen heeft Facebook ten alle tijden het recht om zonder waarschuwing de campagne stop te zetten of uw profiel te verwijderen. Lees dit dus altijd even goed door om te weten wat er wel en niet is toegestaan om dit te voorkomen. Heeft u nog geen Facebook- pagina of weet u nog niet zeker of Facebook iets voor uw bedrijf is? Lees dan op Places.nl meer over het opzetten van een bedrijfsprofiel op Facebook en de voor- en nadelen van Facebook voor organisaties.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek