Menu

Instagram marketing: 10 tips om er meer uit te halen



Instagram marketing: 10 tips om er meer uit te halen

Instagram is één van de meest populaire social media platforms voor commerciële bedrijven. Het foto- en videoplatform kent meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers waarvan er 500 miljoen dagelijks actief zijn.

Feiten en cijfers

Sinds Facebook Instagram in 2015 overnam, is het netwerk wereldwijd uitgegroeid tot één van de meest invloedrijke sociale media. Enkele feiten en cijfers:

  • Meer dan 1 miljard maandelijks actieve gebruikers
  • Dagelijks worden meer dan 1 miljoen foto's gepost
  • Meer dan 2 miljoen maandelijkse adverteerders
  • De beste tijd om te posten is tussen 10:00 en 15:00
  • Door Millenials het meest gebruikte sociale medium
  • 80% van alle accounts volgt een zakelijk account
  • Meest gelikete foto heeft 53 miljoen likes

Waarom is Instagram zo populair?

Dat Instagram zo populair is, heeft een belangrijke reden: beeld. Op Instagram draait alles om foto's en video's. Anders dan Twitter en Facebook, speelt tekst maar een kleine rol. Met name jongeren zijn inmiddels gewend aan beeld en zijn dan ook veruit de meest actieve Instagram-gebruikers.

Positief en eenvoudig

Een andere belangrijke reden voor het succes van Instagram, is dat de positieve foto's en video's en de mogelijkheid tot het geven van hartjes aan de content. Dit zorgt voor een positief gevoel bij gebruikers, iedere keer wanneer zij het platform betreden. Instagram staat dan ook bekend als het meest vriendelijke sociale netwerk.

Daarnaast is de drempel om te genieten van de content van je favoriete accounts extreem laag. Instagram is namelijk gemaakt voor mobiel gebruik waarmee 'eenvoud' het belangrijkste is. Bij het openen van de app verschijnt direct uw tijdlijn met een door Instagram vaak bewust bovenaan geplaatste eerste bericht om u direct aan het scrollen te zetten. Ook Instagram Story komt direct in beeld. Instagram Story is een functie waarbij u verhalen kunt vertellen op basis van foto's en korte videoclips. Deze 'stories' zijn slechts tijdelijk zichtbaar voor uw volgers en verdwijnen automatisch na een periode van 24 uur. Dit geeft gebruikers de mogelijkheid om te zien wat anderen die dag of op dat moment doen.

Wat maakt Instagram interessant voor bedrijven?

In eerste instantie leek Instagram niet echt geschikt voor zakelijk gebruik. Want bedrijven geven toch vooral informatie? Wat hebben bedrijven dan te zoeken op een entertainment-platform?

Maar daar kwam snel verandering in. Instagram introduceerde nieuwe elementen waarmee in een post bijvoorbeeld direct kon worden gelinkt naar een website. Hierdoor zien bedrijven in Instagram een steeds belangrijker marketing-instrument.

Shoppable Posts
Sinds vorig jaar is het bijvoorbeeld mogelijk om producten in Instagram Posts te taggen, dankzij de nieuwe functie Shoppable Posts. Voorheen konden bedrijven op een aantal omslachtige manieren bezoekers naar hun webshop leiden. Bijvoorbeeld door een link in de biografie te plaatsen. Dat is nu niet meer nodig, je kunt nu producten taggen in Instagram Posts en in Instagram Stories. Gebruikers kunnen hierdoor direct doorklikken naar het product in de webshop. Hiermee wordt de customer journey verkort en wordt de kans dat de consument afhaakt verkleint.

Klantenbinding en merkfans
Niet langer konden volgers via social media enkel snel en goedkoop worden geïnformeerd, volgers konden bedrijven ook echt gaan volgen. Bedrijven zagen dat het entertainen van volgers en het geven van inside information leidde tot klantenbinding en zelfs tot merkfans. Dat, in combinatie met de populariteit van beeld, maakt Instagram ook voor zakelijk gebruik zeer aantrekkelijk. Niet voor niets volgt 80% van alle Instagram-gebruikers minimaal één zakelijk account.

Entertainment en interactie
Anno 2019 geeft Instagram bedrijven via allerlei tools de mogelijkheid om hun volgers op een simpele en leuke manier te informeren over allerlei dingen die leuk zijn om te delen met volgers en fans. Dit kan een nieuw product of een nieuwe kortingsactie zijn, maar ook een beursdeelname of een nieuwe medewerker.

Daarnaast zoeken bedrijven steeds vaker de interactie op met hun volgers en fans. Bij grote merken als Nike of Nutella kunnen volgers bijvoorbeeld via verschillende tools meedenken over nieuwe producten. Ook geven bedrijven zich, in een poging om volgers aan zich te binden, steeds meer bloot.

Instagram marketing: 10 tips om er meer uit te halen

Toch maken de populariteit en de huidige mogelijkheden van het platform het voor sommige bedrijven lastig om Instagram goed te benutten. Vooral voor kleinere bedrijven en ondernemers is het soms lastig om hun weg te vinden op Instagram. Places Nieuws geeft u daarom 10 tips om meer uit Instagram te halen.

1. Creëer meer volgers

Een succesvolle marketingstrategie begint met het creëren van meer volgers. Zeker voor bedrijven die net begonnen zijn kan dit een uitdaging zijn. Voor veel bedrijven geldt dan: begin bij klanten. Ondanks dat u nog weinig volgers heeft, heeft u waarschijnlijk al wel een aantal klanten. Uit onderzoek van Statista blijkt dat 73% van de gebruikers aangeeft een bedrijf te volgen omdat ze geïnteresseerd zijn in de producten of diensten van dat bedrijf.

Vaak zijn uw klanten dus al in enige mate in u geïnteresseerd. Laat hen weten dat u actief bent op Instagram en vraag ze om uw bedrijfspagina te volgen. Ook gebruikers binnen uw doelgroep zijn de moeite waard om op te zoeken en uit te nodigen. Afhankelijk van uw doelgroep kan dit wat tijd kosten, maar het is de beste manier om snel meer relevante volgers te krijgen.

Zorg er daarnaast voor dat uw klanten u gemakkelijk kunnen vinden op Instagram door bijvoorbeeld op visitekaartjes of uw website aan te geven hoe klanten u kunnen volgen.

2. Plaats regelmatig content

Gebruikers volgen u niet voor niets, ze zijn benieuwd naar wat u te melden heeft. Laat u vervolgens niets van u horen? Dan zullen zij deze interesse snel kwijtraken. Zorg dat uw volgers u regelmatig voorbij zien komen, zodat u fris blijft in hun geheugen.

Om een aantal te noemen: grote merken plaatsen zo'n 10 tot 12 berichten per week, dit kan variëren van een normale foto of video tot een Story. Natuurlijk is het wel van belang om een balans te vinden tussen te weinig plaatsen en irritant worden. Bedenk daarom goed wat uw volgers interessant zouden vinden om van u te zien en spreid deze content vervolgens over de dagen zodat uw volgers u regelmatig zien.

Contentplanning
Veel succesvolle bedrijven maken hiervoor gebruik van een contentplanning. Dit dwingt hen om van tevoren goed na te denken over interessante content en het moment van delen. Grote bedrijven timen hun content vaak zodanig dat de kans het grootst is dat volgers deze content interessant vinden.

3. Gebruik Instagram Story

Instagram Story is uitermate populair onder Instagram-gebruikers. Het platform heeft de laatste jaren veel nieuweelementen toegevoegd aan Story. Hierdoor kunnen bedrijven berichten veel levendiger maken dan gewone foto's of video's. Daarnaast vertelt u met Instagram Story uw 'verhaal'. Dit leidt tot meer openheid en transparantie en zorgt ervoor dat uw volgers uw bedrijf en uw visie beter leren kennen. Bovendien geeft het uw volgers meer vertrouwen.

4. Timing van berichten

Uit onderzoek van het wereldwijde sociale platform Sprout, blijkt dat op werkdagen tussen 10:00 en 15:00 de beste tijd is om berichten te posten op Instagram. In dit tijdsbestek blijken bedrijven en merkfans het meest actief en is de kans het grootst dat posts de eerste uren de meeste volgers zullen bereiken.

5. Gebruik hashtags

Eén van de vensters van Instagram stelt gebruikers in staat om te zoeken naar bepaalde content. Een belangrijk middel om content vindbaar te maken is het gebruiken van hashtags. Door hashtags te plaatsen onder berichten, geeft u Instagram meer informatie over de inhoud van het bericht en komen gebruikers die geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen via zoekopdrachten sneller bij u terecht.

6. Gebruik advertenties

Voor het vergroten van uw bereik op Instagram, kunt u gebruik maken van advertenties. Uw posts komen zoals gesponsorde posts in de tijdlijn van gebruikers die binnen uw doelgroep vallen. Het voordeel van adverteren op Instagram, is dat u eenvoudig en nauwkeurig uw doelgroep en uw budget in kunt stellen. Meer informatie in inspiratie over Instagram Ads vindt u hier.

7. Trek de aandacht van uw volgers met wedstrijden en giveaways

Eén van de meest effectieve strategieën voor het creëren van volgers en merkfans, is het houden van kleine wedstrijden en giveaways. Creëer betrokkenheid door uw volgers te vragen naar ideeën of naar het delen van uw berichten in ruil voor een prijs.

Giveaways zijn in de marketingwereld natuurlijk niet nieuw. Mensen houden van gratis. Sampling is bijvoorbeeld niet voor niets een veelgebruikt marketingmiddel. Het creëert namelijk betrokkenheid en heeft een positieve werking op de houding ten opzichte van een bedrijf of merk.

Bij een giveaway op Instagram vraagt een bedrijf vaak om een post te liken, een (partner-)account te volgen en vrienden te taggen. Een kleine moeite als je kans maakt om een mooi product te krijgen. U raadt dan al wel wat de achterliggende gedachte is.

8. Link direct naar webpagina's met de swipe-up-tool

Sinds een aantal maanden kunnen bedrijven in hun Instagram Story linken naar een webpagina via de swipe-up-tool. Hiermee hoeven geïnteresseerde volgers alleen met hun duim vanaf de onderkant van hun scherm naar boven te swipen om bij een webpagina te komen. Hiermee maken bedrijven het voor hun volgers steeds eenvoudiger om door te klikken naar hun website.

Er is wel één voorwaarde aan deze tool. Je moet er minimaal tienduizend volgers voor hebben. Maar behalve deze tool, heeft een minimum van tienduizend volgers meer voordelen op Instagram. Het loont dus.

9. Gebruik Instagram TV

Instagram TV, afgekort IGTV, is één de nieuwste features van Instagram. Dit is een videoplatform voor verticale video's van één tot 60 minuten. Het is een aanvulling op de maximale lengte van één minuut op normale video's. Het grote voordeel van de tool is dat lange video's gekoppeld worden aan een preview op de normale tijdlijn. Zo krijgen volgers een preview van de video te zien op hun tijdlijn en kunnen ze simpel doorklikken naar de hele video. Dit stelt bedrijven in staat om klanten, in plaats van via korte Stories, via uitgebreide video's te informeren en te entertainen zonder dat zij daarvoor Instagram hoeven te verlaten.

10. Reageer op volgers

Interactie met uw volgers komt uiteraard van twee kanten. Door snel en uitgebreid te reageren op reacties en berichten van klanten, geeft u uw volgers het gevoel dat ze worden gehoord. Zeker wanneer volgers vragen hebben of klanten over u klagen. Uitgebreid en aandachtig reageren kan dan het verschil maken tussen een negatieve en positieve houding ten opzichte van uw bedrijf. En volgens vele onderzoeken en studies is houding één van de belangrijkste voorspellers van een uiteindelijke aankoop van uw producten of diensten.

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek