Menu

Doelgroepanalyse: krijg zicht op behoeften van je doelgroep



Een doelgroepanalyse is de basis van een goede ondernemingsstrategie

Als ondernemer moet je denken vanuit jouw klant en je diensten: wat zijn de diensten die jij aan je klant of doelgroep wilt aanbieden? Een van de belangrijkste onderdelen van een ondernemingsplan of marketingplan is dan ook een uitgebreide doelgroepanalyse. Je wil natuurlijk het liefst zoveel mogelijk mensen en groepen bereiken, maar wanneer een doelgroep te gevarieerd is voelen veel mensen zich waarschijnlijk niet aangesproken. Door je op een duidelijk deel van de markt te richten en dit duidelijk te communiceren, onderscheid jij je van andere bedrijven.

Doelgroepanalyse

Het is belangrijk om de behoeften van je doelgroep te herkennen zodat je hierop kunt inspelen. Je kunt dan een goede oplossing bieden en achterhalen wat een effectieve manier is om je doelgroep te bereiken. Om deze informatie te krijgen moet je een doelgroepanalyse opstellen. Zo'n doelgroepanalyse bestaat uit verschillende onderdelen. In dit artikel vind je meer informatie over de belangrijkste onderdelen.

Ijkpersoon/persona

Wanneer je begint met het kiezen van je doelgroep, is het belangrijk om een beeld van jouw ideale klant of afnemer (ijkpersoon) te schetsen en dit in je achterhoofd te houden. Zo'n persona helpt je om je communicatie beter af te stemmen op de doelgroep. Hoe uitgebreider de beschrijving van deze persoon, hoe beter je op de doelgroep in kunt spelen. Denk bijvoorbeeld na over waar deze persoon woont, hoe zijn leefomstandigheden zijn, hoeveel geld hij te besteden heeft, waar zijn behoeftes liggen, hoeveel moeite hij wil doen voor jouw product en waar hij zijn informatie vandaan haalt. Door een set kenmerken te koppelen aan een (fictieve) naam en soms zelfs een gezicht, zorgt ervoor dat je de segmenten en klantgroepen beter onthoudt.

Marktonderzoek

Je hebt zelf natuurlijk een beeld van je doelgroep, maar het is goed om dit te onderbouwen met marktonderzoek. Zijn je veronderstellingen juist of zul je je beeld bij moeten schaven? Marktonderzoek kan kwalitatief en kwantitatief zijn. Kwantitatief onderzoek kun je uitvoeren door te praten met klanten. Als je een nieuw product of dienst wilt lanceren kun je dit gebruiken om de markt te identificeren en klantprofielen te maken. Kwalitatief onderzoek kijkt verder dan cijfers en feiten, het geeft informatie over achterliggende wensen, behoeften en motivaties van de doelgroep. Je kunt gebruik maken van vragenlijsten of focusgroepen zodat je door kan vragen en diepliggende informatie kunt verkrijgen.

Online concurrentieanalyse

Om je eigen doelgroep te bepalen is het handig om te weten waar jouw concurrenten de focus op leggen. Zo kun je zien op welke behoeften van de consument zij inspelen en hoe zij dat doen, om dit wellicht op een andere manier aan te pakken om onderscheidend te zijn. Op welke groepen richten zij zich en hoe pakken ze dat aan? Een handige manier om te kijken waar nog mogelijkheden liggen voor jou. Hierbij kijk je vooral naar de strategie, tactiek en resultaten van de concurrentie. Niet alleen kijk je naar de doelgroep, maar ook naar de plekken waarop de concurrentie aanwezig is. Verschillende tools kunnen je helpen om de zwakke en sterke punten van de concurrentie te analyseren. Hulpmiddelen als Lipperhey, SEOMoz en Majestic SEO geven je informatie over de zoekwoorden waarop concurrenten vindbaar zijn en geven een overzicht van de backlinks naar hun websites.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek