Menu

Help, ik wil een bedrijf starten, maar hoe vind ik een gat in de markt?



Help, ik wil een bedrijf starten, maar hoe vind ik een gat in de markt?

Voor ondernemers begint ondernemen met de vraag: waar is een gat in de markt waar ik in kan duiken? Oftewel, waar ligt een behoefte waar nog niet (goed) op wordt ingespeeld? Hierbij kan het gaan om iets totaal nieuws of iets dat al bestaat. Ondanks dat er in de loop der jaren heel veel bedrijven zijn bijgekomen en de concurrentie in sommige branches moordend is, zijn er altijd gaten te vinden. Places Nieuws legt uit hoe u als ondernemer succesvol een gat in de markt kunt vinden.

Hoe bedenk ik ideeën voor een bedrijf?

De zoektocht naar een gat in de markt begint met ideeën. Ideeën over producten, diensten of algemene behoeftes. Om deze ideeën concreet te maken, is het zaak om te denken als een ondernemer. Dit houdt in dat u uw oren en ogen open houdt en kritisch kijkt naar wat u (rondom u heen) ziet. Vervolgens denkt u aan eventuele kansen. Dat laatste is echter niet eenvoudig. De volgende punten kunnen helpen in het vinden van kansen.

Er ontstaat een trend - trends zijn bij uitstek de mogelijkheid om met uw nieuwe bedrijf op in te haken. Er is hierbij over het algemeen sprake van een ontwikkeling van een bepaalde richting op middellange tot lange termijn. Een ontwikkeling die aangeeft waar de behoeftes in een bepaalde markt heen gaan. Een tip om trends tijdig te spotten is het volgen van trendwatchers of het lezen van vakbladen. Online zijn deze kanalen vaak eenvoudig te volgen via sociale media als Twitter en LinkedIn.

In het huidige aanbod ontbreekt iets - het is ook mogelijk dat er kansen liggen in het huidige aanbod. Nu er bijvoorbeeld in veel branches een overkill is aan aanbieders van bijvoorbeeld vakanties, hebben mensen behoefte aan platformen waar ze eenvoudig kunnen vergelijken. Voorbeelden van bedrijven die hierdoor zijn ontstaan zijn bekende bedrijven als Coolblue, Tweakers en Trivago.

Je hebt een passie en er is markt voor - ten derde ontstaan veel ideeën vanuit een hobby of passie. Dit kan een groot voordeel zijn, omdat gepassioneerde mensen vaak vanuit hun zelf veel energie steken in het product of de dienst. Daarnaast bezit u als hobbyist al de nodige basiskennis over de markt en de dienst of het product. Deze vorm komt veel voor in gespecialiseerde markten. Een belangrijk nadeel en gevaar van het professionaliseren van je passie, is dat het op- en uitbouwen van een bedrijf vaak veel meer kennis en vaardigheden vraagt dan alleen over de passie zelf. Hierbij kunnen de passie en het bedrijfssucces tegenover elkaar komen te staan, wat soms vraagt om moeilijke keuzes zoals concessies.

Producten of diensten doorverkopen met winst - veel bedrijfsideeën ontstaan doordat mensen zien dat bepaalde producten of diensten met winst te verkopen zijn. Deze strategie is vaak niet gekoppeld aan een passie of hobby, maar is een meer rationele benadering van een bedrijfsidee. Er zijn veel ondernemers die continu zoeken naar producten of diensten waarbij een hoge winstmarge te behalen is.

U bent simpelweg ergens heel goed in - Naast het hebben van een passie of hobby, zou het kunnen dat u simpelweg ergens heel goed in bent. Het is mogelijk dat u in een vroeg stadium merkt waar u echt goed in bent, maar het is ook mogelijk dat dit ontstaat tijdens uw dienstverband bij een werkgever. En of uw specialiteit zich nu bevindt in een nieuwe, niche of hevig concurrerende markt, een specialist of professional die zich goed weet te onderscheiden, kan in vrijwel elke markt succes behalen.

Van bedrijfsidee naar ondernemingsplan

Zodra u kansen ziet en een mogelijk gat in de markt heeft gevonden, is het zaak om te onderzoeken of er behoefte is aan het product of de dienst dat u wilt gaan verkopen. Hiertoe is het belangrijk om een ondernemingsplan op te stellen. Wie bent u? Wat gaat u doen? Voor wie gaat u dit doen? En met welke middelen? Een ondernemingsplan helpt u om uw ideeën uit te schrijven, maar helpt u ook om knelpunten bloot te leggen. Zonder weloverwogen ondernemingsplan is de kans klein dat u uw zwaktes en de bedreigingen in de markt op tijd ziet en er rekening mee kunt houden.

Van ondernemingsplan naar de start van uw onderneming

U weet pas zeker dat u een gat in de markt heeft gevonden, wanneer u weet wat uw markt is, hoe uw doelgroep eruit ziet en hoe u kunt inspelen op de behoeften van uw doelgroep. Kortom, wanneer besluit u om in het gat te duiken?

Onderzoek de markt

De beste manier om erachter te komen of er in de markt kansen liggen voor uw bedrijfsidee, is marktonderzoek. Een marktonderzoek helpt om te bepalen of er behoefte is aan uw product of dienst of hoe groot deze behoefte is. Blijken mensen niet of nauwelijks geïnteresseerd in uw product of dienst, dan ligt hier dus geen gat in de markt. Naast klantbehoefte, bepaalt u met een marktonderzoek wat uw onderneming zou kunnen gaan beïnvloeden. Bijvoorbeeld wie uw concurrenten zijn, hoe de markt geografisch verspreid is en met welke kansen en bedreigingen u rekening moet houden.

Bepaal de doelgroep

Nadat u de markt hebt bekeken en onderzocht, weet u beter bij welke consumenten de grootste behoefte ligt. De volgende fase is het bepalen van uw doelgroep. Op welke consumenten gaat u zich richten? Het goed segmenteren van een doelgroep helpt u om uw product of dienst gerichter aan te bieden. Hierdoor is de kans groter dat potentiële klanten uw bedrijf en producten zullen gaan kennen en bij u af gaan nemen.

Ontdek uw unique selling point (USP)

Voordat u begint, wilt u er zeker van zijn dat er behoefte is aan uw producten of diensten, maar ook dat potentiële klanten voor hun behoefte ook bij u zullen aankloppen. Daarom is het noodzakelijk om te weten wie uw concurrenten zijn en wat u uniek maakt ten opzichte van de andere aanbieders. Wat maakt u anders of beter dan concurrenten? Kijk hierbij verder dan prijs, kwaliteit of service, maar beloof geen dingen die u later niet kunt waarmaken. Onbetrouwbaarheid en ongeloofwaardigheid kunnen en zullen uw onderneming op termijn de das omdoen.

Gat gevonden? Ga er dan voor!

Als u van uw idee tot een concreet bedrijfsplan bent gekomen en er een kansrijke markt voor u blijkt te liggen, dan heeft u het gat in de markt gevonden en kunt u aan de slag. Het enige dat u dan nog rest is er vol voor te gaan. Dit vraagt om durf, lef en soms om het nemen van risico. Dus ga op zoek naar hét gat in de markt waar u kunt duiken en maak van uw idee een succesvolle onderneming!

Foto: Bigstock


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek