10 tips voor succesvolle marketing tijdens de feestdagen
Consumenten die voor de feestdagen gaan shoppen hebben maar één doel en dat is kopen. Het is niet zomaar wat rondneuzen - ze zijn op zoek naar cadeaus en zijn bereid geld uit te geven. Aan jou de taak om hier je marketing op in te richten!
1. Begin op tijd
Een nogal voor de hand liggende, maar toch eentje die we graag even willen belichten: begin op tijd. Richting het einde van het jaar heb je het als ondernemer waarschijnlijk ontzettend druk, maar marketing is niet hetgeen waarop je je tijd wilt besparen! Mensen zijn ontzettend vrijgevig en dit is dan ook dé periode om nieuwe klanten te bereiken. Begin op tijd en zorg voor een goede planning.
2. Analyseer jouw acties van de vorige jaren
Meten is weten. Hoe hebben jouw feestdag acties de afgelopen jaren gescoord? Wie weet heb je in december 2020 wel een ontzettend succesvolle campagne gedraaid die ervoor heeft gezorgd dat jouw omzet nog even flink steeg. Kijk wat voor jouw bedrijf werkt en waar jouw klanten op af komen.
3. Promoot de juiste producten / diensten
Hier hebben we het weer even over een stukje analyse, maar welke producten of diensten zijn de afgelopen jaren het meest bij jou afgenomen de afgelopen jaren? Ga op onderzoek uit en kom erachter waar jouw klanten behoefte aan hebben. Richt hier sterke marketingcampagnes op in en zie jouw verkoop als een malle stijgen!
4. Geef een thema aan de marketing
Hoe leuk is het om de marketing in een feestelijk jasje te gieten? Denk aan kerstballen of lichtjes rondom jouw logo, of sneeuw die op jouw website naar beneden dwarrelt. Geef je social media kanalen een make-over en zorg ervoor dat alle content er feestelijk uit ziet.
5. Zorg voor een goede bereikbaarheid
Niet alleen voor jou is deze tijd van het jaar stressvol, ook voor je klanten ;). Vaak zijn ze een aantal dagen voor kerst in alle drukte bezig met het zoeken van de perfecte cadeaus voor hun naasten. Zorg er dus voor dat je bereikbaar bent voor al hun vragen. Heb je hier nou écht geen tijd voor? Probeer onze Antwoordservice dan nu één maand gratis - een kadootje van ons, voor jou.
7. Onderschat de kracht van e-mailmarketing niet
Misschien denk je nu: e-mailmarketing, is dat niet een beetje verleden tijd? Niets is minder waar! E-mailmarketing is een van de meest succesvolle marketingstrategieën. Verstuur relevante nieuwsbrieven, uiteraard in het feestelijke thema, met daarin de leukste acties voor jouw klanten! In dit artikel lees je meer over e-mailmarketing.
8. Verzamel recente reviews
Reviews zijn een van de meest krachtige middelen om potentiële klanten te overtuigen. We hebben het hier namelijk over sociale bewijskracht, een van de meest gebruikte beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Makkelijk gezegd betekent het dat hoe meer mensen positief zijn over jouw product of dienst, hoe sneller de potentiële klant overtuigd is.
9. Communiceer een duidelijke levertijd
Of de cadeaus nou twee weken of twee dagen voor kerst besteld worden, klanten verwachten dat het op tijd binnenkomt. Communiceer dus ook een duidelijke levertijd naar je klanten, zodat zij weten waar ze aan toe zijn. Zo geef jij je klanten de service die zij verdienen en voorkom je gedoe achteraf.
10. Personaliseer je bestellingen
Zo, je hebt de klant overtuigd iets bij jou te bestellen. Maar let op: de klantreis stopt hier nog niet! Hoe leuk is het om iets extra's te doen voor je klanten om te laten zien dat je hen waardeert? Denk aan een fijne feestdagen kaartje bij de bestelling of kerstkransjes voor in de kerstboom. Zorg ervoor dat je klanten jou onthouden!
Wil jij graag scoren met de feestdagen, maar vind je het lastig om stappen te zetten met marketing? Wij helpen je graag! Neem een kijkje op Places Alles-in-1 of vraag hieronder een gratis en vrijblijvend adviesgesprek aan met één van onze marketeers.
Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?
Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.
- 100% gratis en vrijblijvend
- Marketingadvies op maat
- Geen verplichtingen