Menu

Mag de radio wat harder? Verhoog de productiviteit van uw medewerkers!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Verzuim

Mag de radio wat harder? Verhoog de productiviteit van uw medewerkers!

Mag de radio wat harder? Verhoog de productiviteit van uw medewerkers!

8 uur per dag aan het werk zijn is voor de meeste Nederlanders de normaalste zaak van de wereld. 8 uur per dag productief aan het werk zijn, is een heel ander verhaal. Hoe langer we bezig zijn, hoe meer onze productiviteit daalt. We merken dat we ons minder kunnen concentreren, en raken sneller afgeleid door geluiden om ons heen. Vervelend, want medewerkers met een lage productiviteit krijgen minder werk gedaan dan die met een hoge productiviteit. Gelukkig zijn er manieren om uw medewerkers weer bij de les te krijgen.

Oorzaken lage productiviteit

Een lage productiviteit heeft meerdere oorzaken. Moeheid en stress spelen een rol, maar ook arbeidsomstandigheden zijn factoren. Zo heeft een gebrek aan verse lucht veel invloed op het concentratievermogen van uw medewerkers. Een andere veelgenoemde oorzaak voor lage productiviteit is verveling. Eentonige werkzaamheden werken vaak geestdodend en zullen werknemers niet motiveren om er een schepje bovenop te doen. Om de productiviteit van uw medewerkers te verhogen moet u dus aandacht besteden aan arbeidsomstandigheden, maar ook aan de oorzaken van moeheid, stress en verveling. Dit heeft nogal wat voeten in de aarde. Toch zult u merken dat een aantal kleine aanpassingen wonderen doen!

Zet de ramen open

ventilatie-werk

Zoals gezegd speelt de hoeveelheid beschikbare zuurstof een grote rol bij het concentratievermogen. Veel mensen in een te kleine kantoorruimte veroorzaken een hoog CO2-gehalte, waardoor er te weinig zuurstof beschikbaar is om optimaal te kunnen presteren. De oplossing is hier simpel: zet de ramen open! Als het buiten 10 graden vriest, zorg dan voor een goed luchtcirculatiesysteem. Als dit om technische redenen niet mogelijk is, kan een ventilator een tijdelijke oplossing zijn.

Creëer verschillende werkruimtes

Kletsende mensen op de achtergrond halen uw medewerkers uit hun concentratie. Tegelijkertijd is overleg ook een belangrijk onderdeel van hun takenpakket. Creëer daarom een aparte ruimte voor vergaderingen, waar hardop gepraat kan worden. Zo worden medewerkers die zelfstandig aan het werk zijn niet gestoord. Of draai het om, en zorg voor een stilteruimte waar medewerkers zich kunnen afzonderen!

Creëer een pauzeplek

Richt ook een aparte ruimte in waar uw medewerkers kunnen pauzeren en ontspannen. Zorg dat er voldoende tafels en stoelen, een goede koffiemachine en eventueel vers fruit aanwezig is. Ontspanning op het werk klinkt misschien tegenstrijdig, maar is essentieel voor een productieve werkdag. Tijdens een lunch- of koffiepauze krijgen uw medewerkers de tijd om weer op te laden en even over iets anders te praten. Ook lunchwandelen draagt bij aan het concentratievermogen van uw medewerkers. Een blokje om in de pauze zorgt ervoor dat ze daarna weer fris en fruitig aan het werk kunnen!

Zet de radio aan

Uit onderzoek blijkt dat muziek onder werktijd de productiviteit van werknemers verhoogt. Vooral popmuziek doet het erg goed. Bovendien werken medewerkers sneller met de radio aan, én bevordert het de relatie met collega's. Muziek creëert namelijk een ontspannen sfeer, waardoor de ruimte niet meteen stilvalt als er niet wordt gepraat. Radio op het werk biedt dus een win-win-win situatie! Harde muziek leidt af, let dus wel goed op het volume. Dit geldt zeker als uw medewerkers veel aan de telefoon zijn.

Daag uw medewerkers uit!

Als er iets slecht is voor de concentratie, is het wel geestdodend werk: routinematige werkzaamheden waar geen denkwerk aan te pas komt. Blijf uw medewerkers dus uitdagen, bijvoorbeeld door ze meer eigen verantwoordelijkheid te geven. Laat medewerkers niet elke dag met dezelfde collega samenwerken, maar zorg dat ze verschillende werkcontacten hebben. Ga met hen in gesprek en kom erachter waar zíj behoefte aan hebben. Een tevreden medewerker werkt immers voor twee!

routine-werk

Hou het schoon

Zorg voor een schone, opgeruimde werkomgeving voor uw medewerkers. Rommel op het bureau leidt af en veroorzaakt ergernissen tussen uw medewerkers. Een schone werkplek is uiteraard niet alleen uw verantwoordelijkheid. Stel duidelijke regels op over de schoonmaak. Het is voor uw medewerkers bijvoorbeeld een kleine moeite om aan het einde van de dag een doekje over het bureau te halen. Als iedereen zijn steentje bijdraagt, bent u bovendien minder geld kwijt aan het schoonmaakbedrijf.

Werk aan teambuilding

In een goed team motiveren collega's elkaar. Een goede band tussen uw werknemers is daarom erg belangrijk. Dit bereikt u door zo nu en dan een leuke bedrijfsborrel te organiseren (of gewoon elke vrijdagmiddag!) Zo leren medewerkers elkaar beter kennen, en groeit het onderlinge vertrouwen en respect. Ook bedrijfsuitjes zijn onmisbaar voor teambuilding. Ga uit eten, een dagje varen of naar het theater: de mogelijkheden zijn eindeloos! Bovendien hoeft het niet ten koste te gaan van uw bereikbaarheid. Schakel tijdens teambuilding-momenten gewoon door naar de antwoordservice van Places! Zo mist u geen gesprekken en kan het werk gewoon doorgaan.

Investeer in productiviteit

Productiviteit kan dus gestimuleerd worden. Door voor goede arbeidsomstandigheden en afwisselend werk te zorgen, bent u als werkgever op de goede weg. Er is geen beste manier om dit te doen, omdat elk kantoor weer anders is. Lunchen uw medewerkers vaak buiten de deur? Dan is investeren in een lunchkantine minder belangrijk. Voor deze medewerkers zijn vrijdagmiddag-borrrels waarschijnlijk veel handiger. Zo sluiten ze toch elke week gezamenlijk de week af. Is er weinig geld beschikbaar? Bedenk dan dat het verhogen van productiviteit een investering is die zich zal uitbetalen. Productieve medewerkers krijgen meer werk gedaan, zijn minder vaak ziek en zullen bovendien minder vaak geneigd zijn om ander werk te zoeken. Dus: zet de ramen open, de muziek aan, en pauzeren maar!

Reacties



Even geduld alstublieft...