Menu

Kies een simpele bedrijfsnaam

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Uw website

Kies een simpele bedrijfsnaam

Kies een simpele bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam kiezen is geen simpele taak. Met een bedrijfsnaam moet u immers jaren doen. Bij zo'n beslissing dient u dan ook niet over één nacht ijs te gaan. Maar wat blijkt? Bedrijven met een kortere bedrijfsnaam hebben vaak een hogere marktwaarde. Toch zijn er meer factoren die een rol spelen bij het kiezen van een succesvolle bedrijfsnaam. Places.nllegt uit.

Waarom is uw bedrijfsnaam zo belangrijk?

Uw bedrijfsnaam is uniek voor uw onderneming en onderscheidt u daarmee van uw concurrenten. Het kiezen van een goede bedrijfsnaam is daarom van groot belang om het succes van uw onderneming te garanderen. Uw bedrijfsnaam is namelijk het visitekaartje van uw organisatie en klinkt door in alle verdere communicatie. Het bepaalt hoe gemakkelijk uw klanten u onthouden en hoe gemakkelijk u te vinden bent.

De kenmerken van een goede bedrijfsnaam

  • Een bedrijfsnaam moet uniek zijn

Bij het kiezen van een bedrijfsnaam moet u erop letten dat deze uniek is. Dit is niet alleen omdat het voor u voordelig is, maar ook omdat de wet dit zo voorschrijft. U kunt daarom het beste een bedrijfsnaam kiezen die geen verwarring oplevert met andere bedrijfsnamen. Dit doet u door te kiezen voor een bedrijfsnaam die niet teveel lijkt op die van een reeds bestaand bedrijf. Daarnaast moet u voor een naam kiezen die past bij de rechtspersoon die u hanteert. Kies dus niet voor de naam Jansen & Partners als u een eenmanszaak bent. Tenslotte mag u alleen uw eigen naam verwerken in de bedrijfsnaam, tenzij iemand anders u toestemming heeft gegeven om zijn of haar naam te gebruiken. Om zeker te weten of uw bedrijfsnaam nog niet in gebruik is of teveel lijkt op een reeds bestaand exemplaar, kunt u uw idee checken bij de Kamer van Koophandel of op de website van het BOIP.

  • Een bedrijfsnaam heeft een bijpassende domeinnaam

Om het voor uw klanten gemakkelijk te maken om u te kunnen vinden, doet u er goed aan om een domeinnaam te kiezen die overeenkomt met uw bedrijfsnaam. Voordat u dus een definitief besluit neemt over uw bedrijfsnaam kunt u het beste nagaan of deze naam nog beschikbaar is. Als u een naam kiest die teveel lijkt op een bestaand domein, kan dit verwarring veroorzaken. Ook als u plant om actief te zijn op social media, dan is het aan te raden om direct uw bedrijfsnaam te 'claimen', voordat iemand anders deze in gebruik heeft. Als u hierop niet direct actief wilt zijn, dan weet u dat u daar in de toekomst in ieder geval de mogelijkheid toe heeft. Hiermee voorkomt u eventuele verwarring die zou kunnen ontstaan wanneer u terug te vinden bent onder verschillende gebruikersnamen. Op de website van het SIDN.nl kunt u checken of uw domeinnaam nog beschikbaar is.

Afbeelding1

  • Een bedrijfsnaam is tijdloos

Als u een bedrijf opstart, dan doet u dit waarschijnlijk met de intentie om jaren mee te gaan. Dit geldt daarom ook voor uw bedrijfsnaam. Een bedrijfsnaam is een constante factor binnen uw organisatie, die zorgt voor herkenning en vertrouwen. Een bedrijfsnaam kunt u dus beter niet kiezen op basis van tijdelijke trends of ontwikkelingen. Kies daarom voor een tijdloze bedrijfsnaam die nog jaren mee kan.

  • Een bedrijfsnaam is veelzijdig

In eerste instantie is uw bedrijfsnaam misschien alleen van toepassing op een product of dienst, maar in de toekomst bestaat de mogelijkheid dat u uitbreidt. Het is daarom van belang dat u een bedrijfsnaam kiest die multifunctioneel is. Een bedrijfsnaam die beschrijft wat voor product of dienst u aanbiedt is goed, maar hou het dus algemeen. Een te beperkte bedrijfsnaam kan ervoor zorgen dat uw andere producten niet van de grond komen.

  • Een bedrijfsnaam past bij de identiteit van het bedrijf

Een goede bedrijfsnaam sluit volledig aan bij het beeld dat u als bedrijf wilt uitdragen. Het is dus belangrijk dat u weet wat u voor ogen heeft als u uw bedrijf gaat opzetten. Staat u voor expertise en kennis, dan kiest u voor een serieuzere bedrijfsnaam dan wanneer u een winkel voor carnavalskleren gaat beginnen. Ook moet u soms oppassen met het gebruik van humor. In veel gevallen kan dit heel goed uitpakken, maar gaat het om een begrafenisonderneming, dan is dit natuurlijk minder gepast.

  • Een bedrijfsnaam is gemakkelijk te onthouden

Voor uw klantenbestand doet u er het beste aan om uw bedrijfsnaam zo simpel mogelijk te houden, zo blijkt uit een recent onderzoek. Simpele namen zijn namelijk gemakkelijk om te verwerken en blijven daarom sneller bij mensen hangen. Ook blijkt dat beleggers de voorkeur geven aan 'vloeiende bedrijfsnamen'. Deze zijn dus gemakkelijker te verwerken en wekken daarom een vertrouwde indruk. Daarnaast gaan mensen er onbewust vanuit dat deze bedrijven een hogere omzet draaien. Een simpele bedrijfsnaam is kort en bondig. Daarnaast kunt u ervoor kiezen om uw bedrijf te vernoemen naar uw familienaam, of deze te koppelen aan een product of dienst om duidelijk te maken wat u als bedrijf doet. Ook alliteraties doen het goed als het doel is om de bedrijfsnaam gemakkelijk teonthouden.

  • Een bedrijfsnaam is universeel

Als u als ondernemer de aspiratie hebt om uit te breiden naar het buitenland, of als u veel te maken hebt met buitenlandse klanten, dan doet u er goed aan om ervoor te zorgen dat uw bedrijfsnaam vertaalbaar is. Kies dus het liefst voor een Engelse bedrijfsnaam, maar op zijn minst een bedrijfsnaam die u in meerdere talen kunt gebruiken. Houd er rekening mee dat niet alle woorden in verschillende talen dezelfde associaties oproepen en daarom dus een tegengesteld effect kunnen hebben. U voorkomt dit door te kiezen voor een bedrijfsnaam zonder betekenis, zoals bijvoorbeeldZalando.

Afbeelding2Vraag om feedback

Voldoet uw bedrijfsnaam aan al deze voorwaarden, dan heeft uw onderneming een grote kans van slagen. Maar voordat u uw bedrijfsnaam definitief gaat implementeren doet u er goed aan om feedback te vragen van uw omgeving. Hoe reageren mensen op uw bedrijfsnaam? Welke associaties hebben zij er bij? Misschien brengen zij u nog wel op inzichten die u kunt gebruiken bij het bijschaven van uw bedrijfsnaam.

Rebranding

Ook is het natuurlijk mogelijk om te kiezen voor een nieuwe bedrijfsnaam en van wegen te scheiden met de oude. Dit wordt ook wel rebranding genoemd. Het kan bijvoorbeeld zijn dat uw huidige bedrijfsnaam de lading niet meer dekt, of dat uw bedrijf inmiddels is gespecialiseerd in een bepaalde richting waardoor uw bedrijfsnaam misleidend is geworden.

What's next?

U heeft een bedrijfsnaam gekozen en bent klaar om de volgende stap te zetten. Dus wat rest u nu nog? U kunt ervoor kiezen om naast uw unieke bedrijfsnaam een slogan te verzinnen die goed blijft hangen. Ook is het ontwerpen van een logo geen overbodige luxe. Uw bedrijfsnaam is namelijk een extensie van uw huisstijl en het is daarom belangrijk dat deze goed op elkaar aansluiten. Denk dus eens na over een goede manier om uw bedrijf ook op visueel gebied neer te zetten.

Wilt u meer tips voor het bedenken van een bedrijfsnaam? Neem dan eens een kijkje op 123bedrijfstarten.nl, MKBservicedesk.nl of Deondernemer.nl voor inspiratie. Meer hulp vindt u ook opPlaces.nl.Lees hier onder andere meer over visuele marketing, brand building en het maken van een doorstart.

Reacties



Even geduld alstublieft...