Places logo
Menu

Meten is weten: ken de bezoekers van uw website

Meten is weten: ken de bezoekers van uw website

Stel, u heeft een mooie website, gebruiksvriendelijk ingericht en alle informatie over uw bedrijf is er te vinden. Echter, hoe weet u of uw website daadwerkelijk wordt bezocht? En wie zijn dan de mensen die uw website bezoeken? Wanneer u antwoord krijgt op bovenstaande vragen kunt u beter inspelen op de behoeftes van uw bezoekers. Meten is weten, en hier leest u hoe u dat kunt doen.

Hoe leert u uw bezoekers kennen?

Er zijn verschillende manieren om uw bezoekers te leren kennen. Het meest eenvoudige programma om uw bezoekers gratis te analyseren is Google Analytics. Met dit programma kunt u het aantal bezoekers per dag, week of maand bijhouden. Ook kunt u zien hoeveel bezoekers er voor het eerst op uw website komen.

meten-is-weten-voorbeeld-1

Naast deze bezoekersaantallen kunt u verschillende inhoudsrapporten aanvragen. Deze inhoudsrapporten geven u bijvoorbeeld inzicht in welke pagina's het meest worden bezocht, of de manier waarop uw bezoekers op uw website terecht zijn gekomen. Later in deze blog leest u meer over deze inhoudsrapporten van Google Analytics.

Een tweede manier om erachter te komen wie uw website bezoekt is via een contactformulier. Via dit formulier kunnen uw bezoekers een boodschap achterlaten met vragen, opmerkingen of klachten. Het is een efficiënte en goedkope manier om feedback te krijgen en achter de wensen van uw bezoekers te komen. Een derde manier om uw bezoekers beter te leren kennen is een uitgebreide analyse van uw website door bijvoorbeeld Snoobi of Onestat. Dit laatste bedrijf biedt vanaf €100,- euro per jaar pakketten aan om uw hele website te analyseren en te verbeteren. Met deze webanalyse tools kunt u bijvoorbeeld het effect van uw advertenties meten en het volledige klikgedrag van uw bezoekers in kaart te brengen. Met behulp van deze analyses en krijgt u een compleet overzicht van wie uw bezoekers zijn en wat ze op uw website komen doen.

Hoe komen uw bezoekers op uw website?

Zoals aangegeven is Google Analytics een gratis programma om meer inzicht te krijgen in uw websitebezoekers. Om aan te geven hoe bezoekers op uw website komen wordt in Google Analytics de term 'verkeersbronnen' gebruikt. Met het rapport over deze verkeersbronnen kunt u zien via welke online weg bezoekers naar uw website zijn gekomen. Vier voorbeelden van verkeersbronnen zijn:

  • Bezoekers die via een zoekmachine op uw website terecht zijn gekomen. U kunt zien via welke zoekwoorden ze uw website als zoekresultaat kregen, en welke ze relevant genoeg vonden om op te klikken.
  • Bezoekers die via Social Media op uw website komen.
  • Bezoekers die door te klikken op uw advertenties op uw website komen.
  • Bezoekers die het webadres hebben ingevuld in de browserbalk. Dit zijn bezoekers die bekend zijn met uw bedrijf of webshop, of het adres hebben gelezen in een advertentie.

In onderstaande afbeelding ziet u hoe Google Analytics laat zien via welke verkeersbronnen de bezoekers op uw website zijn gekomen.

meten-is-weten-voorbeeld-2

In deze afbeelding is te zien dat de meeste bezoekers deze website vinden via Facebook. Ook LinkedIn en websites als Parnassos.nl zijn belangrijke wegen voor het vinden van de website die in deze afbeelding geanalyseerd wordt.

Wanneer u weet via welke bronnen uw bezoekers uw website vinden kunt u deze optimaliseren. Bijvoorbeeld door meer te investeren in advertenties op internet of te zorgen voor betere resultaten in zoekmachines. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het instellen van de juiste zoekwoorden op Telefoonboek.nl.

Wie zijn mijn bezoekers?

Wanneer u weet via welke weg uw bezoekers op uw website terecht zijn gekomen is het tijd om uw bezoekers écht te leren kennen. Relevante criteria om te bekijken zijn leeftijd, locatie en interesses van uw bezoekers.

Leeftijd

De leeftijd van uw bezoekers is een belangrijk gegeven. Voor oudere bezoekers richt u uw website anders in dan voor een jonger publiek. Ouderen maken meestal minder gebruik van het internet dan jongeren, en hebben dus behoefte aan een simpele en overzichtelijke website. Voor een oudere doelgroep kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een groter lettertype, duidelijke paginaverwijzingen en een helder contrast.

meten-is-weten-voorbeeld-3.png

Locatie

Ook de locatie van uw bezoekers kan van belang zijn voor uw bedrijf. Voor een restaurant is het belangrijk dat mensen uit de omgeving de website bezoeken. Een webshop daarentegen is geïnteresseerd in bezoekers uit het hele land. Via Google Analytics kunt u zien uit welk land, welke regio en welke stad uw websitebezoekers komen. Wanneer u weet uit welke regio's uw bezoekers komen weet u waar u bijvoorbeeld meer reclame kunt gaan maken.

Interesses

Als laatste de interesses van uw websitebezoekers. Via Google Analytics kunt achterhalen met welke zoektermen uw bezoekers op uw website terecht zijn gekomen. Wanneer u weet waarnaar uw bezoekers hebben gezocht kunt u uw website hier meer op inrichten. Daarnaast kunt u deze gegevens gebruiken om uw vindkansen nog hoger te maken op bepaalde termen.

Wat vinden mijn bezoekers interessant?

Eenmaal op de website kan een bezoeker op allerlei dingen klikken. Waar kiest hij voor? Met de functie In-Page-Analyse van Google Analytics ziet u de pagina zoals de bezoeker die ziet, maar op elke knop staat hoeveel procent van de bezoekers erop klikt. Ook ziet u met de functie Bezoekersstroom hoe mensen zich over de site bewegen. Haakt iedereen af op een bepaalde pagina, dan moet u daar misschien wat aanpassen.

meten-is-weten-voorbeeld4

Hoe nu verder?

Wanneer u bovenstaande vragen heeft kunnen beantwoorden, heeft u veel cijfers verzameld. Nu kunt u verder met het 'optimaliseren' van uw website. Optimaliseren houdt in dat u van de minder goede onderdelen van uw website iets goeds gaat maken. Wanneer uw contactpagina bijvoorbeeld een drukbezochte pagina is, zorg dan dat deze er fantastisch uitziet. Daarnaast zijn er veel meer acties te bedenken en kunt u zelf gaan experimenteren. Verander af en toe een tekst, voeg foto's toe en zorg voor een duidelijke link tussen de pagina's. Met Google Analytics (of andere programma's) kunt u bijhouden wat de invloed van deze veranderingen op het gedrag van uw bezoekers is.

Google Analytics installeren

Op de website van Google Analytics wordt stap voor stap uitgelegd hoe u het programma installeert. Daarnaast heeft Google een uitgebreide handleiding online staan die u alle onderdelen van het programma duidelijk uitlegt. Ook vindt u op de website van Google Analytics video's en artikelen waarmee u het maximale uit Google Analytics kunt halen.

Places Websites geeft u inzicht in hoe uw website scoort. Wat is de performance? Hoeveel bezoekers heeft u de afgelopen maand gehad? Deze vragen zijn erg belangrijk. Bij het maken van een premium website beschikt u over deze informatie.

Meer informatie over Places Websites

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!