Menu

Acht geheimen voor een goed functionerende website

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Uw website

Acht geheimen voor een goed functionerende website

Acht geheimen voor een goed functionerende website

In het digitale tijdperk waarin we leven is een website onmisbaar voor een bedrijf. Toch blijkt uit onderzoeken van Telefoonboek.nl dat in veel branches het overgrote gedeelte van de bedrijven niet eens een website heeft, laat staan een goede website. Bedrijven die wel een website hebben maken op hun beurt niet optimaal gebruik van de website. Heb je er bijvoorbeeld wel eens over nagedacht of je goed vindbaar bent in zoekmachines als Google of hoe klanten zich bewegen op jouw website. Hier een paar tips minder voor de hand liggende tips voor een goede website.

Overzicht

De meeste mensen die op jouw website terechtkomen vertrekken meteen weer. Geef bezoekers genoeg reden om te blijven met een aantrekkelijke, overzichtelijke landingspagina. Zorg voor een goed leesbaar lettertype en lettergrootte en een rustige achtergrond, zodat mensen niet afgeleid raken tijdens het lezen. Let ook op de kleuren van de tekst en de achtergrond. Het is belangrijk dat de tekst genoeg afsteekt tegen de achtergrond. Iets dat ook kan afleiden op de homepagina van jouw website is een bewegende afbeelding. Hoewel marketeers dit vaak doen om de website aantrekkelijker en minder saai te maken, kan dit een averechts effect hebben.

Wegwijs

Wist je dat je jouw klanten een bepaalde kant op kunt sturen op jouw website? Dit noemen we conversiepaden. Conversiepaden kunnen jou helpen klanten naar bepaalde pagina's toe te sturen. Hiervoor is het bijvoorbeeld nuttig om aantrekkelijke navigatie-items te kiezen. Gebruik in het navigatiemenu vooral wervende en aantrekkelijke termen in plaats van de gebruikelijke 'producten' en 'over ons'. Let er wel op dat dit geen afbreuk doet aan de begrijpelijkheid. Zorg ook dat links naar pagina's onder knoppen ook daadwerkelijk naar interessante en waardevolle content leiden. Als je bijvoorbeeld graag wilt dat jouw telefoonnummer gevonden wordt door bezoekers, breng deze dan prominent in beeld.

Laagdrempelig

Wil je dat bepaalde artikelen gelezen en formulieren ingevuld worden, maak deze dan niet te lang en ingewikkeld. Met andere woorden: maak de drempel niet te hoog.

Laadtijd

Zoals eerder genoemd bereiken bezoekers je pagina en vertrekken weer in de tijdspanne van enkele seconden of soms zelfs minder. Zorg er daarom voor dat jouw website zo snel mogelijk volledig geladen is. Gebruik daarom geen zware afbeeldingen op de homepage en zorg dat een advertentie niet bijna de hele homepage bedekt waardoor een klant daar eerst doorheen moet scrollen om de content te kunnen zien. De kans dat klanten dan vertrekken voordat ze beoogde inhoud van de website überhaupt hebben gezien is dan erg groot.

Vindbaar

Voordat mensen je website bezoeken moet je eerst zorgen dat de website goed vindbaar is. De meeste mensen zoeken websites tegenwoordig met behulp van een zoekmachine als Google. Je kunt ervoor zorgen dat jouw website bovenaan de lijst met zoekresultaten komt te staan door op deze plek te adverteren, maar je kunt ook proberen dit klaar te spelen door aandacht te besteden aan Search Engine Optimalsation (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie. Manieren om dit te doen zijn bijvoorbeeld kernwoorden herhaaldelijk gebruiken (ook in koppen), vaak intern (naar een andere pagina op jouw eigen website) linken, belangrijke woorden vooraan zetten in koppen en een aantrekkelijke URL creëren. Zorg ook dat jouw domeinnaam overeenkomt met de bedrijfsnaam die bestaande klanten al kennen.

Responsive

Aangezien een groot deel van de bezoekers jouw website bezoekt vanaf een smartphone of tablet is het belangrijk dat de website zich automatisch aanpast aan het formaat van het apparaat van de bezoeker. Hoewel dit misschien logisch klinkt, is een groot deel van de websites nog steeds niet responsive. Voor bezoekers is niets zo vervelend als eerst in- en uit te moeten zoomen om de pagina goed te kunnen bekijken.

Errorpagina

Het is niet ongewoon dat bezoekers op een pagina terechtkomen, bijvoorbeeld na een specifieke zoekopdracht bij Google, die inmiddels niet meer bestaat. Zorg dat de bezoeker dan op een 'vriendelijke' pagina terecht komt die hem of haar helpt om misschien alsnog op de juiste plek terecht te komen. Ook als dit niet kan of lukt, zorgt een speciaal gemaakt errorpagina ervoor dat bezoekers in ieder geval weten dat de rest van de website wel werkt.

Persoonlijkheid

Voeg een stukje persoonlijkheid aan jouw website toe. Doe dit door bijvoorbeeld een pagina te maken met foto's en functies van de leden van het team. Zo weten bezoekers dat ze met echte mensen te maken hebben en de website te vertrouwen is. Als bezoekers eenmaal geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf willen ze op jouw website meer kunnen lezen over wat jouw bedrijf doet en wellicht hoe het bedrijf ontstaan is.


Afbeelding: Pixabay

Reacties



Even geduld alstublieft...