Places logo
Menu

Zakelijk bloggen: 5 voordelen

Zakelijk bloggen: 5 voordelen

Bloggen is in. Heel Nederland is in de ban van deze korte, informele manier van online communiceren. Overal duiken nieuwe bloggers op die hun ervaringen delen op het gebied van reizen, politiek, eten, muziek, etc. Ook zakelijk Nederland is om: bloggen heeft namelijk veel voordelen voor bedrijven en organisaties. Lees mee en ontdek wat bloggen kan betekenen voor uw bedrijf!

Wat is een blog precies?

Een blog is een kort artikel dat op internet wordt geplaatst. De schrijver laat hierin zijn licht schijnen over een onderwerp naar keuze. Een verzameling blogs heet een weblog en kan zowel een zelfstandige website zijn als een onderdeel van een website. Vaak hebben de blogs samenhang als deze over hetzelfde onderwerp gaan, maar dat hoeft niet altijd zo te zijn. Sommige blogs worden zelden gelezen, andere hebben miljoenen bezoekers per dag. blog01

Zakelijke blogs

Blogs hebben vaak een informeel karakter, en worden daarom niet direct geassocieerd met de bedrijfswereld. Toch worden blogs ook daar steeds populairder. Ze worden ingezet bij het opbouwen van klantrelaties, om informatie over te brengen en om meer bezoekers naar de website te lokken. Redenen genoeg voor nader onderzoek!

Voordeel 1. Klantrelaties

Vergeleken een persbericht of een reclameboodschap is een blog een open manier van communicatie. De toon is informeler en daarnaastpersoonlijker. Bovendien kunnen lezers reageren op geplaatste blogs, wat het medium ook nog eens interactief maakt. Met bloggen werkt u daarom aan een betere relatie met uw klanten, omdat u ook de menselijk kant van uw bedrijf laat zien.

Voordeel 2. Interne communicatie

Blogs kunnen worden ingezet om op een laagdrempelige manier te communiceren met medewerkers. Door als directeur of manager te bloggen over uw ervaringen binnen (én buiten) het bedrijf, creëert u een toegankelijker imago. U kunt natuurlijk ook enkele medewerkers laten bloggen over bepaalde onderwerpen die voor iedereen interessant zijn. Of rouleer en laat elke week één medewerker over zijn of haar werkweek bloggen. Zo blijft iedereen op de hoogte van elkaars werkzaamheden en werkt u aan een transparant intern netwerk.

Voordeel 3. Publiciteit

Door regelmatig blogs te plaatsen over actuele onderwerpen binnen uw branche, geeft u aan dat u een expert bent binnen uw vakgebied. Blog bijvoorbeeld over politieke en technologische ontwikkelingen en de invloed daarvan op uw sector. Of meld belangrijke ontwikkelingen binnen uw eigen bedrijf. U wekt hiermee het idee dat u meer bent dan een aanbieder van producten of diensten: u bent geïnteresseerd in uw branche en weet waar u over praat. blog02

Voordeel 4. Advertenties

Wie zegt dat u geen reclame mag maken in een blog? Blogs worden minder snel herkend als reclame en zijn daarom een efficiënt communicatiemiddel om uw bedrijf onder de aandacht te brengen. Plaats dus gerust een advertentie in de vorm van een blog. Let er hierbij wel op dat de blog niet verandert in een verlengde reclametekst. Voeg relevante informatie toe en begin met een aantrekkelijke introductie. Beschrijf daarna een herkenbaar probleem en bied als oplossing de producten of diensten van uw bedrijf aan.

Voordeel 5. Linkbuilding

Naast bovengenoemde voordelen zijn blogs ook handig voor uw zoekmachineoptimalisatie. Plaats zoveel mogelijk links en tags in uw blog, zodat uw blog (en daarmee uw bedrijf) sneller gevonden wordt op Google. Blogs worden over het algemeen snel opgepikt door zoekmachines en maken uw bedrijf daarmee beter online vindbaar.

Start uw weblog!

Bloggen is overduidelijk de moeite waard. Het is een laagdrempelige en open vorm van communicatie die zowel intern als extern zeer effectief blijkt. Een weblog starten is niet moeilijk en draagt bovendien bij aan uw online vindbaarheid. Dit is tegenwoordig één van de belangrijkste peilers voor klanten. Lees meer over online vindbaarheid en telefonische bereikbaarheid.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!