Menu

Telefonische bereikbaarheid in het digitale tijdperk: een essentiële klassieker

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Telefoonservice

Telefonische bereikbaarheid in het digitale tijdperk: een essentiële klassieker

Telefonische bereikbaarheid in het digitale tijdperk: een essentiële klassieker

Internet is niet meer weg te denken. Waar vroeger het contact met en tussen bedrijven veelal verliep via de post en later de telefoon, hebben e-mail en social media die rol grotendeels overgenomen.

Ondernemers van nu moeten echter het belang van een goed vindbaar en bereikbaar telefoonnummer absoluut niet onderschatten. Hoewel 96% van de bedrijven nog een telefoonnummer op haar site vermeld zijn deze in sommige gevallen nagenoeg onvindbaar. Onderzoek van Places.nl toont dat de klant nog altijd grote waarde hecht aan het telefonisch kunnen bereiken van een bedrijf.

Daarom zet Places.nl graag voor u uiteen hoe u uw telefonische bereikbaarheid en vindbaarheid kunt verbeteren.

Waarom telefonische bereikbaarheid belangrijk is

Allereerst staat het professioneel wanneer uw bedrijf een herkenbaar, simpel en goed te onthouden nummer heeft. Het is mogelijk om uw telefoonnummer een zakelijke uitstraling te geven door dat bijvoorbeeld in een 0900-, 0800- of 088-, nummer te wijzigen. Tegelijkertijd krijgt uw bedrijf hiermee een landelijke uitstraling. Voor meer informatie kunt u bijvoorbeeld kijken op zakelijkenummers.nl

Ten tweede levert u met goede bereikbaarheid een dienst aan uw bestaande of potentiële klanten. U krijgt hen direct aan de lijn, kunt hen informeren, vragen beantwoorden en eventueel overhalen. U kunt uw bedrijf profileren of hen over de streep trekken. De telefoon biedt immers een eerste mogelijkheid tot een persoonlijke indruk, iets wat klanten zeer waarderen.

Andersom, wanneer klanten uw bedrijf niet goed kunnen bereiken, kan dit ertoe leiden dat zij een alternatief zullen zoeken. Dit is bijvoorbeeld het geval wanneer zij snel iets gemaakt of geleverd willen hebben of een dringende vraag hebben. Een online contactformulier of mail biedt dan geen soelaas.

Waarom het wel eens misgaat

Niet alle bedrijven staan hier bij stil. Enerzijds geloven sommige ondernemers, vaker de grote(re) bedrijven, dat klanten tevreden zijn met online contactformulieren of een xxx@klantenservice.nl. Deze manier kent haar voordelen, namelijk een groter overzicht en geen telefonische medewerkers, maar ze kent ook zeker haar nadelen.

Er zijn ook bedrijven die het telefoonnummer als het ware hebben "verstopt" op de site. In dat geval kan het bedrijf wel goed bereikbaar zijn en een telefonische dienst aanbieden aan haar klanten, maar het haar te weinig opleveren. Dit kan worden voorkomen door zelf te controleren of u en/of kennissen het telefoonnummer snel kunnen vinden. Wees kritisch en onderwerp uw eigen site aan een grondig onderzoek.

Wat u eraan kunt doen

Hoe maakt u uw zakelijke telefoonnummer zichtbaar en makkelijk vindbaar? Feitelijk moet het één van de eerste dingen zijn die de klant ziet. Een goede plaats is bijvoorbeeld in de bovenste balk onder "telefoonnummer" of "contact". Daarnaast is het handig om aan de voet van elke pagina tevens het nummer te vermelden. Vervolgens kunt u uw klant snel en professioneel te woord staan.

Daarnaast is het gemakkelijk voor klanten als zij uw telefoonnummer op overzichtelijke en zakelijke sites zoals Telefoonboek.nl kunnen terugvinden.

Kunt u niet altijd de telefoon opnemen maar wilt u wel altijd bereikbaar zijn? Dan biedt Places Antwoordservice uitkomst! Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust vrijblijvend contact met ons op via 024-3555299.

Reacties



Even geduld alstublieft...