Menu

De klantenservice: het gezicht van uw onderneming

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Telefoonservice

De klantenservice: het gezicht van uw onderneming

De klantenservice: het gezicht van uw onderneming

Stelt u zich voor: de klant is blij verrast. U heeft kort geleden een webshop geopend en hij hoeft niet langer naar uw bedrijf toe te rijden om bij u te winkelen. Vanuit zijn luie stoel met de laptop op schoot schuift hij de gewenste producten naar zijn winkelmandje. Hij heeft zijn betaalpas al bij de hand. Voordat hij de betaling afrondt, wil hij toch graag weten of zijn ingevoerde gegevens door u worden beveiligd. Wat zijn de algemene voorwaarden? Ontvangt hij een schriftelijke bevestiging van de bestelling? En nog belangrijker, waar kan hij terecht met deze vragen? Als eigenaar van een webshop dient u deze vragen adequaat te beantwoorden. Zorg dus voor een degelijke klantenservice! Places.nl vertelt u hoe.

Klantveiligheid waarborgen

Voor het starten van een webshop gelden verschillende regels. De webwinkel moet u allereerst registreren bij de Kamer van Koophandel (KvK). De KvK heeft in samenwerking met de Rijksoverheid een handig stappenplan opgesteld voor de start van uw webshop. Ze geven een overzicht van alle regels die gelden voor een webshop, zoals het moeten beveiligen van persoonsgegevens en de betaalomgeving. Het aanbieden van duidelijke informatie via uw webshop is een van de belangrijkste aanwijzingen van de KvK en Rijksoverheid. We geven u een paar tips om uw klanten met weinig moeite juist en doelgericht te informeren.

Klantenservice inrichten

Zodra de eerste bestellingen binnenstromen, zullen de klanten contact met u opnemen. Ze willen liefst à la minute antwoord op hun prangende vragen. De hulp die de klantenservice de klant biedt, bepaalt mede of de klant terugkeert bij uw bedrijf. Het opstellen van een goede FAQ pagina helpt vragen van klanten voorkomen. Deze dient bijgewerkt te worden wanneer klanten steeds dezelfde individuele vragen stellen.

Veelgestelde vragen kunt u ook verwerken in een "Vraag en antwoord"-rubriek. De vragen die door klanten zijn gesteld, worden in de webshop weergegeven met uw antwoord eronder. Daarnaast vermijdt u vragen van klanten door duidelijke productomschrijvingen en heldere betaalinstructies op te geven. Algemeen veelgestelde vragen neemt u mee in het opstellen van de algemene voorwaarden. Daarin beschrijft u onder andere hoe het bestellen, afleveren en betalen in zijn werk gaat. En om de klantenbinding via uw klantenservice nog een duwtje in de rug te geven, kan het helpen een originele actie op te zetten. Lees voor inspiratie de blog van Places.nl over bijzondere klantenserviceacties.

24 uur per dag bereikbaar

Om een betrouwbare indruk achter te laten bij uw klanten, maakt u gebruik van een vast telefoonnummer. Als u niet de hele dag gestoord wenst te worden, kunt u de klant verzoeken om per e-mail contact met u op te nemen. Natuurlijk kunt u het beantwoorden van de telefoontjes ook uitbesteden. De telefonistes van de Places Antwoordservice staan 24/7 voor u klaar en nemen graag de telefoon voor u aan. Uw (potentiële) klanten krijgen niet langer een voicemail of antwoordapparaat als u even niet bereikbaar bent. De telefonistes sturen u een notitie met de gegevens van de bellers waarmee u ze op een later tijdstip terug kunt bellen. U kunt de Places antwoordservice nu 30 dagen gratis proberen.


Hoewel de klantenservice voor een groot deel het imago van uw onderneming bepaalt, dient u ook uw aandacht te vestigen op zaken als de marketing, de software, de administratie, het assortiment en het bestel- en retourproces van uw webshop. Ook Places.nl heeft een webshop stappenplan opgesteld dat u helpt bij de start van uw webshop.

Heeft u na het lezen van bovenstaande tips nog vragen? Neem dan contact op met onze klantenservice via het nummer 024-3555299. We helpen u graag het gezicht van uw onderneming vorm te geven!

Reacties



Even geduld alstublieft...