Menu

Uw bedrijf presenteren: sterke slagzin of slechte slogan?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Strategie

Uw bedrijf presenteren: sterke slagzin of slechte slogan?

Uw bedrijf presenteren: sterke slagzin of slechte slogan?

Wie kent ze niet: 'Heerlijk Helder Heineken', 'Gewoon bij Albert Heijn' of 'Mediamarkt, ik ben toch niet gek!'. Allemaal voorbeelden van pakkende slogans. Het lijkt zo makkelijk, maar veel bedrijven slaan toch vaak de plank mis. In deze blog vindt u tips voor het opstellen van een goede slogan, zodat u in ieder geval niet tot onderstaande twijfelachtige nominaties behoort!

Hoe moet het niet?

Ieder jaar organiseert het platform Slechte Slogans een verkiezing voor de slechtste slogan. U zou denken dat het gratis reclame oplevert voor het winnende bedrijf, maar het is een twijfelachtige eer. Een aantal voorbeelden van eerdere winnaars:'Een timmer timmert, een tandarts boort... maar wij zitten lekker in Velsen Noord' van een aannemersbedrijf in Velsen, en 'the worst musical ever' van de Hema musical. Wat maakt deze slogans dan zo slecht? Wat opvalt is dat veel van de genomineerden gebruikmaken van (slecht) rijm of woordgrappen in hun slogan. Het is waarschijnlijk dat potentiële klanten de slogan wel onthouden, maar niet bedrijf wat erachter zit. Daarnaast is het verleidelijk om humor te gebruiken. Het gevaar hiervan is natuurlijk dat niet iedereen dezelfde humor heeft of dat een slogan op meerdere manieren geïnterpreteerd wordt. Hierdoor kunnen potentiële klanten negatieve reclame over u verspreiden.

Maar... hoe moet het dan wel?

Het bedenken van een goede slogan is vaak niet gemakkelijk. De volgende tips kunnen u helpen bij het brainstormen:

1. Blijf bij uw kernwaarden

Houd het simpel. Een slogan moet duidelijk maken wat het bedrijf doet en waar het voor staat. Zo is het voor potentiële klanten duidelijk wat ze kunnen verwachten van uw bedrijf. Weet u niet zeker of uw kernwaarden aansluiten bij de visie van uw onderneming? Tips vindt u op deze website.

2. Geloofwaardigheid en transparantie

Dit volgt automatisch na het gebruik van kernwaarden. Als u uw kernwaarden niet waar kunt maken is de kans groot dat potentiële klanten u niet meer geloofwaardig vinden.

3. Ga uit van het positieve

Benader uw klanten positief. Uw klanten willen graag aangesproken worden in hun eigen taal. Dat wil zeggen: geen vakjargon of dure taal. Uw positieve instelling heeft immers ook zijn uitwerking op klanten die ontevreden zijn.

4. Maak onderscheid

Is uw branche nagenoeg verzadigd? Het is dan van belang om vooral een onderscheidende slogan te gebruiken. Voor inspiratie kunt u bovendien kijken naar bedrijven binnen uw branche.

Uw slogan op Places.nl?

Het is voor u als ondernemer mogelijk met een uitgebreide vermelding te adverteren op Places. Er verschijnt dan een kleine advertentie van u boven de normale zoekresultaten. U kunt hier ook uw slogan aan toevoegen. Wilt u meer informatie over onze advertentiepakketten? Bekijk dan deze pagina of neem contact op met onze klantenservice via 024 -3555299. Wij helpen u graag uw het woord te verspreiden!

Reacties



Even geduld alstublieft...