Menu

Consumentenonderzoek: met een voet in de markt

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Strategie

Consumentenonderzoek: met een voet in de markt

Consumentenonderzoek: met een voet in de markt

Stel, u bent ondernemer en u heeft een idee. Een idee dat u graag zou willen uitvoeren, maar waar u nog enigszins over twijfelt. Want stel nou dat de klant het niks vindt? Of stel dat de concurrent precies hetzelfde idee heeft? U wilt uiteraard niet het risico lopen te investeren in een hopeloze zaak. In deze blog geeft Places u daarom enkele tips om erachter te komen in hoeverre uw idee daadwerkelijk een goed idee is.

Om uit te vinden welke ideeën potentie tot succes hebben, kunt u als bedrijf marktonderzoek doen. Dit is een goede manier om de markt voor een nieuw product de verkennen. Het is immers belangrijk om de markt goed in kaart te brengen voordat u aan iets nieuws begint. Zo is het nuttig om te weten wat het aanbod is van de concurrent, waar u de klanten kunt vinden en waar deze vooral behoefte aan hebben. Heel leuk en aardig natuurlijk, maar op welke manier kunt u dit onderzoeken?

Verken uw branche

Ten eerste kunt u een brancheonderzoek doen: onderzoek naar de branche waarin u zich begeeft. U kunt bijvoorbeeld informatie onderzoeken over het aantal starters in uw branche, wat de gemiddelde omzet is, en welke ontwikkelingen er de laatste tijd hebben plaatsgevonden. Dit kan helpen om een beeld te krijgen van de haalbaarheid van het idee. Immers, mocht de laatste trend A zijn, dan is B doen waarschijnlijk geen handige zet.

Voor informatie over de branche kunt u terecht bij onder andere de Kamer van Koophandel, het Centraal Bureau voor de Statistiek en het Economisch Instituut voor Midden- en Kleinbedrijf. Bij deze organisaties vindt u verschillende cijfers die u kunt bestuderen, of kunt u adviseurs vragen met u mee te denken.

De concurrent

Bent u eenmaal begonnen met de uitvoering van het idee, dan wilt u natuurlijk niet dat de concurrent u voor is. Voor een specifiek beeld van uw concurrenten is het dan ook aan te raden een concurrentieonderzoek te doen. U kunt erachter komen wie uw concurrenten precies zijn, wat ze aanbieden, en op welke doelgroep ze zich richten. Met name bij de Kamer van Koophandel kunt u hier veel over vinden. Na het uitvoeren van deze concurrentieanalyse kunt u beter reageren op de concurrent en zo zoveel mogelijk klanten trekken.

Focus: de klant

Natuurlijk zijn andere bedrijven interessant voor uw onderzoek, maar uiteindelijk draait het maar om één ding: de klant zelf. Wie kunt u het best benaderen, en wat willen deze mensen? Om hierachter te komen, kunt u een analyse van uw toekomstige klanten doen. Deze klanten kunt u het best zo specifiek mogelijk omschrijven, zodat u ze gericht kunt benaderen en het product op ze aan kan passen. Bij het doen van een klantanalyse begint u met het maken van een lijst van de kenmerken van de klanten. Daarna zet u op een rijtje wat uw doelgroep bezighoudt. Ook kunt u een persona creëren, zie voor meer informatie. Wat u vervolgens kunt doen, is het maken van een deelmarktmatrix. Hierbij zet u in een tabel verticaal de producten, en horizontaal de klantgroepen. Door in te vullen hoe groot de markt is in iedere combinatie, weet u precies op welke doelgroep u zich het beste kunt richten. Bovendien kunt u hiermee uw klantgerichtheid verbeteren.

Zelfreflectie: doe de SWOT

Tot slot kunt u als extra toevoeging een SWOT-analyse uitvoeren. Dit staat voor Strengths, Weaknesses, Oppurtunities & Threats. Deze vier begrippen onderzoekt u hierbij niet voor een ander, maar voor uzelf. Dit is een manier om uw eigen bedrijf aan een kritische blik te onderwerpen, waardoor u weet op welke punten u zich kunt verbeteren. Enerzijds confronterend, anderzijds dé manier voor innovatie. Een verbetering zou bijvoorbeeld kunnen zijn uw bedrijf aan te melden bij Telefoonboek.nl of Places Antwoordservice.

Klaar voor de start?

Als u al deze stappen hebt doorlopen, bent u volledig op de hoogte van de huidige markt. U heeft de branche, de concurrent, de klant én uzelf grondig bestudeerd, waardoor u een precies beeld heeft van de huidige stand van zaken. Dit kunt u gebruiken bij het beoordelen van uw oorspronkelijke idee. Misschien dat deze teveel lijkt op dat van de concurrent, of dat de klant er totaal een behoefte aan heeft. Jammer, maar u heeft het op tijd ontdekt en heeft een loze investering kunnen voorkomen! Echter, lijkt deze goed aan te sluiten op de markt? Dan kunt u meteen aan de slag!

Wilt u meer tips lezen? Houd dan de Places blopagina in de gaten. Dagelijks vindt u er een nieuw artikel voor u als ondernemer.

Reacties



Even geduld alstublieft...