Menu

Wat u nog niet wist over Facebook-aanbiedingen

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Wat u nog niet wist over Facebook-aanbiedingen

Wat u nog niet wist over Facebook-aanbiedingen

Facebook is het grootste sociale netwerk van de wereld en is nog steeds volop in ontwikkeling. Facebook biedt veel marketingmogelijkheden voor mkb'ers. Heeft u een bedrijfspagina op Facebook? Dan is de nieuwe ontwikkeling 'Facebook-aanbiedingen' voor u wellicht interessant. Met behulp van Facebook-aanbiedingen heeft winkelketen C&A bijvoorbeeldvia een virale kortingsactie meer dan 1,5 miljoen mensen bereikt. In deze blog legt Places.nl uit wat Facebookf-aanbiedingen zijn, hoe u deze aanmaakt en wat de voordelen ervan zijn.

facebookab1

Wat zijn Facebook-aanbiedingen?

Met Facebook-aanbiedingen brengt Facebook de volgers van uw bedrijfspagina dichterbij uw bedrijf en de producten of diensten die u aanbiedt. Facebook-aanbiedingen zijn acties die u als bedrijf op uw Facebook-bedrijfspagina kunt plaatsen. Volgers van uw bedrijfspagina kunnen de aanbieding 'claimen' waarna zij per e-mail een coupon ontvangen. Deze coupon kunnen uw volgers vervolgens gebruiken in uw winkel of webshop. Een geclaimde aanbieding geeft het aantal keer dat uw Facebook-aanbieding is gedownload weer. Het leuke is dat de aanbieding na het claimen op het prikbord van uw volger verschijnt. Hierdoor is de aanbieding ook zichtbaar voor de vrienden van die volger.Het aanmaken van een actie is gratis, het verspreiden ervan kost echter wel geld. De kosten daarvan zijn afhankelijk van het aantal volgers en hoeveel mensen u wilt bereiken. U kunt hier zelf een limiet voor instellen, zodat het u niet meer kost dan gewenst.

Waarom Facebook-aanbiedingen?

Uit onderzoek blijkt dat trouwe klanten vaak de Facebookpagina van het desbetreffende bedrijf volgen. Daarnaast toont het onderzoek dat mensen die een pagina volgen van een bedrijf of merk, geïnteresseerd zijn in aanbiedingen en acties. Facebook-aanbiedingen zijn dus een geweldige manier om nieuwe mensen met uw bedrijf te introduceren. Daarbij houdt u met nieuwe Facebook-aanbiedingenuw bestaande klanten geïnteresseerd in uw bedrijf. Coupons, aanbiedingen en kortingen sporen mensen aan om over uw bedrijfspagina te praten wanneer de aanbieding gedeeld wordt met vrienden. Facebook biedt bovendien de voordelen van een groot bereik en de aanwezigheid van viraliteit. Uw viraliteitstaat voor een populariteitscijfer. Met dat cijfer kunt u goed analyseren welke content aanslaat bij uw doelgroep. Zelf maakt Facebook ook gebruik van viraliteit om een bedrijf of merk belonen. Dit wordt gedaan door aanbiedingen te delen en advertentiekosten te verlagen.

Een Facebook-aanbieding aanmaken

Op Facebook vindt u een eenvoudig stappenplan hoe u een aanbieding aanmaakt. De belangrijkste punten zetten wij hieronder voor u op een rijtje:

  • Wanneer tenminste vijftig personen uw Facebook-bedrijfspagina 'liken', kunt u gratis een aanbieding aanmaken.
  • Om een Facebook-aanbieding aan te maken, selecteert u een afbeelding voor uw aanbieding en vult u een titel en omschrijving in. Vervolgens geeft u aan waar en tot wanneer uw aanbieding geldig is, en kunt een promotiecode instellen voor als u bijvoorbeeld een webwinkel heeft.
  • Tenslotte geeft u aan wat het limiet is van het aantal aanbiedingen dat kan worden geclaimd en vult u een tijd in waarop een herinnering wordt verstuurd. Klanten kunnen er namelijk voor kiezen om de Facebook-aanbieding direct te gebruiken, of er op een later tijdstip aan herinnerd te worden. In dat geval wordt er op een door u ingesteld moment een bericht gestuurd om de volger aan de aanbieding te herinneren.
  • Nadat u uw Facebook-aanbieding heeft aangemaakt, kunt u deze promoten met bijvoorbeeld een advertentie. Uitleg over het maken van een advertentie op Facebook vindt u op Places.nl en op Facebook.

Afbeelding1

Een succesvolle Facebook-aanbieding opzetten

Voordat u een Facebook-aanbieding aanmaakt voor uw bedrijf en deze met uw volgers deelt, is het van belang dat u goed nadenkt over wat u aanbiedt, en over de tekst en afbeelding die u gaat gebruiken. Wanneer volgers uw aanbieding niet begrijpen of denken dat het spam is, kunnen ze uw aanbieding verbergen in hun nieuwsoverzicht, markeren als spam of zelfs stoppen met het volgen van uw Facebook-bedrijfspagina. Hieronder vindt u tips om een effectieve aanbieding te maken voor uw bedrijf:

  • Geef een aanzienlijke korting: een aanbieding werkt pas bij een product of dienst met 20% korting. Producten gratis aanbieden werkt over het algemeen beter dan korting geven, zelfs als de korting dezelfde waarde heeft als het gratis product. Denk hierbij dus aan acties als '1+1 gratis'. Leg uw focus op een aanbieding speciaal voor uw volgers, anders heeft deze weinig toegevoegde waarde.
  • Houd het simpel: gebruik gemakkelijke en begrijpelijke taal voor het aankondigen van uw Facebook-aanbieding. Probeer niet te veel randvoorwaarden aan uw aanbieding te koppelen, dit schrikt klanten af.
  • Gebruik een duidelijke en aantrekkelijke foto: foto's van mensen die gebruikmaken van uw product of dienst zijn over het algemeen effectiever dan foto's van het product alleen, of van bijvoorbeeld het bedrijfslogo.
  • Geef uw volgers even de tijd, en stel een redelijke verlooptermijn in voor uw Facebook-aanbieding: het is belangrijk dat u uw volgers minstens een paar dagen de tijd geeft om de aanbieding op te merken en er gebruik van te maken. Mogelijk wordt uw aanbieding dan ook vaker gedeeld met de vrienden van uw volgers, wat wellicht zorgt voor meer klanten.
  • Stel uw personeel op de hoogte: zorg dat uw werknemers bekend zijn met de voorwaarden van de Facebook-aanbieding en weten hoe mensen er gebruik van kunnen maken. Dit voorkomt onduidelijkheden en laat een goede indruk achter bij de klant.
  • Houd een specifieke doelgroep in gedachten: u kunt instellen dat uw Facebook-aanbieding onder een specifieke doelgroep wordt verspreid. Dit kan op twee manieren: 1) Zorg dat slechts een bepaald publiek uw aanbieding kan zien 2) Voeg doelgroepen toe om het bereik van uw aanbieding zo effectief mogelijk te maken.

facebookab3Places.nl meer over het opzetten van een bedrijfsprofiel op Facebooken de voor- en nadelen van Facebook voor bedrijven. Net als op Facebook kunt u uw bedrijf ook promoten op Telefoonboek.nl en Beste.nl. Wij geven u graag meer informatie over een gratis bedrijfsvermelding en andere adverteermogelijkheden. Neem geheel vrijblijvend contact op met onze Service Desk via 024 - 3555 299.

Reacties



Even geduld alstublieft...