Menu

Pinterest: iets voor uw lifestylebedrijf?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Pinterest: iets voor uw lifestylebedrijf?

Pinterest: iets voor uw lifestylebedrijf?

De meeste socialmediaplatforms zoals Twitter zijn weliswaar onmisbaar voor uw bedrijf, maar u kunt zich er niet enorm mee onderscheiden. Pinterest is echter iets totaal anders en daarmee kan dit wel. Het is een visueel online prikbord waarop allerlei foto's, afbeeldingen en video's kunnen worden samengevoegd. Via deze vorm van marketing creëert u uniek contact met uw doelgroep. De website is vooral lifestyle gericht en is dus niet voor iedere onderneming geschikt. In deze blog leest u over alle ins en outs van Pinterest als (gratis!) marketingtool.

Zo werkt het

Het werkt heel simpel: u maakt een pagina voor uw onderneming, voegt foto's toe van uw producten en linkt die vervolgens aan uw website en andere socialmedia-accounts. Het belangrijkste dat u kunt bereiken met een Pinterest-pagina, is meer websitebezoekers. Pinterest kent namelijk een gouden knop: repinnen. Met die knop kunnen gebruikers iets wat ze leuk vinden van uw pagina, aan hun eigen pagina toevoegen. Gebruik in uw profiel daarom de bedrijfsnaam. Die naam komt dan ook op andere prikborden te staan en dat vergroot uw naamsbekendheid.

Over uzelf

Op het prikbord staat een 'about you' gedeelte. Daar geeft u een duidelijke omschrijving van uw bedrijf en voegt u sleutelwoorden toe, zodat u ook via Google kan worden gevonden. Ook aan afbeeldingen kunt u een beschrijving toevoegen, net als sleutelwoorden, hashtags en natuurlijk de link naar uw website. Kijk voor hashtags eens op andere prikborden naar woorden waar veel op wordt gezocht (trending topics). Op die manier heeft uw content een groot bereik.

Inhoud

De inhoud van uw pagina kunt u slim toepassen op het soort bedrijf dat u heeft. Een interieurontwerper kan bijvoorbeeld meerdere prikborden maken, met ieder meubels in dezelfde stijl. U kunt ook kiezen voor infographics: toegankelijke afbeeldingen met informatiewaarde. Een voorbeeld hiervan zijn tutorials: plaatjes die stapsgewijs uitleg geven over het gebruik van een product. Tevens kunt u video's inzetten om de pagina wat persoonlijker te maken, bijvoorbeeld met uitleg over een product. Tot slot blijkt het goed te werken om fun facts over voordelen van uw bedrijf te noemen en concrete resultaten te delen (bijvoorbeeld de 'before & after' van een bepaald product).

Statistieken

Tot slot kunt u met de statistieken van Pinterest ook de gegevens van bezoekers bekijken en zien wat ze van uw pagina opslaan en leuk vinden. Met de website PinPuff kunt u uw traffic, bereik en populariteit bekijken. Die feedback kunt u vervolgens weer gebruiken voor uw website en marketing! Het is in ieder geval slim om voordat u begint met pinnen eerst wat soortgelijke accounts te volgen om te zien wat gebruikers interessant vinden. In deze video ziet u hoe Pinterest werkt en hier vindt u nog een aantal gebruikerstips.

Meer mogelijkheden

Bent u al actief op verschillende socialmedia-accounts, maar neemt het aantal websitebezoekers nog steeds niet toe? Kijk dan eens hier voor de mogelijkheden van adverteren op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Daarmee bereikt u 6,6 miljoen potentiële klanten! Heeft u nog geen (goede) website? Hier leest u hoe Places u kan helpen bij het maken van een zakelijke website.

Reacties



Even geduld alstublieft...