Menu

Social Media-tijdperk: welk platform is geschikt voor u?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Social Media-tijdperk: welk platform is geschikt voor u?

Social Media-tijdperk: welk platform is geschikt voor u?

Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Google+, Snapchat, Tumblr en Pinterest. De mogelijkheden van social media liggen aan uw voeten; de keus is immens. De keus is zelfs zo groot dat het te veel kan worden en de kanalen niet allemaal goed te onderhouden zijn. Hoe moet u een keuze maken? En moet u eigenlijk wel kiezen? Places.nl zocht het voor u uit.

Hoe meer, hoe beter?

U zou kunnen denken dat wanneer u op allerlei verschillende kanalen te vinden bent, dat beter is voor uw reputatie en bekendheid. Echter, niets is minder waar. Het is beter om één kanaal goed te onderhouden dan alles een klein beetje.

Alvorens u een keus maakt moet u verschillende zaken in overweging nemen. Zo is het belangrijk dat u zich afvraagt wie uw doelgroep is, en vooral, op welke social media die doelgroep zich begeeft. Anderzijds dient u te besluiten over wat u wilt uitstralen. Places.nl bespreekt de 4 meest gebruikte platformen.

Welke social media passen bij uw bedrijf?

1. Facebook

Dit grootste en meeste bekende netwerk op het web en biedt u vele mogelijkheden om connecties te maken. Door de vele gebruikers en mogelijkheden kunt u het aanpassen aan uw eigen behoeftes. Zo zijn er de opties voor reviews, contactoverzichten en kunt u gemakkelijk contact met uw klanten onderhouden.

Het grote voordeel is dat u er niet heel actief op te zijn. Een enigszins onderhouden pagina is voor de doorsnee Facebookbezoeker voldoende. Nadelig is dat het niet bijzonder professioneel is, zo zijn reviews moeilijk te onderhouden.

2. Twitter

Ook Twitter is een breed netwerk dat onder vrijwel iedereen bekend is. Dit platform is sneller omdat delen of retweeten gemakkelijker is op Twitter dan op ieder ander platform. De valkuil is echter wel dat u de balans moet zoeken tussen gedeelde en authentieke content. Er moeten veel interessante en relevante posts tussen zitten; op die manier kunt u uw publiek blijven boeien.

3. Pinterest & Instagram

Pinterest en Instagram zijn de meest visueel ingestelde platformen: elk post moet een afbeelding bevatten. Op Pinterest kunt u foto's verzamelen per thema en dit aanbieden aan uw volgers. In het ordenen kan echter best veel tijd gaan zitten en Pinterest leent zich niet voor elke dienst. De gebruikers zijn voornamelijk vrouwen en richt zich vooral op mode, beauty, interieur and fotografie.

Op Instagram hoeft u niet op onderwerp te ordenen maar plaatst u gewoon verschillende foto's achter elkaar. Instagram heeft een groot bereik en kent veel verschillende doelgroepen. Sinds kort is het ook mogelijk voor bedrijven om gesponsorde content te plaatsen op Instagram.

Dus, wat nu?

Het gebruik van sociale media kan u veel opleveren, bijvoorbeeld de werving van nieuwe klanten of het onderhoud van uw bestaande klantenkring. Toch is méér niet altijd beter. U zult uw aandacht dan te veel moeten verspreiden. Maakt u dus een keus van een aantal platformen. Dat kunt u het beste doen op basis van uw doelgroep en uw gewenste uitstraling. Maakt u gebruik van visueel interessante producten? Dan is een visueel platform als Instagram of Pinterest interessanter. Wanneer u graag interessante nieuwtjes en feiten over uw diensten wil delen, zijn Facebook en Twitter meer geschikt.

Denk bij het maken van uw keuze ook aan wat het de klant kan opleveren. Het is namelijk van groot belang om bereikbaar te zijn voor uw klant. Lukt dat niet altijd? Neemt u dan eens contact op met Places Antwoordservice op 024 3555 299. Zo bent u niet alleen online bereikbaar, maar ook telefonisch.

Reacties



Even geduld alstublieft...