Menu

Inhaken op het WK: voorkom social media missers

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Inhaken op het WK: voorkom social media missers

Inhaken op het WK: voorkom social media missers

Social media leent zich bij uitstek voor het plaatsen van actuele berichten en gebeurtenissen. Vooral bij een evenement als het wereldkampioenschap voetbal staan veel bedrijven paraat om zogenaamde 'inhakers' te maken. Dit houdt in dat een bedrijf inhaakt op wat er zoal 'trending', oftewel hot and happening is op social media. Een inhaker moet echter wel op een gevatte manier inhaken op de actualiteit. Tips om social media missers te voorkomen leest u in deze blog.

Waarom inhaken?

Social media is snel en populair. Als u als bedrijf de beste inhaker het snelst aan de man brengt, zou het zomaar eens kunnen zijn dat uw bedrijf vliegensvlug meer volgers, likes en dus ook meer bereik creëert dan waar u ooit van had durven dromen. Doordat het grootste deel van Nederland op de hoogte is van het WK-evenement, is men ook selectiever met de aandacht. Er wordt meer aandacht geschonken aan inhakende reclameboodschappen dan reclameboodschappen die niet relevant zijn voor het vierjaarlijkse evenement. Over het algemeen vindt men deze reclameboodschappen ook leuker dan andere, waarschijnlijk vanwege het feit dat er vaak humor in verborgen zit. Hieronder worden de drie belangrijkste tips voor een goede inhaker uitgewerkt.

1. Ben bewust van het bereik van uw boodschap

Let altijd op of uw boodschap of inhaker goed ontvangen wordt door alle doelgroepen. Het kan riskant zijn bepaalde boodschappen de wereld in te sturen, aangezien op Twitter en Facebook dingen snel uitvergroot kunnen worden. Bedenk hierbij of de boodschap voor een bepaalde groep mensen onbedoeld beledigend kan zijn en welke risico's daarbij horen. Een voorbeeld? De #KLMgate. Wat de meest opvallende en grootste misser van het WK tot nog toe is, vond gisterenavond plaats. De Koninklijke Luchtvaart Maatschappij berichtte een afbeelding op Twitter met de bijgaande tekst: "Adios Amigos", na het verlies van Mexico aan Nederland in de achtste finale van het wereldkampioenschap voetbal. KLM had echter niet zo goed nagedacht over de mogelijke gevolgen hiervan, aangezien de Mexicanen niet goed reageerden op de boodschap. Het mannetje met sombrero naast 'Departures' werd zelfs als discriminerend gezien. De KLM tweet werd na drie kwartier verwijderd, maar was intussen al duizenden keren doorgestuurd.

Afbeelding1

2. Let op slechte woordgrappen

Let op uw woordspelingen. Mocht u een woordspeling maken, test dan bij uw collega's of andere bekenden of de woordgrap goed geïnterpreteerd wordt en vooral niet als mosterd na de maaltijd wordt beschouwd. Op het moment dat ze te voor de hand liggend zijn, bestaat de kans dat mensen er negatief op gaan reageren en dat uw boodschap slecht ontvangen wordt.

Afbeelding2

Een lokale Plus supermarkt in Best heeft na de poulewedstrijden een extra actie in het assortiment gegooid. Dit was echter een beetje te laat. Ze adverteerden met een krantje met woordspelingen als 'Nigel de Jonge kaas' en 'Louis van Gaaliameloen'. De advertentie werd op Twitter bevonden als 'te laat bedacht', en veelal gedeeld als 'slechte inhaker'. Dit kwam mede door het feit dat er op Twitter het vermoeden bestond dat ze bedrijven betaald hebben om de actie te delen. Er was een aantal bedrijven die precies dezelfde tweet plaatsten met als onderwerp de 'Plus-actie'. De supermarkt heeft er echter wel weer wat aandacht mee gekregen. Welke woordgrap wel goed ontvangen is? Een Albert Heijn in Kerckebosch speelde snel in op de goal van Robin van Persie in het duel tegen Spanje, en de inhaker is duizenden keren gedeeld op social media. Het succes van deze inhaker? De snelheid en het feit dat het een lokale Albert Heijn betrof, waardoor mensen niet het idee hadden dat het grote commerciële Albert Heijn achter deze boodschap zat. Zo krijgen mensen niet het gevoel dat het de Albert Heijn gaat om de hoeveelheid bereik die ze krijgt met deze actie, maar dat ze oprecht een actie voor haar klanten op wil zetten.

Afbeelding3

3. Zorg ervoor dat u een duidelijk doel heeft

Maak geen inhaker, alleen vanwege het inhaken. Op het moment dat het doel achter uw inhaker niet duidelijk is, zal deze beduidend minder goed ontvangen worden dan als u dat doel en die boodschap helder heeft. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat u met een bedrijf in een totaal andere branche dan het evenement niet mág of kunt inhaken, maar wel dat u de goede link moet zoeken tussen uw bedrijf en het evenement. Denk aan de Olympische Spelen van 2014, waar een van de olympische ringen niet helemaal ontvouwde en daardoor op een sterretje leek. Verschillende bedrijven die in verschillende branches werkzaam zijn speelden hier goed op in. Voor een overzicht van voorbeelden kijkt u hier. Zoek naar de bijzondere boodschap die u mee wilt geven aan uw publiek, zodat u daadwerkelijk iets toevoegt aan de actualiteit die gegeven wordt. Een evenement overslaan omdat u geen goede link kunt vinden, is dus geen schande.

De inhaker van Keukenkampioen is een goed voorbeeld van hoe het niet moet. Eigenlijk heeft het bedrijf geen extra boodschap aan het WK; ze vertelt slechts dat ze van oranje houdt, maar ook van alle andere kleuren. In feite voegt het doel van de boodschap dus niet veel toe aan het geheel.

Afbeelding4

Kortom: een goede inhaker bevat humor, vertelt een verhaal, en komt voort uit een bepaald doel of strategie. Daarnaast is een goede inhaker ook actueel, uniek en slechts op de door u bedoelde manier te interpreteren. Bent u benieuwd naar de beste inhakers van het WK tot nog toe? Bekijk dan hier de 7 beste inhakers en WK-campagnes, uitgezocht door Verse Reclame. Lees in deze blog meer tips over online strategie en social media.

Reacties



Even geduld alstublieft...