Menu

Cross Media Internet Marketing voor het MKB

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Social Media

Cross Media Internet Marketing voor het MKB

Cross Media Internet Marketing voor het MKB

Het medialandschap is sinds de komst van het internet enorm veranderd en voortdurend in beweging. Zo zijn er steeds meer digitale kanalen en digitale platformen beschikbaar, bestaat er digitale televisie en groeit het aantal mobiele applicaties enorm. In de bewegende digitale wereld van nu staat een crossmediaal concept centraal, want met een sterk crossmediaal concept bereikt u uw doelgroep. Maar wat is een crossmediaal concept en hoe richt u deze succesvol in? Places.nl vertelt u meer in deze blog.

Cross Media Internet Marketing, wat is dat?

Crossmedia gaat over de wisselwerking tussen verschillende media. Bijvoorbeeld tussen televisie, radio, tijdschriften, social media, games, (mobiele) websites, mobiele apparaten en evenementen. Bij een crossmediaal concept wordt er door middel van een verhaal een bepaalde boodschap gecommuniceerd via verschillende mediakanalen. De keuze voor de inzet van bepaalde media is gebaseerd op de kwaliteiten van de individuele mediakanalen en hoe deze elkaar aan kunnen vullen, want door bepaalde mediakanalen te combineren ontstaat synergie: 1 + 1 =3. Daarnaast moeten de mediakanalen aansluiten op het mediagebruik van de doelgroep. Een crossmediaal concept wordt ingezet om door middel van een specifieke combinatie van mediakanalen meer interactie te creëren met de doelgroep.

Praktijkvoorbeeld: The Voice Of Holland

Een bekend voorbeeld van een crossmediaal concept is het televisieprogramma 'The Voice Of Holland'. The Voice Of Holland schakelt verschillende media in, die invloed hebben op het verloop van het programma. Zowel televisie, de mobiele telefoon als internet worden gebruikt. Door middel van een sms kan een kijker bijvoorbeeld stemmen op een kandidaat. Uiteindelijk bepaald het publiek met deze manier van stemmen wie er wint. Daarnaast heeft het programma een gratis app, waarop de kijker kan bepalen welke coach er om zal draaien voor de kandidaat. Heeft de kijker de goede coach geraden, dan krijgt men daar punten voor. Ook deze app heeft invloed op het verloop van het programma, want wanneer er in de live shows sprake is van een gelijk aantal stemmen, worden de cijfers van de app erbij gehaald. Tot slot heeft The Voice Of Holland haar eigen website, waar foto's en video's uit het programma zichtbaar zijn en eveneens verwezen wordt naar de bovengenoemde elementen. Een goed praktijkvoorbeeld van crossmedia internet marketing om interactie met de doelgroep, in dit geval de kijker, te creëren.

blog_crossmedia_internet_marketing_1

Tips voor uw crossmediale concept

Ook voor u als ondernemer is een crossmediaal concept interessant om uw doelgroep te bereiken. Maar op welke aspecten moet u dan letten? Places vertelt het u.

1. Ken uw doelgroep

Zorg ervoor dat u uw doelgroep goed kent. Hoe meer u weet over het profiel van uw doelgroep en de beweegredenen, des te beter u de keuzes in het ontwikkelen van een crossmediaal concept kunt maken. Hierdoor zal het concept daadwerkelijk aansluiten op uw doelgroep en zal het uiteindelijke resultaat beter zijn. Valt uw doelgroep bijvoorbeeld in de leeftijdscategorie van 50 jaar en ouder en bevindt zij zich weinig op internet, zet dan geen Facebook pagina op.

2. Creëer een storytelling

Door middel van een storytelling, een verhaal, kunt u als ondernemer een bepaald gedachtegoed koppelen aan het product, de dienst of het merk dat u op de markt aanbiedt. Met een storytelling verkoopt u uw product of dienst door middel van een eenvoudige en heldere vertelstructuur waarin de context van uw doelgroep betrokken wordt. Op deze manier spreekt u uw doelgroep aan.

3. Maak uw mediakeuzes op basis van mediumspecificiteit

Maak een bewuste keuze voor de inzet van bepaalde mediakanalen om over uw product of dienst te communiceren. Bekijk de verschillende mediakanalen en kies vervolgens de kanalen voor uw concept waarvan u de eigenschappen het beste kunt benutten in uw storytelling. Zorg er ook voor dat de mediakanalen elkaar aanvullen.

4. Houd rekening met usability

Houd rekening met de usability, ook wel de gebruiksvriendelijkheid van de gekozen mediakanalen. Dit draagt bij aan de klanttevredenheid. Creëer een zo laag mogelijke drempel voor uw doelgroep om over te gaan tot het gebruik van een van uw mediakanalen. Heeft u bijvoorbeeld een app ontwikkeld voor uw bedrijf, product of dienst? Begin dan met een gratis app, dit maakt het aantrekkelijk voor uw doelgroep om de app te downloaden.

5. Wees relevant voor uw doelgroep

Communiceer de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal, zodat u uw doelgroep daadwerkelijk bereikt.

6. Creëer co-creatie

Co-creatie gaat over het aangaan van een samenwerking met uw doelgroep, met als doel nieuwe of verbeterde producten of diensten te ontwikkelen. Vraag bijvoorbeeld via Facebook of Twitter naar feedback op uw product of dienst. Zo komt u op een snelle manier achter belangrijke informatie en optimaliseert u samen met de klant uw product of dienst. Ook kunt u bijvoorbeeld via social media oplossingen of ideeën in laten zenden die ten goede komen van uw bedrijfsprocessen, waarna gestemd kan worden op de beste inzendingen.

Telefoonboek.nl = crossmedia internet marketing

Door een crossmediaal concept worden er dus meerdere kanalen aan elkaar gekoppeld. Hierdoor wordt ook de online vindbaarheid van uw bedrijf vergroot. Places.nl biedt u als ondernemer ook de kans om crossmediale internet marketing te realiseren. Zo kunt u gratis een bedrijfsvermelding aanmaken en daar uw social media kanalen aan koppelen. Op die manier is het voor uw doelgroep mogelijk om tussen de verschillende platformen van uw bedrijf te bewegen. Zet de eerste stappen richting uw crossmedia internet marketing dus nu via Telefoonboek.nl! Wilt u meer informatie? Neem dan gerust contact op met onze servicedesk via 024-3555299.Wij helpen u graag!

Reacties



Even geduld alstublieft...