Menu

4 tips om medewerkers te motiveren én gemotiveerd te houden

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Personeel

4 tips om medewerkers te motiveren én gemotiveerd te houden

4 tips om medewerkers te motiveren én gemotiveerd te houden

Als ondernemer wilt u dat uw medewerkers in dezelfde mate als u achter het bedrijf staan en zich inzetten. Helaas is dat niet altijd het geval en hebben ondernemers of managers zo nu en dan te maken met ongemotiveerde medewerkers. Toch hoeft dat niet per definitie het einde van een samenwerking tussen een medewerker en een bedrijf te zijn. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden om de motivatie op de werkvloer te verbeteren. Maar hoe dan? In deze blog bespreekt Places manieren waarop ondernemers en managers de motivatie onder werknemers kunnen vergroten.

Ga het gesprek aan

Communicatie is een van de belangrijkste codewoorden als het gaat om het versterken van motivatie. Leidinggevenden moeten het gesprek aangaan met een medewerker om de reden(en) te achterhalen waarom er een gebrek aan motivatie is. Tijdens een gesprek kan er gezamenlijk gekeken worden naar datgene wat een medewerker in zijn werk wil bereiken. Hoewel het belangrijk is dat de beoogde doelen van de organisatie worden behaald, is het essentieel dat de medewerker centraal staat. What"s in it for them? Wanneer dit wordt gedaan en duidelijk is, zullen medewerkers inzien dat een werkrelatie tweerichtingsverkeer is. Wanneer dus niet alleen de nadruk wordt gelegd op het belang van de organisatie, maar er ook aandacht wordt besteed aan de persoonlijke ontwikkeling van een medewerker is er een grote kans dat de motivatie stijgt en medewerkers zich willen inzetten voor de organisatie.

Creëer saamhorigheid

Hoewel het management grotendeels de strategische richting van een organisatie bepaalt, betekent dat niet dat medewerkers niet betrokken kunnen worden bij het stellen van doelen. Medewerkers zullen dan ook gemotiveerder zijn om doelen te behalen wanneer zij zelf een bijdrage hebben geleverd aan de doelstellingen. Vanwege de eigen inbreng voelen zij de verantwoordelijkheid om deze punten ook te realiseren. Daarnaast raken medewerkers veelal geïnspireerd door het groepsproces en komen zij tot nieuwe inzichten. Ook dit kan bijdragen aan een verbetering van de motivatie. Een essentieel en kritisch punt hierbij is dat er geen valse beloftes gedaan moeten worden door het management. Is het betrekken van medewerkers grotendeels schijn, dan zal dit een averechts effect hebben.

Vrijheid en verantwoordelijkheid

De meeste mensen zullen hun werk niet als motiverend of uitdagend omschrijven wanneer zij uiterst specifieke taken toebedeeld krijgen waardoor een functie weinig vrijheid en verantwoordelijkheid omvat. De uitdaging en kunst voor organisaties is dan ook om functies te creëren met een balans hierin. Eem zekere mate van vrijheid en verantwoordelijkheid geeft namelijk een blijk van vertrouwen. Dit vertrouwen kan medewerkers een boost geven en hen laten inzien dat zij daadwerkelijk een verschil kunnen maken. Wel is het belangrijk dat er feedback momenten worden ingepland zodat werknemers kunnen leren van hun werkzaamheden en zij hun werk in het vervolg nog beter kunnen uitvoeren.

Daarnaast is het niet alleen mogelijk om vrijheid en verantwoordelijkheid te geven in de werkzaamheden, maar ook op het gebied van werktijden. Uit een onderzoek onder Britse kantoormedewerkers in 2016 is namelijk gebleken dat werknemers tijdens een werkdag van acht uur gemiddeld maar drie uur effectief werken. Je zou dan kunnen zeggen dat zij de overige uren hun tijd minder waardevol benutten. Productiviteit zou om die reden niet per definitie tijdsafhankelijk zijn en kortere werkdagen zouden er juist voor zorgen dat medewerkers zich minder gestrest en beter voelen. Om die reden zouden de meeste medewerkers gemotiveerder zijn tijdens werktijden om benodigde werkzaamheden uit te voeren. Toch is dit voor veel bedrijven nog een wens en geen realiteit.

Complimenteer

Een punt dat gemakkelijker te implementeren is door leidinggeven: complimenteren. Het geven van een compliment is vaak een klein gebaar, met een grote positieve uitkomst. Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan waardering en erkenning, dus uw medewerkers ook. Voor veel mensen is het krijgen van een compliment erg belangrijk. Wel is het vaak zo dat werknemers hier niet naar willen vissen of vragen. Dat zit wellicht ook een beetje in de nuchtere Nederlandse cultuur, waar niemand al te gek of hysterisch wil doen. Toch zorgt een (inhoudelijk) compliment er bij de meeste mensen voor dat zij het gevoel krijgen een waardevolle bijdrage te leveren. Is dit niet het geval, dan krijgen werknemers veelal het gevoel dat zij geen verschil maken of invloed hebben op het verloop van zaken en taken.

Zelfs als u als organisatie of manager voldoet aan al deze richtlijnen en tips is het mogelijk dat werknemers alsnog onvoldoende gemotiveerd zijn. U kunt dan nogmaals het gesprek aangaan om erachter te komen of er zowel voor de werknemer als organisatie een match is en of er mogelijkheden zijn om de motivatie te verbeteren. Niets is namelijk zo waardevol als een gemotiveerde medewerker die zich niet voor honderd, maar tweehonderd procent wil inzetten.

Reacties



Even geduld alstublieft...