Menu

Zoekmachinemarketing voor ondernemers: zo werkt het

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Online Marketing

Zoekmachinemarketing voor ondernemers: zo werkt het

Zoekmachinemarketing voor ondernemers: zo werkt het

Zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO ("Search Engine Optimization") genoemd, is hét instrument om beter gevonden te worden via zoekmachines. Door uw website te optimaliseren voor zoekmachines kunnen potentiële klanten uw bedrijf veel makkelijker vinden. Een website die hoger in de zoekresultaten wordt geplaatst leidt immers tot meer websitebezoekers. SEO kan dus (mede) zorgen voor stabiliteit én groei van uw bedrijf.

SEO: de basis

Zoekmachineoptimalisatie houdt in het kort in dat een website zo goed mogelijk op de behoeften van (be)zoekers is afgestemd. Omdat de meeste Nederlanders voornamelijk gebruik maken Google is het verstandig om de websiteoptimalisatie en advertenties van uw bedrijf op deze zoekmachine te richten. U kunt natuurlijk voor veel geld een SEO-bureau inschakelen om uw zoekmachinemarketing te verzorgen, maar het is veel voordeliger om als ondernemer zelf enige (basis)kennis van SEO te hebben. Zoekmachinemarketing is een combinatie van verschillende marketingmethoden. Zoekmachines als Google willen (be)zoekers zo goed mogelijk helpen door hen de meest relevante webpagina's als eerst te tonen. Voor de ranking van webpagina's moeten zoekmachines twee dingen weten: ze moeten kunnen zien waar elke webpagina over gaat om te kunnen bepalen in welke mate een pagina relevant is tot een bepaald zoekwoord/onderwerp en ze moeten kunnen bepalen of de informatie op de webpagina's inhoudelijk sterk is. Hoe beter uw pagina's scoren op deze twee punten, hoe hoger uw bedrijf zal eindigen in de ranking.

Focus op de behoeften van de (be)zoeker

Alle afzonderlijke webpagina's worden door zoekmachines beoordeeld op kwaliteit, relevantie, autoriteit, actualiteit, gebruiksvriendelijkheid en populariteit van de content. Wilt u dat uw bedrijf hoog in die zoekresultaten terecht komt? Zorg dan dat u de focus op de behoeften van uw (be)zoekers legt. Veel SEO-bedrijven en zelfstandig ondernemers focussen zich echter nog steeds op het achterhalen van het Google algoritme. Bij SEO zou de focus op het verder helpen van de zoeker moeten liggen en niet op het misbruiken van tactieken in het algoritme. Een veel gebruikte algoritme-techniek is bijvoorbeeld het (onnodig) vaak benoemen van een populair zoekwoord in een webtekst. Uiteindelijk heeft dit het tegenovergestelde effect; Google is continu bezig met het afstraffen van dergelijke tactieken door hen te laten zakken in de ranking.

Zoekmachineoptimalisatie versus zoekmachine adverteren

Onder zoekmachinemarketing valt naast het optimaliseren van de structuur en de inhoud van een website ook het plaatsen van advertenties in zoekmachines. Zoekmachine adverteren, ook wel SEA ("Search Engine Advertising") genoemd, houdt in dat er bij de zoekresultaten een advertentie wordt getoond. Deze advertentie kan boven of naast deze resultaten komen te staan. Als ondernemer betaalt u voor iedere keer dat een bezoeker op uw advertentie klikt. Terwijl er bij zoekmachineoptimalisatie enige tijd overheen gaat voordat het gewenste resultaat wordt bereikt omdat een zoekmachine uw webpagina's opnieuw moet indexeren, verschijnt een website bij SEA direct bovenaan in de zoekresultaten. Daar staat tegenover dat iedere keer dat een (be)zoeker op uw advertentie klikt er een vast bedrag moet worden betaald ("Pay-Per-Click"). Door SEO en SEA strategisch te combineren kunt u als mkb'er een optimaal resultaat verkrijgen waarbij zoveel mogelijk bezoekers van uw website in (nieuwe) klanten worden omgezet.

Verbeter uw vindbaarheid via Telefoonboek.nl

Met een vermelding opTelefoonboek.nl bent u direct vindbaar op Google. De Telefoonboek website wordt hoog in de resultaten van Google weergegeven, waardoor u zelfs met een gratis bedrijfsvermelding al gemakkelijk in Google te vinden bent. Een bedrijfsvermelding heeft u binnen enkele minuten aangemaakt. Telefoonboek helpt u graag om de vindbaarheid van uw bedrijf nog verder te vergroten en biedt bedrijven daarom de optie om online te adverteren op Telefoonboek.nl. Met een advertentiepakketverschijnt u met de door u gekozen zoekwoorden en plaatsen boven alle andere zoekresultaten. Neem voor meer informatie of advies contact op met onze klantenservice. Op het telefoonnummer 024-3555299 staan wij u graag te woord!

Reacties



Even geduld alstublieft...