Places logo
Menu

Zo werken contexteffecten rondom uw advertenties

Zo werken contexteffecten rondom uw advertenties

Bij het plaatsten van een advertentie, is niet alleen de vormgeving van uw advertentie van belang, maar mag ook de omgeving rondom de advertentie zeker niet vergeten worden. De invloeden van de omgeving rondom uw advertentie worden contexteffecten genoemd. Places vertelt u in deze blog hoe deze contexteffecten werken en wat voor gevolgen deze hebben voor uw advertenties.

Wat zijn contexteffecten?

De context rondom uw advertentie heeft invloed op de verwerking van de boodschap in de advertentie. Deze verwerking speelt weer een rol bij de evaluatie van de lezer bij uw advertenties. Contexteffecten beïnvloeden dus de evaluatie van uw advertentie en bepalen hiermee deels hoe de lezer tegenover uw product of dienst staat. In deze blog zal in worden gegaan op commerciële contexteffecten. Dit zijn objectieve kenmerken van de commerciële omgeving waarin uw advertentie zich bevindt, zoals het type media, andere advertenties en de plaats van uw advertentie.

Context en advertentieconcurrentie

In een advertentieblok bevinden zich meerdere advertenties, uw advertentie wordt omgeven door advertenties van concurrenten. Dit betekent automatisch dat wanneer er zich veel advertenties in een advertentieblok bevinden, het waarschijnlijker is dat uw advertenties door de lezer wordt gemist. Dit komt doordat de lezer maar een beperkte cognitieve capaciteit (mogelijkheid om informatie te verwerken) heeft en niet alle advertenties kan onthouden. Zeker wanneer de advertenties qua thema of vormgeving op elkaar lijken zullen de advertenties minder goed worden onthouden. Het is daarom van belang dat uw advertentie opvalt ten aanzien van zijn context. Hierdoor zal de lezer voor uw opvallende advertentie meer cognitieve capaciteit toekennen, waardoor uw advertentie beter wordt opgeslagen in het geheugen van de lezer.

Advertenties en de door u gebruikte media

Per mediatype verschilt de benodigde mate van aandacht en de mate van afleiding. De contexteffecten hebben dan ook niet bij elk medium dezelfde invloed. Wanneer u een advertentie op een billboard langs een weg plaatst, zal deze bijvoorbeeld simpeler moeten zijn dan wanneer een advertentie plaatst in een tijdschrift. De tijd waarin de advertentie door de lezer verwerkt kan worden is bij het langsrijden namelijk veel korter als bij het lezen van een tijdschrift, waardoor een ingewikkelde advertentie niet kan worden verwerkt en opgeslagen.

Niet alleen het medium, maar ook de plaats van de advertentie (bijvoorbeeld in een advertentieblok) kan ervoor zorgen dat uw advertentie beter wordt verwerkt. De eerste en de laatste advertenties in een lijst kunnen beter worden onthouden dat advertenties die zich middenin de lijst bevinden. Dit worden wel het primacy (eerste advertenties) en recency (laatste advertenties) effects genoemd.
Daarnaast is het goed om te zorgen voor een passend medium bij uw advertenties. Wanneer dit u uw advertentie bijvoorbeeld plaats tussen nieuws (wat negatief is) is de kans groot dat uw advertentie ook als negatief wordt beoordeeld, doordat de lezer zich inmiddels in een negatieve stemming bevindt.

Let op de intensiteitseffecten

Ondanks het feit dat uw advertentie op moet vallen om de aandacht te trekken, is het toch ook niet goed wanneer uw advertentie te veel informatie en prikkels bevat. Deze kunnen er namelijk voor zorgen dat uw advertentie juist niet bekeken en opgeslagen wordt door de lezer, omdat de lezer niet genoeg cognitieve capaciteit heeft om uw advertentie te verwerken. De intensiteit van uw advertenties zou dus niet te laag, maar ook niet te hoog moeten zijn, om de verwerking optimaal te houden.

Zorg voor een goed bereik met Places

Het ene type medium trekt natuurlijk meer publiek dan het ander medium. Om te weten komen hoe zinvol adverteren op een bepaald medium is, is het verstandig om het Gross Reach Product (GRP) te raadplegen. Deze laat zien wat het bereik per medium is.

Uw sociale media en online media kunt u laten registreren op uw Places, zodat deze makkelijk vindbaar zijn voor (poteniële klanten). Uw webites komen in de top van zoekmachines te gaan wanneer het gaat om bedrijfsgegevens. Wilt u meer weten over de services die Places te bieden heeft? Kijk dan hier voor onze pakketten of neem contact op met de klantenservice van Places.nl op 024-3555299.

Hoe kun jij je bedrijf
laten groeien?

Gratis adviesgesprek

Wij helpen ondernemers groeien! Benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen?
Plan een gratis adviesgesprek in met onze adviseur.

Plan een gratis adviesgesprek

Meer weten over een adviesgesprek

Gratis adviesgesprek
  • 100% gratis en vrijblijvend
  • Marketingadvies op maat
  • Geen verplichtingen
Google Reviews 4,5
starstarstarstarstar_half

Ook optimaal vindbaar en bereikbaar zijn? Zet je bedrijf op de kaart met Alles-in-1!