Menu

'Reviewlution': de toegevoegde waarde van reviews

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Online Marketing

'Reviewlution': de toegevoegde waarde van reviews

'Reviewlution': de toegevoegde waarde van reviews

Twee derde van de consumenten laat zich bij de aankoop van producten en/of de keuze voor een bepaalde dienst beïnvloeden door reviews. Een review biedt consumenten houvast bij het doen van een aankoop; het geeft hen inzicht in wat zij kunnen verwachten en verkleint de kans op een miskoop of teleurstelling. Ondanks de groeiende populariteit van reviews geldt: overdaad schaadt. Simpelweg zoveel mogelijk reviews verzamelen is niet de juiste tactiek. Potentiële klanten zijn op zoek naar reviews met kwaliteit en niet naar kwantiteit. Kortom: het is tijd voor een 'reviewlution'!

Motivatie van de reviewschrijver

Consumenten helpen elkaar graag. Ruim 50% van de consumenten die reviews schrijven, doen dit op basis van het principe van wederkerigheid: een ander heeft mij geholpen door zijn/haar ervaring te delen, dus nu is het mijn beurt om een ander te helpen. 21% is echter gemotiveerd door het podium dat het schrijven van reviews biedt: het verkondigen van het onrecht dat is aangedaan of om een geweldige aankoop/dienst te delen.

Pas op met té positieve reviews

Over het algemeen zijn consumenten erg tevreden; gemiddeld worden producten met een 7.7 beoordeeld. 95% van de consumenten denkt echter dat de reviews (door het bedrijf) verzonnen of aangepast zijn wanneer er alleen positieve beoordelingen worden weergegeven. Enkele kritische reviews kunnen de geloofwaardigheid van de reviews over uw bedrijf dus juist vergroten. Ongeveer 70% van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven reageren op negatieve reviews. Bovendien zijn reviews voor u als mkb'er nuttig om bedrijfsprocessen en producten te verbeteren. Soms is het mogelijk om met de ontevreden reviewer in contact te treden, bijvoorbeeld via een emailadres of een telefoonnummer dat hij/zij bij de beoordeling heeft vermeld.

Het belang van een reviewbeleid

Vanwege het belang dat consumenten hechten aan reviews, sporen bedrijven hun klanten steeds vaker aan om hun ervaring met andere (potentiële) klanten te delen. Ervaringen worden gedeeld op de webshops van bedrijven, op sociale media of via vergelijkings- of beoordelingssites. Google Shopping neemt tegenwoordig het aantal reviews van een winkel mee om de volgorde van het winkelaanbod te bepalen. Als gevolg daarvan hechten bedrijven nu vaak meer waarde aan kwantiteit in plaats van kwaliteit. Als ondernemer is het belangrijk om na te denken over het reviewbeleid van uw bedrijf en daarbij te letten op:

1. Het aantal reviews

Stel kwaliteit voorop. Een overdaad aan reviews kan net zo averechts werken als het gebrek aan reviews.

2. De afzender van reviews

Streef naar naamsvermeldingen. Reviewers van wie de naam wordt weergeven, worden over het algemeen als betrouwbaarder beschouwd dan anonieme reviewers.

3. De inhoud van reviews

Streef naar relevante, begrijpelijke en onderbouwde reviews. Houd daarbij in de gaten of één reviewer niet meerdere reviews plaatst.

4. De toon van reviews: blijf controleren

Vraag de reviewers eerlijk te zijn en geef aan dat reviews met scheldwoorden verwijderd zullen worden.

Reviews bij Telefoonboek.nl

Via Telefoonboek.nl kunt u uw klanten uitnodigen om een rating en een review van hun ervaring met uw bedrijf achter te laten. Het gemiddelde cijfer dat klanten aan uw onderneming geven, komt vervolgens bij uw bedrijfsvermelding te staan. Hiermee verhoogt u de betrokkenheid van uw klanten en biedt u nieuwe klanten houvast en inzicht in uw bedrijf. Wanneer u een (gratis!) account aanmaakt op Places.nl kunt u tevens reageren op deze reviews. Heeft u nog vragen over online reviews? Neem dan gerust contact op via het telefoonnummer 024-3555 299 of mail naar info@telefoonboek.nl. Wij helpen u graag!

Reacties



Even geduld alstublieft...