Menu

RankBrain: wat is het en wat kunt u ermee?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Online Marketing

RankBrain: wat is het en wat kunt u ermee?

RankBrain: wat is het en wat kunt u ermee?

Een van de opkomende systemen binnen SEO is RankBrain. Google heeft het bestaan ervan bekend gemaakt afgelopen oktober en zet het systeem in om moeilijke zoekopdrachten beter te begrijpen. Bovendien wordt de rangorde van de zoekresultaten in Google mede bepaald door RankBrain. Dit systeem houdt bij het interpreteren van de zoekopdrachten rekening met het gedrag van de zoekers, en de data en denkwijze van Googles actuele algoritme (dat dus ieder moment verschillend is). Maar wat heeft u als ondernemer aan dit slimme, groeiende systeem? U leest het in deze blog.

Google nog slimmer met RankBrain

RankBrain analyseert en interpreteert zoekopdrachten in Google, miljoenen per seconde. Binnen alle zoekopdrachten legt RankBrain verschillende relaties. Deze relaties worden vastgelegd als matchende zoekopdrachten met websites en pagina's die over bepaalde onderwerpen gaan. RankBrain laat zelf zoekresultaten los in de zoekmachine om de beste match te vinden. Dat gebeurt met name met zoekvragen die weinig voorkomend, lang, samengesteld en moeilijk te interpreteren zijn. Van deze verschillende combinaties gaat RankBrain na of deze vaker voorkomen als zoekopdracht. Levert de consument vervolgens vage input, dan is de kans groot dat RankBrain hem toch razendsnel kan laten zien wat hij zoekt.

Kunstmatig intelligent

RankBrain neemt zoekopdrachten niet langer per woord op, maar probeert de content van de opdrachten te begrijpen. Daarnaast probeert het systeem de vraag te achterhalen die de consument met de zoekopdracht tracht te beantwoorden. RankBrain helpt Google daarmee vooral bij de lange zoekopdrachten, waar de zoekmachine voorheen veel moeite mee had. De zoekresultaten worden weergegeven aan de hand van de overeenkomstige betekenis of relatie die RankBrain gevonden heeft. Met kunstmatige intelligentie zet RankBrain zich af tegen de bestaande systemen om Google te optimaliseren; deze gaan uit van menselijke input. Het zijn niet de inzichten van programmeurs waarmee het nieuwe systeem zich ontwikkelt, maar de inzichten van RankBrain zelf.

Inspelen op RankBrain als ondernemer

Als ondernemer is het verstandig regelmatig te checken hoe het met de SEO van uw bedrijf gesteld is. Hoe meer aandacht u besteedt aan (de opbouw van) de content en de doelgroep van uw website, hoe beter uw bedrijf te vinden is op het web. Deze aandacht wordt meer en meer belangrijk met het oog op het groeiende RankBrain. Het systeem bemoeit zich nu nog met zo'n 15% van de zoekopdrachten, maar dat percentage zal toenemen naarmate het systeem zich ontwikkelt. RankBrain brengt het voordeel met zich mee dat niet langer exact dezelfde zoektermen gebruikt hoeven worden. Met minder herhalingen en meer synoniemen wordt een webtekst vele malen aantrekkelijker voor de consument.

Blijf op de hoogte van de nieuwste webontwikkelingen en bezoek regelmatig de Places blog voor tips!

Reacties



Even geduld alstublieft...