Menu

E-mailmarketing: zo worden e-mails wél gelezen

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Online Marketing

E-mailmarketing: zo worden e-mails wél gelezen

E-mailmarketing: zo worden e-mails wél gelezen

Ondanks dat social media een steeds grotere rol gaan spelen in de uitgaande communicatie van uw bedrijf, blijft e-mailverkeer belangrijk. Lang niet al uw klanten zijn bereikbaar via social media en daarom is het belangrijk om net zoveel aandacht te besteden aan uw uitgaande e-mails. Bepaalde woorden, tekens en opmaak kunnen ervoor zorgen dat uw e-mails in de spam folder van uw klanten terecht komen. Hiermee loopt u het risico dat uw klanten uw e-mails nooit te zien krijgen. U mist dan niet alleen omzet, maar het heeft ook een negatief effect op uw naamsbekendheid. Gelukkig zijn er een paar trucjes om ervoor te zorgen dat uw e-mails wél gelezen worden.

E-mails die de aandacht trekken worden geopend

Mensen zijn selectief in het lezen van hun e-mails. Dagelijks krijgen ze tientallen e-mails binnen met reclame, nieuwsbrieven en acties. Om wijs te worden uit al deze informatie die ze voorgeschoteld krijgen gaan ze selectief te werk. Alleen e-mails die de aandacht trekken of relevant zijn voor de klant worden geopend. De rest verdwijnt direct in de prullenbak.

e-mailmarketing

Houdt het daarom vooral persoonlijk en wissel af! Eenzijdige communicatie behoort tot het verleden. Wat e-mailmarketing succesvol maakt is de dialoog en de interactie met de klant. U houdt de klant geïnteresseerd door steeds met vernieuwende berichten te komen. Bovendien bepaalt het gevoel dat mensen bij de opmaak van uw e-mails krijgen voor een groot deel de indruk die ze bij uw bedrijf hebben. Het is daarom belangrijk om te zorgen dat deze up to date blijft. Als u al jaren gebruik maakt van dezelfde e-mails dan zijn deze waarschijnlijk toe aan een nieuw jasje. Een goede content strategie kan hierbij een handig hulpmiddel zijn.

Houdt rekening met uw spamrating

Uw spamrating bepaalt of uw e-mail wel of niet in de spam folder van de ontvanger terecht komt. Spamfilters herkennen berichten met een hoge spamrating en zorgen er voor dat deze niet in de inbox terecht komen. Voor u als bedrijf is dit natuurlijk heel onvoordelig. Gelukkig zijn er een aantal zaken waar u op kunt letten bij het versturen van uw e-mails om te zorgen dat klanten deze wel onder ogen krijgen. Uw spamrating is afhankelijk van een aantal factoren. Uw bericht wordt getest op elk van deze factoren en ontvangt een strafpunt voor elk onderdeel waar deze niet voor slaagt. Hoe hoger het aantal strafpunten hoe groter de kans dat uw bericht direct naar de spam folder wordt verplaatst. Het eerste onderdeel waar spamfilters naar kijken is de afzender. Vooral als u de klant voor de eerste keer een e-mail stuurt is het belangrijk om hier aandacht aan te schenken. Probeer met de afzender herkenning op te roepen bij uw klanten. Met een herkenbare afzender zijn klanten sneller geneigd om uw e-mails te lezen. Daarnaast zorgt dit er voor dat u door de spamfilters heen komt. Een te generieke of juist vreemde naam kan u al strafpunten opleveren. Ook zijn noreply-adressen tegenwoordig verboden. In de 'from'-regel kunt u dus het beste gebruik maken van uw bedrijfsnaam, tenzij u deze al in het onderwerp heeft ingevuld. Meer informatie over dit onderwerp vindt u op Emerce.nl. spam folder

Ook wordt er gekeken naar de onderwerpregel van uw e-mail. Het is belangrijk om het onderwerp van uw e-mail correct te formuleren. Houd het kort en let op uw spelling. Vermijd bijvoorbeeld het gebruik van spamgevoelige woorden. Bepaalde merknamen, maar ook woorden als 'gratis' of 'speciale aanbieding' krijgen strafpunten. Op HubSpot vindt u een lijst met veelgebruikte spamwoorden. Ook zorgen teveel spaties, leestekens of hoofdletters ervoor dat uw e-mail in de spam folder verdwijnt. Teveel afbeeldingen kunnen ook zorgen voor een hoge spamrating. Hoewel hier geen regels voor zijn, kunt u aanhouden dat er per afbeelding een paragraaf aan tekst noodzakelijk is om door de test heen te komen. Let bij de afbeeldingen die u toevoegt wel op de naam waaronder deze zijn opgeslagen. De naam 'promo-image-7564.jpg' heeft bijvoorbeeld een veel hogere spamrating dan de naam '1.jpg'. Ook hier geldt dat te lange namen met teveel leestekens strafpunten opleveren. Uw spamrating is het laagst als u maximaal drie karakters gebruikt. U kunt uw afbeeldingen bijvoorbeeld nummeren of een afkorting geven, zoals 'tb4.jpg'.

Optimaliseer uw landingspagina's voor mobiel gebruik

Tegenwoordig gebruiken mensen vaak een smartphone of tablet om e-mails te lezen, te internetten en aankopen te doen. Dit betekent dat wanneer u mensen probeert te bereiken per e-mail, u er rekening mee moet houden dat uw e-mails ook goed te lezen zijn op mobiele devices. Het optimaliseren van uw landingspagina's voor zowel desktop als mobiel gebruik wordt responsive design genoemd. Ook kunt u een mobiele site ontwerpen die specifiek gemaakt is voor mobiel gebruik. Mensen kunnen dan uw e-mails op zowel hun mobiel of tablet als hun desktop lezen en doorklikken naar uw website. Op deze manier voorkomt u irritatie en zorgt u er voor dat uw e-mails beter worden gelezen.

emailmarketing

Bereik meer klanten met e-mails gericht op een specifieke doelgroep

Lead scoring is het indelen van klanten op basis van hun waarde voor uw bedrijf. Zo levert bepaald gedrag een bepaalde hoeveelheid punten op. U kunt hierbij letten op bezoek van de website, aankoopgedrag of gedrag op social media. Stel dat iemand bijvoorbeeld in de laatste drie maanden zijn e-mail niet heeft gelezen, dan levert dit een negatieve waarde op. Aan een besteding van meer dan 100 euro in uw webshop kunt u een positieve waarde toekennen. Door al deze scores bij elkaar op te tellen komt u uit op de waarde van de klant voor uw bedrijf. Deze score kunt u gebruiken om uw e-mails gerichter te versturen en er daarmee voor te zorgen dat dit betere resultaten oplevert. Naast het verzamelen van klantgegevens als naam en contactgegevens kan het ook zinvol zijn om persoonlijke voorkeuren op te slaan. U kunt dan u e-mails toespitsen op specifieke kenmerken en dus efficiënter te werk gaan. Zo kunt u bijvoorbeeld locatiegerichte acties sturen naar klanten in een bepaalde regio, of aanbiedingen richten op klanten met een bepaalde interesse, aankoopgedrag of leeftijdscategorie. E-mails die zijn aangepast op de persoonlijke voorkeuren van de klant worden vaker gelezen dan algemene e-mails. Ze voelen zich dan aangesproken als ze iets herkenbaars zien staan. Deze strategie wordt segmentatie genoemd. Ook Lead nurturing, een strategie die er voor zorgt dat leads worden omgezet in klanten, wordt in de toekomst steeds belangrijker. Hoewel social media een grote rol innemen in het huidige communicatielandschap, blijven e-mails dus een belangrijke rol spelen. Naast het verbeteren van het bereik van uw e-mails zijn er ook andere strategieën om uw e-mail marketing beleid te perfectioneren. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op Frankwatching.com. Ook vindt u hier meer informatie over op de blog van Places.nl.

Reacties



Even geduld alstublieft...