Menu

Realtime marketing: do or don't?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Marketing & Sales

Realtime marketing: do or don't?

Realtime marketing: do or don't?

Realtime marketing is bijna niet meer weg te denken uit de sociale media. Hoe vaak komt er niet iets op Facebook of Twitter voorbij over een nationale feestdag, een recent nieuwsfeitje of een schokkende gebeurtenis? Verschillende grote merken haken direct aan op actuele situaties. Maar wat is real time marketing nou precies? En hoe kunt u dat het beste aanpakken? Places.nl vertelt het u in deze blog.

Inhakers

Bij realtime marketing wordt gebruik gemaakt van inhakers. Een inhaker kan worden gedefinieerd als een "reclame-uiting waarvan het centrale thema verwijst naar een actuele gebeurtenis, nieuws of een trending topic". Deze inhakers kunnen van alles zijn: nationale dagen als Koningsdag of Prinsjesdag, feestdagen als Kerstmis of Pinksteren, maar ook evenementen als de Olympische Spelen, een WK-voetbal of politieke verkiezingen. Daarnaast kunnen inhakers ook onverwachte gebeurtenissen zijn. Denk bijvoorbeeld aan een orkaan, een gevallen kabinet of grote stroomuitval. Ook kan een inhaker iets anders zijn dan een gebeurtenis. Bedrijven haken bijvoorbeeld ook wel eens in op elkaar of op de consument.

Waarom inhaken?

Door als bedrijf in te haken op het "gesprek van de dag", kunt u zelf onderdeel worden van dit gesprek. Dat levert niet alleen een heleboel aandacht op, maar zorgt ook voor sympathie naar uw merk. Bovendien laat het zien dat uw bedrijf maatschappelijk betrokken is en binding heeft met dat wat de consumenten bezighoudt. Ook kunt u realtime marketing vaak op een grappige manier inzetten, waardoor uw advertentie een positieve associatie met uw merk zal opleveren.

Wanneer?

Het is belangrijk om overal uw oor te luisteren te leggen. Zo bent u direct op de hoogte als het nodig is. Let bijvoorbeeld op nieuws en evenementen van uw eigen bedrijf, de communicatie van uw bedrijf met de consument, wat de concurrent doet, thema's die relevant zijn voor uw merk, trending topics en invloedrijke personen. Om te beoordelen of u wel of niet moet inhaken op een situatie, moet u twee factoren inschatten: de urgentie en de relevantie voor uw bedrijf. Als deze allebei hoog zijn, moet u snel aan de slag. Is een van beide laag, dan is het belangrijk de juiste afweging te maken. Denk daarbij ook aan uw beschikbare budget. Is dat de advertentie waard?

Voorbereiding

Hoe pakt u dat inhaken dan precies aan? Ten eerste kunt u een groot deel van actuele gebeurtenissen aan zien komen. De Elfstedentocht, Valentijnsdag of Nationale pannenkoekendag zijn dingen waar u op kunt anticiperen. Echter, ook op onverwachte gebeurtenissen kunt u zich voorbereiden. Ga er een keer goed voor zitten en denk na over mogelijke advertenties in situaties als grote stroomuitval of onverwachte WK-finales. Als u al een stapel ideeën op de plank heeft liggen, hoeft u deze alleen nog maar uit te voeren als de situatie zich voordoet.

Adverteren bij Places

Mocht u het budget niet hebben voor een ad hoc inhaakbericht op sociale media, maar wilt u wel graag adverteren? Overweeg dan een advertentie bij Places. Met een Places bedrijfsvermelding adverteert u gratis op Telefoonboek.nl en Openingstijden.com. Neem voor meer informatie 024-3555299, we helpen u graag!

Reacties



Even geduld alstublieft...