Menu

E-formulieren: houd het simpel

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Management

E-formulieren: houd het simpel

E-formulieren: houd het simpel

Klanten staan vaak niet te springen wanneer ze een online formulier moeten invullen. Toch is het een belangrijke bron van dataverzameling voor u als ondernemer. Het invullen van e-formulieren kunt u helaas niet leuker maken, maar u kunt er wel voor zorgen dat het invullen ervan zo eenvoudig mogelijk is.

Houd het kort

Vraag alleen om informatie die u nodig heeft van de klant en laat bijzaken achterwege. Klanten zijn tegenwoordig heel erg alert op privacy en zullen niet graag teveel gegevens willen geven. Vraag desnoods de klantgegevens in delen op, zodat de klant niet heel veel gegevens in één keer in hoeft te vullen.

Geef verplichte velden duidelijk weer

Als u dan toch meer informatie wilt vragen dan essentieel is voor het doel dat het formulier dient, geef dan duidelijk aan welke velden verplicht zijn om het formulier te kunnen versturen. Mensen herkennen deze velden vaak direct en dat voorkomt een hoop foutmeldingen en frustratie.

Meld klanten niet automatisch aan voor een nieuwsbrief

Het is wettelijk verboden om klanten automatisch aan te melden voor een nieuwsbrief wanneer ze hun gegevens achterlaten. Geef mensen dus de kans om de optie om zich aan te melden voor een nieuwsbrief zelf aan te vinken.

Laat de computer aanvullen

De computer kan de klant het werk ook enorm verlichten door gegevens aan te vullen. Zo kunt u de computer het adres laten invullen, wanneer klanten een postcode en huisnummer hebben ingevuld. Ook kunt u gegevens zoals een postcode of telefoonnummer, automatisch op de juiste manier laten weergeven.

Geef aan waar de fouten zitten

blog_eformulieren3Geef aan waar de fouten zitten op het moment dat de klant een formulier niet volledig of foutief verzendt. Als u dat niet doet moeten klanten zelf op zoek naar de fouten in het formulier. Dat kan er voor zorgen dat formulieren uiteindelijk toch niet worden ingeleverd, omdat klanten gefrustreerd raken.

Maak het overzichtelijk

Zorg dat de formulieren er uit zien als een overzichtelijk geheel. Dit maakt het voor de klant aantrekkelijker om het formulier in te vullen. Om het kort te houden kunt u werken met tabbladen, zodat klanten alleen de informatie hoeven in te vullen die voor hen relevant is. Ze worden dan automatisch doorgestuurd naar de vragen die ze nog moeten invullen op basis van de informatie die ze hebben ingevuld. Dit zorgt er ook voor dat de formulieren korter lijken, waardoor mensen sneller geneigd zijn om ze in te vullen.

Geef aan wat de volgende stappen zijn

Wanneer klanten een formulier hebben ingevuld, doet u er goed aan om aan te geven welke stappen er volgen. Zo schept u het vertrouwen dat de gegevens goed verwerkt worden en weet de klant waar hij of zij aan toe is.

Stuur een e-mail ter bevestiging

Na het versturen van een e-formulier kunt u een bevestiging sturen per e-mail. Los van het feit dat klanten het fijn vinden dat hun gegevens goed zijn aangekomen, is dit voor u een gelegenheid tot een tweede contactmoment. U kunt ze dan meer informatie sturen of ze aan u binden door ze attent maken op interessante acties. Maar hoe maakt u nu zo'n formulier, vraagt u zich misschien af. Dit kan al heel gemakkelijk metGoogle Apps. Hiermee kunt u zelf bepalen hoe uw formulier er uit gaat zien. Ook kunt u online diverse standaard e-formulieren vinden, die u zo in uw website kunt integreren. Bedrijven werken vaak met contactformulieren wanneer zij niet te bereiken zijn. Veel klanten vinden het echter vervelend als zij een bedrijf niet telefonisch kunnen bereiken. Daarom schakelen veel bedrijven tegenwoordig een antwoordservice in. Die neemt dan voor hen de telefoon op wanneer zij daar zelf niet toe in staat zijn. Op deze manier zijn bedrijven 24/7 te bereiken. Meer informatie over onzePlaces Antwoordservicevindt u opPlaces.nl.

Reacties



Even geduld alstublieft...