Menu

Crisiscommunicatie: wat te doen in een noodgeval?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Klant & Doelgroep

Crisiscommunicatie: wat te doen in een noodgeval?

Crisiscommunicatie: wat te doen in een noodgeval?

Er breekt een brand uit bij uw bedrijf en u en uw medewerkers lopen gevaar. Wat nu? Crisiscommunicatie speelt een cruciale rol op het moment dat zich een crisis voordoet. Grote bedrijven schakelen de communicatieafdeling in en gaan aan de slag. Voor het mkb is dit niet van toepassing. Toch kunt u zich als ondernemer in het mkb goed voorbereiden op een crisis en op effectieve crisiscommunicatie. Hoe, dat leest u in deze blog van Places.nl.

Waarom crisiscommunicatie?

Crisis? Denk aan het instorten van het dak, een overval, een fraudezaak binnen de organisatie of een faillissement. Zo'n onverwachte situatie hoeft niet direct te resulteren in een crisis. Dit kan voorkomen worden door de juiste communicatie: crisiscommunicatie. Door middel van crisiscommunicatie kunnen de negatieve gevolgen van een crisis, bijvoorbeeld imagoschade, beperkt of voorkomen worden. De mogelijke negatieve gevolgen kunnen zelfs omgebuigd worden naar iets positiefs. Zo kunt u als ondernemer tijdens een crisis bijvoorbeeld een goede relatie opbouwen met de pers.

Effectieve crisiscommunicatie

De overheid heeft crisiscommunicatie vaak goed op orde. Zo beschikt zij over een deskundige communicatieafdeling, die zich in tijden van crisis met crisiscommunicatie bezighoudt. Een communicatieafdeling is vaak niet realistisch voor mkb-bedrijven. Er zijn echter wel manieren waarmee u zich als ondernemer goed kunt voorbereiden op een crisis, en crisiscommunicatie voor uw onderneming effectief kunt inrichten.

crisi1

Een crisiscommunicatieplan

Omdat een crisis zich op een onverwacht moment voordoet en in het ergste geval het voortbestaan van uw onderneming kan bedreigen, is het belangrijk om een efficiënt crisiscommunicatieplan voorbereid te hebben. Wanneer uw onderneming getroffen wordt door een crisis en er geen crisiscommunicatieplan beschikbaar is, moeten er onverwachts beslissingen genomen worden. Hierdoor is de kans groter dat er fouten gemaakt worden en gaat er veel tijd verloren. Met een crisiscommunicatieplan kan er tijdens een crisis effectief gehandeld worden omdat er direct inzicht is in de taakverdeling tijdens een noodgeval, de contact- en eventuele perslijsten en de procedures.

Tip 1: Bereid u voor

Zodra u informatie over de crisis binnen uw onderneming wilt delen met de buitenwereld, zorg dan dat u goed voorbereid bent. Zorg ervoor dat u op de hoogte bent van de eventuele risico's en de gevaren die kunnen optreden zodra u de informatie naar buiten brengt. Op die manier kunt u snel en adequaat inspelen op de ontwikkelingen en reacties. Zodra u in aanraking komt met de pers en de media is het tevens belangrijk om voorbereid te communiceren. Door goed voor te bereiden welke informatie wel en niet naar buiten gecommuniceerd dient te worden op een bepaald moment, worden geruchten voorkomen. Daarnaast kan er door een goede voorbereiding ingespeeld worden op de vragen die mogelijk gesteld kunnen worden. Het is onverstandig om de pers te negeren, omdat dit speculaties stimuleert.

Tip 2: Communiceer snel en volledig

Het is tijdens een crisis extra belangrijk om de buitenwereld en belangrijke partijen van informatie te voorzien. Hierdoor kunnen verkeerde berichtgeving en geruchten die uw onderneming in slecht(er) daglicht kunnen zetten, tegengegaan worden. Zorg er daarom voor dat de informatie die gedeeld wordt zo volledig mogelijk is. crisi2

Tip 3: Communiceer niet wat u niet weet

Is er nog onderzoek gaande naar de oorzaak van de crisis? Geef dan aan dat die informatie gegeven wordt zodra het onderzoek de feiten vastgesteld heeft. Door alleen over de feiten te communiceren kunnen speculaties beperkt worden. Het is daarnaast niet verstandig om slecht nieuws te dekken met goed nieuws. In crisistijd is het belangrijk om informatie te delen en uit te leggen wat er gebeurt. Op die manier kan er vertrouwen gewonnen worden.

Tip 4: Toon empathie

Op het moment dat er slachtoffers vallen tijdens de crisis die gaande is binnen uw onderneming, is het belangrijk dat uw onderneming openlijk communiceert mee te leven met de slachtoffers. Bijvoorbeeld wanneer uw medewerkers gewond zijn geraakt bij een brand, of wanneer consumenten ziek zijn geworden na het eten van uw product.

Tip 5: Crisiscommunicatie en social media

Door de komst van social media kan iedereen zich tegenwoordig online bemoeien met een crisis. Meningen en vooral emoties worden als reactie op de crisis via social media kanalen verspreid. Ook de juiste crisiscommunicatie op social media is belangrijk. Hier kunt u zich als ondernemer ook op voorbereiden door een draaiboek op te stellen en de genoemde tips te hanteren. Daarnaast kunt u de social media kanalen tijdens de crisis gebruiken om te monitoren. Wat wordt er op social media over uw onderneming en de crisis gezegd? Hierop kunt u direct inspelen met uw berichtgeving. Lees hier meer over het inzetten van hashtag strategieën voor uw onderneming, het perfecte social media bericht of kom meer te weten over webcare via social media. Zorg dus dat u als ondernemer goed voorbereid bent op een crisis. Op die manier voorkomt u dat een noodgeval uitgroeit tot een calamiteit met imagoschade tot gevolg.

Zichtbaar via Telefoonboek.nl en Openingstijden.com

Ten tijde van een crisis wilt u goed bereikbaar zijn. Zorg er daarom voor dat uw bedrijfsgegevens online vindbaar zijn op Telefoonboek.nl op Openingstijden.com. Places.nl biedt ook mogelijkheden om uw bedrijfsvermelding uit te breiden waardoor u online nog beter vindbaar bent. Bent u geïnteresseerd en wilt u meer informatie? Neem dan contact op met onze Servicedesk via 024 - 3555299 of mail naar info@telefoonboek.nl.

Reacties



Even geduld alstublieft...