Menu

Mobiel betalen: wees een van de eersten!

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Digitalisering

Mobiel betalen: wees een van de eersten!

Mobiel betalen: wees een van de eersten!

Na het succes van internetbankieren is Nederland klaar voor de volgende stap: mobiel betalen. In diverse winkels en horecagelegenheden kunnen klanten al afrekenen met hun smartphone. Het invoeren van deze nieuwe manier van betalen is de ultieme kans voor u als ondernemer om een voorsprong te nemen op uw concurrent. Niet alleen vergroot u namelijk de service richting klanten, u kenmerkt zich ook als innovatief bedrijf. Lees in deze blog van Places.nl meer over de mogelijkheden van mobiel betalen, en wees een van de eersten!

Hoe werkt mobiel betalen?

Mobiel betalen houdt in dat klanten met hun smartphone betalen in plaats van met een pinpas, creditcard of contant geld. Dit kan op twee manieren: met apps van de Rabobank,de ING, MyOrder,of NFC. NFC staat voor Near Field Communication, en is een ingebouwde microchip in de telefoon. In beide gevallen maakt de telefoon draadloos contact met de betaalautomaat in bijvoorbeeld een restaurant of supermarkt. De klant kan betalen door de smartphone in de buurt van de betaalautomaat te houden. Voor bedragen onder de 25 euro is geen wachtwoord of code vereist, voor bedragen daarboven wel. Zo kunnen eventuele dieven geen grote schade aanrichten op uw bankrekening.

Blog_mobielbetalen

Waarom werkt mobiel betalen?

Betalen met een smartphone heeft veel voordelen. Zo hoeft de klant geen pinpas, creditcardof contant geld bij zich te hebben. Het betalen van kleine bedragen gaat snel en eenvoudig.Daarnaast is betalen met een smartphone een veilige methode. Er kan nooit meer dan25 euro worden afgeschreven zonder wachtwoord. Mobiel betalen bevat dus zowel de voordelen van chippen als de voordelen van pinnen. Verder haakt mobiel betalen in op recenteontwikkelingen op het gebied van smartphones. Deze kunnen tegenwoordig voor steedsmeer handelingen gebruikt worden. Na het succes van mobiel bankieren is mobiel betaleneen logische stap.

Mobiel betalen en ondernemen

Mobiel betalen is ook voor u als ondernemer een welkome ontwikkeling. Door mobielbetalen aan te bieden in uw winkel of bedrijf vergroot u de service richting klanten. Zijhebben een ruimere keuze uit betaalmogelijkheden en kunnen ook betalen als zij hunportemonnee niet bij zich hebben. Verder is het dé manier om te laten zien dat u eeninnoverend en modern bedrijf bent. Applicaties en nieuwe smartphone-functies zijn 'in' enworden op grote schaal gebruikt. Helemaal nu mobiel betalen nog niet zo bekend is,kunt u als aanbieder een toonaangevend bedrijf worden.

Zijn er ook nadelen?

Ondanks de vele voordelen van mobiel betalen is er ook een aantal punten waar u als ondernemer rekening mee moet houden. Zo is de betaalmethode nog niet erg bekend onder het grote publiek. Vooral in het begin zullen weinig klanten gebruik maken van de functie. Dit komt ook doordat de veiligheid van mobiel betalen nog niet algemeen geaccepteerd is. Veel klanten zijn bang dat het systeem fraude- en diefstalgevoelig is, en betalen daarom liever met pinpas of contant geld. Ook zijn veel smartphones nog niet uitgerust met NFC, wat noodzakelijk is om te betalen met een smartphone. Veel van deze nadelen zullen waarschijnlijk verdwijnen als mobiel betalen bekender wordt. Het is dus aan u als ondernemer om het gebruik ervan te stimuleren!

Blog_mobielbetalen1

Hoebegint u als ondernemer?

Als u mobiel betalen wilt invoeren in uw bedrijf, heeft u de keuze uit meerdere systemen. Bijvoorbeeld Payleven, Adyen en Payment, maar ook KPN biedt in samenwerking met ABN Amro, ING en Rabobank de mogelijkheid tot mobiel betalen aan. KPN en de drie Nederlandse banken hebben het mobiele betaalsysteem in het afgelopen jaar uitgebreid getest in diverse winkels, supermarkten en horecagelegenheden in Leiden. Vanwege de positieve resultaten bieden zij binnenkort ook buiten Leiden de mogelijkheid aan om mobiel te betalen. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van KPN. Als u het systeem eenmaal geïnstalleerd heeft, is het belangrijk om dit aan uw klanten te laten weten. Vermeld de mobiele betaalgelegenheid op uw website, in uw folder of menukaart en bij de kassa.

Kortom...

Mobiel betalen staat nog in de kinderschoenen, maar neemt snel toe in populariteit.Juist daarom is het nu hét moment voor u als ondernemer om het nieuwe betaalsysteemin te voeren in uw bedrijf. U geeft daarmee het signaal af dat u op de hoogte bent van delaatste technologische ontwikkelingen, en dat u hier snel op in kunt spelen. Verder biedt u met mobiel betalen de mogelijkheid aan klanten om ook zonder portemonnee op zak te kunnenafrekenen. Dat is meer service én goede reclame voor uw bedrijf. Maak wel kenbaar dat u debetaalmogelijkheid aanbiedt. Zo kunt u als een van de eerste aanbiedersvan mobiel betalen snel winst behalen.Zorg er daarnaast voor dat uw bedrijf goed online vindbaar en telefonisch bereikbaar is voor (potentiële) klanten. Begin met een gratis bedrijfsvermelding op Places.nl.

Reacties



Even geduld alstublieft...