Menu

Verfrissende aanpak voor een beter imago

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Campagnes

Verfrissende aanpak voor een beter imago

Verfrissende aanpak voor een beter imago

Als ondernemer is het ontzettend belangrijk om een goed imago te hebben. Maar wat houdt imago precies in? Hoe bouwt u een goed imago op? En misschien belangrijker nog, hoe behoudt u een goed imago? Places.nl vertelt het u in deze blog!

Imago, reputatie en identiteit

Allereerst is het interessant om het verschil tussen de begrippen 'identiteit, 'reputatie' en 'imago' uit te leggen, aangezien deze wel eens door elkaar gebruikt worden. Om de identiteit van een organisatie te bepalen dient antwoord gegeven te worden op de vragen: Wie ben ik als organisatie en waar staan we voor? Het antwoord hierop heeft weer te maken met de kernwaarde van de organisatie, oftewel datgene waar uw organisatie goed in is en wat het onderscheidt van de concurrentie. Een hulpmiddel om de identiteit van uw organisatie te bepalen is een corporate story. Een corporate story vertelt de geschiedenis en de kracht van een organisatie op een geloofwaardige en enthousiaste manier. Het voordeel van zo'n verhaal is dat het visueel ondersteund kan worden, wat beter werkt dan alleen een tekst. Daarnaast kan een klant het verhaal achter de organisatie op deze manier beter onthouden. Places biedt de mogelijkheid om dit te doen met behulp van een bedrijfsfilm. Meer informatie over de bedrijfsfilm vindt u hier. Reputatie gaat over de beeldvorming die stakeholders en klanten hebben bij een bepaalde organisatie. Deze wordt deels bepaald met de directe ervaringen van deze belanghebbenden met uw organisatie. Hiermee verschilt reputatie van imago, want het imago wordt alleen bepaald door het beeld dat mensen hebben van uw organisatie, ongeacht of zij er ervaringen mee hebben.

Wat is het imago van mijn organisatie?

Om er achter te komen wat het imago van uw organisatie is kunt u op verschillende manieren marktonderzoek doen. Een van de belangrijkste manieren is door te kijken wat er op internet gezegd wordt door klanten en relaties over uw producten en/of diensten. U kunt hiervoor bijvoorbeeld Google Alerts en Twitter Search gebruiken om de opinies en meningen van anderen op het internet net monitoren. Google Alerts kan u updates sturen indien er interessante informatie over uw organisatie op het internet opduikt. Dankzij Twitter Search kunt u achterhalen wat zich er op Twitter gezegd word over een bepaald onderwerp of een bepaald bedrijf. Hiermee bent u in staat ontwikkelingen rondom uw imago te ontdekken en hier op in te spelen.

Reviews

Veel mensen zijn inmiddels bekend met de werking van reviews. Reviews stellen consumenten in staat ervaringen met producten en diensten te delen via internet. Dit kan in de vorm van het geven van cijfers, maar meestal is er ook ruimte voor tekst. Twee derde van de consumenten laat zich bij de aankoop van producten en/of de keuze voor een bepaalde dienst zelfs beïnvloeden door reviews die er over geschreven zijn. Met dit in uw achterhoofd zult u hoogstwaarschijnlijk niet direct vrolijk worden indien er iets negatiefs over uw organisatie geschreven is. Echter, als u slim handelt hoeft dit niet per definitie negatief uit te pakken. Laat zien dat u transparant en open bent richting klanten en dat u klanten en opmerkingen serieus neemt. Op deze manier zullen klanten uw organisatie waarschijnlijk toch positief waarderen, ondanks een negatieve beoordeling. Maak gebruik van Places Reviews en verzamel gemakkelijk en gratis klantbeoordelingen!

Imagoverbetering in een notendop

Kort samengevat zijn er diverse manieren waarop u uw imago kunt verbeteren. Zo kunt u als ondernemer zelf actief op zoek gaan naar wat er over uw organisatie gezegd wordt op het internet, in de vorm van reviews of op social media. Hier kunt u vervolgens op in spelen door op vragen en opmerkingen digitaal te reageren. Daarnaast is het belangrijk dat u zelf bewust bent van de identiteit van uw organisatie, aangezien dit invloed heeft op het imago. Zet voor uzelf op een rijtje waar uw organisatie voor staat en wat u onderscheid van de concurrentie, zodat u het beeld dat de klant bij uw organisatie heeft ook makkelijker kan veranderen. Meer tips lezen? Houd dan de Places blogpagina in de gaten. Wij helpen u graag uw imago zoveel mogelijk te verbeteren!

Reacties



Even geduld alstublieft...