Menu

Hoe herkent u Phishing?

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Beveiliging

Hoe herkent u Phishing?

Hoe herkent u Phishing?

Steeds vaker worden mensen en bedrijven opgelicht via het internet. Ook hogeropgeleiden worden hier steeds vaker de dupe van. Criminelen komen met steeds slimmere methodes om gegevens van personen en bedrijven te achterhalen. Zo krijgen zij toegang tot bankrekeningen die niet van hen zijn, gebruikersnamen of zelfs pincodes. Een veel voorkomende vorm van oplichting via internet is phishing.

Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetoplichting. Slachtoffers worden opgelicht via een mailtje. Criminelen sturen een mail die u naar een valse website lokken. De e-mail en de website zien er vaak betrouwbaar uit. Zo kan het bijvoorbeeld lijken dat de e-mail en de bijbehorende website op die van uw bank of creditcardmaatschappij lijken. In die mail staat dan dat ze graag uw gegevens willen controleren, of een technisch probleem willen verhelpen. In de mail vragen ze naar uw gebruikersnaam, wachtwoord of pincode.

Waarom is phishing gevaarlijk?

Wanneer u de persoonlijke gegevens die in de mail worden gevraagd doorgeeft aan de crimineel, loopt u het risico dat de crimineel toegang krijgt tot uw rekeningen. Hierdoor kan de crimineel vervolgens geld van uw bankrekening afhalen en hij of zij heeft inzage in uw transactiegegevens. U wordt dus niet alleen bestolen, ook uw privacy wordt geschonden.

Wat gebeurt er als u de link in uw phishing mail opent?

De link die in de phishing mail wordt vermeld installeert vaak schadelijke software op uw computer wanneer u de link opent. Deze schadelijke software is vaak opzoek naar persoonlijke financiële gegevens. Zorg er daarom voor dat u nooit deze link opent.

Hoe herkent u phishing mails?

Vaak is het moeilijk om een phishing mail te onderscheiden van een betrouwbare echte mail. Er zijn een aantal kenmerken waaraan u ze toch kunt herkennen. Uw bank, creditcardmaatschappij of andere bedrijven zullen nooit per e-mail vragen naar uw gegevens zoals wachtwoorden of creditcardnummers. Wanneer u een mail krijgt waarin dit wel wordt gevraagd weet u eigenlijk al dat dit een phishing mail is. Phishing mails spelen vaak in op uw angst om opgelicht te worden, uw account kwijt te raken of op andere dingen om zo snel mogelijk te reageren. Ook is een phishing mail meestal onpersoonlijk, zo staat er: "Beste meneer/mevrouw" of "Beste klant". Maar let wel op, ook gepersonaliseerde mails kunnen phishing mails zijn.

Wat moet u doen als u een phishing mail ontvangt?

Wanneer u een verdacht mailtje ontvangt en u denkt dat het een phishing mail is, kunt u het beste de onderneming benaderen waarvan het lijkt dat de mail vandaan komt. Dus krijgt u een verdacht mailtje en lijkt het afkomstig van bijvoorbeeld de Belastingdienst? Neem dan telefonisch contact op met de belastingdienst om te controleren of het mailtje echt is. Zo voorkomt een u een hoop problemen.

Reacties



Even geduld alstublieft...