Menu

Tips voor voldoende ontspanning in de wintermaanden

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Belonen & Loon

Tips voor voldoende ontspanning in de wintermaanden

Tips voor voldoende ontspanning in de wintermaanden

De winter staat doorgaans in het teken van de feestelijke, maar drukke maand december. Uw enthousiaste personeel helpt iedere klant met een glimlach, blijft een uurtje langer op kantoor om het jaar af te kunnen ronden of draait een extra dienst tijdens de feestdagen. Met het gevaar van een winterdip op de loer is het belangrijk om ervoor te zorgen dat zowel u als uw werknemers niet overwerkt raken. Places.nl geeft enkele tips om voldoende te ontspannen in stressvolle tijden.

Werkbelasting of werkstress?

Wanneer een werknemer teveel belast wordt op het werk en hij door een hoge werkdruk en stress ook thuis de controle verliest, kunnen psychische klachten ontstaan. In de wintermaanden is het niet alleen druk op de werkvloer. Thuis moet het kerstdiner voorbereid worden, geholpen worden bij het kerstspel op de school van de kinderen en cadeautjes gekocht worden voor het dobbelspel met vrienden. Naast alle feestelijkheden staat de winter ook in het teken van korte en koude dagen. Al met al genoeg redenen om te zorgen voor voldoende ontspanning, voor zowel u als uw werknemers.

1. Begin de dag ontspannen

Begin de dag met een warme douche en wat beweging. Wandel een stukje met de hond of doe een korte yoga-sessie. Neem de tijd voor een gezond ontbijt, sta desnoods iets eerder op om niet gehaast aan de dag te hoeven beginnen. Kijkt u "s ochtends bij het ontbijt naar het nieuws? Door alle ellende in de wereld begint uw dag dan niet altijd even positief. Probeer voor de verandering eens lekker gedachteloos naar buiten te staren, dat is pas ontspannend!

2. Geef uzelf wat ademruimte

Neem iedere dag even de tijd om te gaan zitten en niets te doen. Ga eens na welke gedachten en gevoelens er voorbij komen. Verschuif na ongeveer één minuut uw aandacht naar uw ademhaling. Doe dit ook een minuut en merk dan de rest van uw lichaam weer op, keer ten slotte rustig terug naar de orde van de dag. Wie weet is een cursus mindfulness wel iets voor u.

3. Zoek de (kunstmatige) zon op

Ga als het even kan minimaal één keer per dag naar buiten. In de lunchpauze een stukje lopen naar het koffietentje op de hoek kan al voldoende zijn. Het lichaam zet zonlicht om in vitamine D, wat allerlei voordelen voor de gezondheid met zich meebrengt. Wanneer het winter is en een vakantie naar een tropisch eiland er niet in zit, kan kunstmatige zon ook wonderen verrichten. Zo bestaat er een "energy light" die u gewoon op uw bureau kunt zetten terwijl u verder werkt.

4. Geef elkaar energie

Mensen krijgen energie van kleine dingen zoals een compliment van de leidinggevende of steun van collega"s. Dankzij de energie die uw werknemers hieruit putten, gaan zij beter om met de ervaren werkdruk en eventuele werkstress.

5. Leef gezond

Door alle drukte schiet gezond leven er vaak als eerste bij in, terwijl men in de winter extra vatbaar is voor ziektes. Houd ondanks de drukte beide benen op de grond en eet gevarieerd, haal die twee stuks fruit per dag, streef naar acht uur slaap per nacht enâ beweeg! Sporten is niet alleen gezond, maar maakt het hoofd leeg. Bovendien komen bij het sporten allerlei stoffen vrij waardoor u als vanzelf beter in uw vel zit.

Extra tip voor de ondernemer

Maak gebruik van de diensten van Places.nl: hét online ondernemersplatform van Nederland met als doel ondernemers in contact te laten komen met hun potentiële klanten. Zo kunt u via Places online adverteren, uw eigen antwoordservice instellen, reviews verzamelen én uw eigen website maken en beheren. Niets werkt natuurlijk meer ontspannend dan optimaal online vindbaar én bereikbaar te zijn!

Meer weten? Neem contact op met onze servicedesk: 024 - 3555 299. Wij helpen u graag verder!

Reacties



Even geduld alstublieft...