Menu

Belangrijkste aandachtspunten bij onderhandelingen

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Belonen & Loon

Belangrijkste aandachtspunten bij onderhandelingen

Belangrijkste aandachtspunten bij onderhandelingen

Voor uw bedrijf moet u vaak onderhandelen. Met werknemers over uren, met andere bedrijven over samenwerking of leveranciers over inkoopprijzen. Niet elke persoon gaat hier hetzelfde mee om. Er komt vaak veel bij kijken waar u niet op voorbereid bent. Places.nl zet een aantal aandachtspunten voor u op een rij.

Het optimale, niet het maximale

Natuurlijk wilt u het beste voor u en uw bedrijf, maar er doen meerdere partijen mee aan de onderhandelingen. Dit betekent helaas dat er altijd een concessie gedaan moet worden, waardoor het constructiever is om voor de optimale oplossing te gaan, in plaats van voor de maximale.

Onvoorspelbaar

Juist omdat er meerdere partijen onderdeel uitmaken van de onderhandelingen, blijft het een onvoorspelbaar proces. Iedereen neemt zijn eigen rugzak en manier van onderhandelen mee. Er is geen vast actie-reactie patroon waarvolgens de tegenpartij reageert. Wees daarom open voor alle verschillende wendingen.

Conflicten

Veel mensen gaan conflicten uit de weg en willen graag aardig gevonden worden. Maar dit is voor uw carrière en bedrijf vaak niet de slimste weg. Accepteer dat conflicten erbij horen. En waar twee vechten hebben twee schuld; u bent dus niet de enige die de kwestie belangrijk genoeg vindt om er een conflict over aan te gaan. Wanneer u dan toegeeft is dit voor u een gemiste kans. Maar let erop dat het conflict niet ontaardt in een persoonlijke strijd in plaats van het streven naar zakelijke belangen.

Spanning

Als u voor uw bedrijf bepaalde belangen wilt binnenhalen, dan is misslukking natuurlijk niet wenselijk. Dit kan spanning opleveren. Reacties op spanning kunnen zijn: hard gaan vechten, terugtrekken of juist afleiding creëren. Dit is allemaal niet wenselijk. U kunt proberen om de spanning die u voelt te benoemen. Op deze manier kan de tegenpartij rekening houden met knelpunten binnen de onderhandeling en eventueel onnodige conflicten vermijden.

Emotie

Het is natuurlijk heel aanlokkelijk om een koude, zakelijke manier van onderhandelen te hanteren. Maar sommige situaties lenen zich beter voor een menselijke benadering. Als de onderhandeling gaat over het verminderen van iemands uren bijvoorbeeld. Aangeven dat het u ook aan het hart gaat, geeft direct al een meer ontspannen sfeer tijdens de onderhandelingen. Hoe vervelend het ook kan zijn voor de tegenpartij.

Een impasse

Bij onderhandelen komen ook impasses voor. Dit betekent dat er een vertrouwens crisis is ontstaan. Dit kan zijn in uzelf, in de ander of in het resultaat. Wanneer uitspraken telkens herhaald worden kunt u de conclusie trekken dat de impasse bereikt is.

Het is belangrijk om de schending van vertrouwen onder ogen te komen. Als u hier doorheen denkt te komen kunt u doorgaan met de onderhandeling. Maar als u tot de conclusie komt dat het vertrouwen niet meer terug zal komen, kunt u beter een andere manier zoeken om te krijgen wat u wilt.

Verleiding om toe te geven

Laat u niet verleiden tot het besluiten van de onderhandeling in uw nadeel. Dit kan komen doordat u wordt verblind door het charisma van de ander, of wanneer u een onderhandelaar niet tegen durft te spreken. Er zijn nog veel meer dingen die zorgen voor de verleiding om toe te geven. Houd uw doel dan in ogen, laat de verleiding u niet van uw stuk brengen. Dit kan door van tevoren te bedenken voor welke verleidingen u gevoelig bent.

Onderhandelingen kunt u natuurlijk op verschillende niveaus binnen en buiten uw bedrijf doen. Veel bedrijven doen dit via de telefoon. U kunt bijvoorbeeld met nieuwe potentiële klanten onderhandelen over het afnemen van een product of dienst. Maar dan moet u eerst wel de juiste doelgroep bereiken. Places.nl kan u hierbij helpen. Bel vrijblijvend naar 024 - 8200609 voor meer informatie.

Reacties



Even geduld alstublieft...