Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Social media inzetten bij personeelswerving: hoe en waarom het werkt



Personeelwerven aan de hand van social media

Het gaat goed met de economie, de crisis is voorbij en het aantal vacatures is enorm toegenomen. Het aantal vacatures groeit sneller dan het aantal vervulde vacatures, wat leidt tot een krappe arbeidsmarkt. Dit is een uitdaging voor bedrijven, want hoe en waar bereik je, binnen deze krappe arbeidsmarkt, jouw ideale kandidaat om hem of haar te enthousiasmeren om te solliciteren voor jouw bedrijf? Social media biedt tegenwoordig genoeg mogelijkheden om op een leuke manier kandidaten te strikken. Places.nl legt uit hoe je social media kan inzetten, waarom het goed werkt en waarom het interessant is voor jouw als ondernemer.

Geslaagd voorbeeld in Delft

Gemeente Delft was op zoek naar een of meerdere Buitengewoon Ambtenaren van de Burgerlijke stand (BABS). De gemeente wist dat jonge stellen de voorkeur geven aan een 'jonge' trouwambtenaar met een niet-Nederlandse achtergrond. De gemeente kon nog niet voldoen aan deze behoefte van hun inwoners, dus vonden ze het tijd om hun team te versterken met deze specifieke behoefte. Trouwambtenaren in toga namen een reeks video's op en vertelde hun eigen enthousiasme voor het vak en het werken bij Gemeente Delft. De video's met vacature werden uitgezet via Facebook, Instagram, Instagram Stories, Twitter en LinkedIn via verschillende campagnes. Het enthousiasme van de trouwambtenaren en de spontane insteek van deze video's heeft een goede indruk achtergelaten. De Gemeente Delft kreeg namelijk maar liefst 74 sollicitaties op deze vacature! Gemeente Delft heeft vervolgens 4 nieuwe BABS kunnen aannemen.

Voordelen social media inzetten voor personeelswerving

Uit dit geslaagde voorbeeld blijkt dat je geen enorm budget hoeft te hebben om ervoor te zorgen dat het bereik van je vacature groot is. Je hoeft als bedrijf dus geen grote campagnes uit te zetten om mensen te strikken. Social media biedt genoeg mogelijkheden om kandidaten te bereiken, als aanvulling op je eigen vacaturepagina en/of vacaturesite. We geven je een kort overzicht van de voordelen van het inzetten van social media voor je personeelswerving:

  • Je trekt makkelijker de juiste kandidaten aan, omdat je met social media kan inspelen op de doelgroep.
  • Je kandidatenselectie verloopt sneller en efficiënter.
  • Potentiële kandidaten kunnen geïnspireerd worden door je organisatie.
  • De kans dat je vacature snel vervuld is, wordt groter.

Tips om kandidaten te strikken via social media

Maar hoe ga je te werk? Places.nl geeft je een paar tips om potentiele kandidaten te strikken via social media.

1. Probeer te inspireren vanuit je organisatie en de vacature daarin mee te nemen

Ga na wat een onderscheidend element is in jouw organisatie en hoe je daar mensen mee kan enthousiasmeren. Hoe en waarmee wil je de potentiële kandidaten inspireren? Met de functie, organisatie, huidige collega's?

2. Geef een inkijkje in jullie sfeer, cultuur en collega's

De werksfeer en bedrijfscultuur wordt steeds belangrijker voor werknemers. Dit is lastig over te brengen met tekst, maar middels een filmpje op social media is deze beleving beter over te brengen.

3. Laat voelen wie je bent als organisatie

De Gemeente Delft liet door hun informele en enthousiaste video's zien wie ze zijn. Het is belangrijk dat de manier waarop je de vacature onder de aandacht brengt volledig aansluit op jouw bedrijf. Denk aan de beleving, het beeldmateriaal en het taalgebruik. Bevatten je teksten concrete voorbeelden en vlot taalgebruik, dan straal je wat anders uit dan wanneer je veel vakjargon gebruikt. Denk ook aan het 'KISS' principe, 'keep it short and simple'. Maak je punt, zodat kandidaten weten waar ze aan toe zijn.

4. Geef ook aan waarom mensen bij jou willen werken

Focus je op wat je te bieden hebt voor potentiële kandidaten. Veel vacatureteksten zijn geschreven vanuit het perspectief van de werkgever, met hoofdzakelijk een lijstje van functie-eisen. Uit onderzoek blijkt dat vacatures die gericht zijn op 'what's in it for me' voor een beter respons krijgen dan vacatures waar de eisen centraal straal staan.

Gebruik social media op een creatieve manier die past bij jouw bedrijfscultuur en werkomgeving. Laat de potentiële kandidaten jouw bedrijf in een vluchtige blik beleven om kandidaten te strikken en te enthousiasmeren. Bovendien is het mooie aan social media dat alle content gedeeld kan worden, dus nog meer kans dat jouw vacature meer zichtbaarheid krijgt!


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek