Menu

Big Data voor het MKB



Big Data voor het MKB

Big Data, ook wel het digitale goud genoemd, komt steeds vaker tevoorschijn in 2014. Dankzij nieuwe technologie in de vorm van Google Analytics, de welbekende Cookies, Facebook statistieken en andere dataprogramma's wordt - zo lijkt het - alles bijgehouden en opgeslagen. U als mkb-ondernemer kunt hier ook uw voordeel mee doen. Hoe? Dat legt Telefoonboek.nl voor u uiteen.

Wat is Big Data?

Bij Big Data moet u denken aan alle informatie die u online kunt verzamelen. Via camera's, telefoons en online meetinstrumenten verzamelen we dagelijks beeld, geluid, teksten en cijfers. Tweets en Facebook-berichten kunnen we natuurlijk ook in dit rijtje scharen. Met Big Data wordt in het algemeen bedoeld dat de data te groot is voor de meetinstrumenten. In deze blog wordt ingegaan op de ontwikkeling van Big Data, namelijk dat steeds meer mensen de mogelijkheid krijgen om data te verzamelen, te bewaren en te analyseren. U als mkb'er dus ook. De data worden gebruikt om verbanden te vinden tussen personen, gebeurtenissen en andere fenomenen, ook klanten dus. Big Data worden door bedrijven voornamelijk gebruikt om communicatiecampagnes effectiever te maken of om koopgedrag vast te stellen.

Een voorbeeld

Om voor uw verbeelding Big Data iets levendiger te maken, hier een voorbeeld uit de praktijk. Een Amerikaanse winkelketen, soortgelijk aan de Nederlandse V&D, kan op basis van het koopgedrag van haar consumenten bepalenof een klant zwanger is. Zo stuurde de winkel kinderspulletjes naar een tienermoeder in spé, terwijl haar ouders nog niet wisten dat ze zwanger was. Een ander voorbeeld is dat verzekeringsmaatschappijen in de toekomst waarschijnlijk verzekeringspremies kunnen aanpassen per autobestuurder. Op basis van het rijgedrag van een individu kan een premie dus hoger of lager worden. Hier zitten natuurlijk veel haken en ogen aan, maar met behulp van Big Data is dat wel mogelijk. Voor een praktijkvoorbeeld van hoe de provincie Gelderland Big Data heeft gebruikt, klikt u hier.

bigdata1

Big Data in de praktijk

Wat kunt u als mkb'er leren van Big Data? U heeft waarschijnlijk niet de beschikking over data-analisten of dure software, maar u kunt alsnog met behulp van andere middelen meer leren over uw klanten of communicatie uitingen. Vandaar een aantal handvatten op een rij:

1. Leer uw klant kennen

Heeft u een webshop? Probeer uw klant zo zorgvuldig mogelijk te leren kennen. Denk hierbij aan het zoek- en aankoopgedrag van uw klant, zodat u bijvoorbeeld een persoonlijke aanbieding kunt maken voor individuen. Daarnaast kunt u nagaan welke acties op uw website het beste werken, door deze simpelweg te testen. Houd met Google Analytics bij op welke pagina's meer of minder geklikt wordt. En belangrijk: waar zoekt uw klant op? Hoe komen klanten op uw website terecht? Probeer u te focussen op de zoektermen die uw klanten gebruiken in plaats van de woorden die u zelf wellicht zou gebruiken. Zodoende kunt u leren van uw acties en campagnes, of acties meer succesvol maken door te leren wat uw klanten precies willen.

2. Gebruik social media campagnes

Veel mkb-bedrijven handelen als het aankomt op social media nog steeds op gevoel. Gelukkig maken bijvoorbeeld Facebook en Mailchimp het ons erg makkelijk wat betreft het bijhouden van statistieken. U kunt tegenwoordig precies zien hoe vaak ergens op geklikt wordt, wat uw volgers leuk vinden, waar ze graag op reageren en wat ze graag delen. Facebook-statistieken zijn daar erg geschikt voor. Maak een bedrijfspagina aan, zorg ervoor dat u meer dan 30 vind-ik-leuks krijgt en u kunt precies bijhouden hoe vaak u respons krijgt van uw volgers en wat uw bereik is. U kunt zelfs eerst verschillende campagnes uitproberen onder een kleinere doelgroep en vervolgens kiezen welke het meest effectief werkt. Dit geldt ook voor het gratis nieuwsbrief programma Mailchimp. Hiermee kunt u verschillende onderwerpen en nieuwsbriefversies uitproberen onder een kleine groep mensen alvorens het naar uw hele klantenbestand te sturen. Erg handig en effectief!

3. Het hoeft niet online

Bent u niet zo handig met het omgaan van computers en social media, dan kunt u natuurlijk ook op een andere manier omgaan met het principe van Big Data. Heeft u een winkel? Probeer aan het einde van een periode uw verkoop te evalueren. Heeft u een bepaalde actie die u jaarlijks, maandelijks of wekelijks herhaalt? Verander eens iets, bijvoorbeeld tekstueel of met beeld, en kijk welk effect dit heeft. Daalt of stijgt uw verkoop? Dan weet u wat beter werkt bij uw klanten. Verdiep u daarnaast in uw klanten, laat ze van tijd tot tijd een enquête invullen, zo leert u waar uw klanten vandaan komen en met welke intentie en behoefte ze naar uw winkel komen. Dit geldt uiteraard ook als u een koffiezaak of adviesbureau heeft, of een fietsenmaker bent. bigdata3

Gevoel versus Big Data

Staar u niet blind op uw data. Het is bekend dat veel grote bedrijven, waaronder bijvoorbeeld Microsoft, nog steeds keuzes maken op gevoel in plaats van dat ze afgaan op de bestaande data. U kent als (regionale) ondernemer uw klanten waarschijnlijk nog het beste, vergeet dat niet. Data blijven data, zonder contextuele eigenschappen of eigen gedachten. Het is slim om gebruik te maken van data waar u tegenwoordig zo makkelijk beschikking over heeft, maar onthoud dat u nog altijd de professional in uw vakgebied bent.

Privacy

Let ook op met de privacy van uw klanten. Zorg ervoor dat u uw data altijd anonimiseert. Privacywetgeving in Nederland zorgt er nog altijd voor dat klanten beschermd worden. U mag uiteraard data verzamelen over bijvoorbeeld leeftijd, demografie en aankoopgedrag, maar houd deze data wel anoniem. Ook als deze personen uit eigen wil reageren op uw Facebook-berichten of Tweets.

Big Data: gebruik uw informatie

De technologie is er, de middelen ook. Veelal gratis en gebruiksvriendelijk. Probeer daar ook als mkb-ondernemer gebruik van te maken. Hoe meer u weet over uw klanten, hoe effectiever u uw bedrijf kunt leiden. Het is bijvoorbeeld zonde om honderden euro's in een reclamecampagne of advertentie te stoppen, terwijl een andere manier van handelen u veel meer oplevert. Het verzamelen van data kan altijd, wat u er daarna mee doet is uw keuze. Houd daarom uw website- en Facebook-statistieken in de gaten. Hier vindt u meer tips over hoe u social media meetbaar kan maken en meer over uw doelgroep te weten komt.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek