Menu

10 spot on klantenservice reacties



10 spot on klantenservice reacties

Om klantenservice is altijd veel te doen. Het ene bedrijf komt met de ene ludieke reactie na de andere op de proppen, terwijl het andere bedrijf moeite heeft om binnen 24 uur te reageren. En dan is er nog het aan populariteit winnende Facebookaccount 'Klantenservice', met reacties waarin zij zich voordoen als de klantenservice van een bekend bedrijf. Een goede klantenservice hebben is dus van belang! In deze blog neemt Places.nl een tien bijzondere klantenserviceacties onder de loep.

Klantenservices en social media

Advies vragen, hulp inschakelen, klagen, grappen of gewoon een complimentje geven. Sociale media fungeren vaak als de praatpaal onder de klantenservices. Gelukkig heeft het tijdperk van sociale media ook een verandering in de wereld van de klantenservice teweeg gebracht. Medewerkers zijn zeker niet op hun mondje gevallen en zeggen de klant vaak op gepaste én gevatte manieren waar het op staat. Tussen alle doorsnee berichten heen komen er daardoor af en toe hele grappige woordenwisselingen naar boven.

Wat leren we ervan?

Wat we hiervan leren is dat sommige klanten het juist waarderen als klantenservices met een verrassend antwoord komen. Deze reacties worden dan vaak massaal gedeeld door social media, met als gevolg dat het groots onder de aandacht wordt gebracht. Deze 'succesverhalen' ontvangen honderden reacties en in sommige gevallen wel duizenden likes. Het is dus naast goede klantenservice, ook een knap staaltje reclamewerk. En wie wil er nu niet goedkoop reclame maken en daarmee massa's mensen bereiken? Juist. Wat deze voorbeelden laten zien is dat het best mag om een beetje gedurfd te zijn. Virale reacties balanceren vaak nét op het randje en passen daardoor helemaal in de tijdsgeest. Klantenservices hoeven al lang niet alleen maar 'ja' en 'amen' te zeggen, maar mogen ook best eens op hun strepen gaan staan. Bovendien is het goed om je als bedrijf op deze manier te laten zien en je te mengen in de conversatie. Dit levert namelijk soms wel hele leuke situaties op, waarvan Places.nl een selectie heeft gemaakt.

10 adviezen voor een spot on reactie

Grote bedrijven hebben hele teams van klantenservicemedewerkers die grondig het internet afspeuren en elke woordenwisseling waarin ze genoemd worden in de gaten houden. Maar hoe ga je nu te werk als je die mankracht (nog) niet hebt? Begin klein en begin met de conversaties die direct aan u gericht zijn. Wie weet heeft u dan ook binnen no time een virale reactie te pakken.

Advies #1: Vind een leuke manier om in te haken op collega ondernemers

Een voorbeeld van inhaken op collegaondernemers van KLM en Chocomel.

Advies #2: Wees niet al te serieus

Een voorbeeld van hoe u als ondernemer kunt reageren op een niet al te serieus bericht.

Advies #3: Maak grapjes

Voorbeeld van een klantenservicereactie van Etos waarin een grapje wordt gemaakt.

Advies #4: Maak nog meer grapjes

Door op grappige berichten nog grappiger te reageren kunt u goed op de situatie inspelen.

Advies #5: Bijdehand zijn mag af en toe ook

Een gepaste bijdehante reactie is ook een van de mogelijkheden die u als klantenservice heeft.

Advies #6: Maar vooral ook medelevend

Vergeet niet om medeleven te tonen in het geval van vervelende klantreacties.

Advies #7: Laat zien dat u de handen uit de mouwen steekt

Advies #8: Wees klanten af en toe te slim af

Ook is het toegestaan om gevat op berichten te reageren, zo ziet u hier een voorbeeld van T-mobile.

Advies #9: Houd uw (bekende) bezoekers in de gaten

Ook met beroemdheden komt u in klantenservicereacties ver.

Advies #10: Een beetje fantasie kan nooit kwaad

Heeft u een levendige fantasie? Dan kunt u dit gerust in uw reactie laten terugkomen.

Meer inspiratie opdoen?

Neem dan eens een kijkje op Debestesocialmedia.nl voor nog meer voorbeelden. Op de blog van Places.nl leest u onder andere alles over het belang van Twitter webcare voor ondernemers en het genereren van interactie op social media.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek