Menu

Brand wordt groter risico voor bedrijven



Brand wordt groter risico voor bedrijven

Vanaf 2014 gaat de regeling voor brandschade bij bedrijven veranderen. Het maximum van 500.000 euro aan brandschade waarvoor ondernemers verantwoordelijk kunnen worden gesteld, wordt opgeheven. Wat zijn de gevolgen hiervan? En waarmee moet u, naast het afsluiten van een verzekering, nog meer rekening mee houden als het gaat om (het voorkomen van) brand binnen uw bedrijf?

Maatregelen voor brandveiligheid

Het gevolg van de opheffing van het maximale bedrag waarvoor ondernemers verantwoordelijk zijn bij brandschade, zal zijn dat bedrijven een fors hogere aansprakelijkheidsverzekering moeten afsluiten, met hogere premies als gevolg. Deze hoge premies zijn vervelend voor u en uw onderneming. Een daadwerkelijke brand binnen uw bedrijf is echter nóg vervelender. Er zijn een hoop maatregelen die u kunt nemen om uw bedrijf en uw medewerkers zoveel mogelijk te beschermen tegen brand. Places.nl heeft enkele belangrijke maatregelen voor u op een rijtje gezet.

1.Vluchtwegen

Wanneer er brand uitbreekt is het van groot belang dat iedereen die op dat moment aanwezig is in het gebouw, zo snel mogelijk naar buiten kan. Om dit mogelijk te maken moet u aan de volgende punten denken:

  • Zorg er voor dat alle ingangen, doorgangen, gangpaden en vluchtwegen vrij zijn van obstakels.
  • De deuren van de nooduitgangen moeten van binnenuit te openen zijn. Deze mogen dus niet op slot zitten. Plaats ook geen meubels of andere obstakels in een straal van 2 meter van deze deur (zowel aan de binnen- als buitenkant).
  • Als er gordijnen in de buurt van de deuren hangen, zorg er dan voor dat deze het zicht op de deur niet wegnemen.

2. VerlichtingAfbeelding2

Als tijdens een brand de stroom binnen uw bedrijf uitvalt, moeten uw medewerkers en eventuele andere aanwezigen toch snel de uitgang kunnen vinden. Daarom is het van belang dat wanneer er nood- en transparantieverlichting verplicht is binnen uw bedrijf, deze altijd werkt en zichtbaar is. Of dit verplicht is hangt af van het aantal personen dat binnen het gebouw aanwezig is, de oppervlakte van het gebouw, en voor welke doeleinden het gebouw gebruikt wordt. Voorbeelden van doeleinden zijn het runnen van een horeca-onderneming, het hebben van een winkel of het geven van onderwijs. In het Bouwbesluit kunt u nagaan of de nood- en transparantieverlichting verplicht aanwezig is binnen uw bedrijf. Ook kunt u hier nagaan of het verplicht is om een nooduitgang in uw bedrijfspand te hebben.

3. Brandblussers

Is de uitgebroken brand (nog) klein? Dan moet u de mogelijkheid hebben om deze zelf te kunnen blussen, voordat de brand zich uitbreid. Zorg er daarom voor dat er een brandslanghaspel, draagbare blustoestellen en eventueel blusdekens in uw bedrijf aanwezig zijn. Deze moeten altijd en voor iedereen bereikbaar zijn. Het is belangrijk dat u de blusmiddelen ieder jaar laat controleren door een erkend bedrijf. Om erachter te komen wanneer deze controle plaats moet vinden, kunt u kijken naar de laatste keuringsdatum. Deze is te vinden op het blusmiddel zelf.

Afbeelding1

4. Personeelsvoorlichting

Wanneer er een brand uitbreekt, is het naast de genomen maatregelen voor het pand nóg belangrijker dat uw werknemers weten hoe ze moeten handelen. Om ervoor te zorgen dat zij zo snel mogelijk veilig zijn, moet u aan de volgende punten denken:

  • Stel een ontruimingsplan op, waarbij het voor elke werknemer duidelijk is hoe ze moeten handelen en welke verantwoordelijkheden ze dragen. Maak dit ontruimingsplan bekend onder de werknemers zodat ze goed geïnstrueerd zijn.
  • Plan regelmatig een ontruimingsoefening in, om het geheugen van uw werknemers op te frissen en om uw werknemers scherp te houden.
  • Stel iedereen op de hoogte van waar de blusmiddelen zich bevinden en zorg ervoor dat alle werknemers weten hoe ze gebruikt moeten worden.
  • Leidt enkele werknemers op tot BHV-er (Bedrijfshulpverlening). Deze werknemers volgen dan een speciale cursus waardoor zij precies weten hoe ze moeten handelen binnen bepaalde ongewenste gebeurtenissen in uw bedrijf, zoals brand en ongevallen. Het aantal BHV-ers die u nodig heeft binnen uw bedrijf, bepaalt u aan de hand van de gegevens in uw risico-inventarisatie en -evaluatie. Een BHV cursus kunt u bij verschillende organisaties volgen.

Is uw bedrijf veilig genoeg?

Om er achter te komen of uw bedrijf goede maatregelen heeft genomen en wat uw eventuele kwetsbare punten zijn, kunt u uw hele onderneming na lopen met behulp van een checklist. Meer informatie over voorschriften, wetten en regels omtrent brandveiligheid vindt u hier.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek