Menu
024 – 3555 299(24/7 bereikbaar)Bel nu

Zo maakt u zelf goede productfoto's voor uw bedrijf



Zo maakt u zelf goede productfoto's voor uw bedrijf

Het gebruik van goede foto"s op een website is essentieel. Een goede foto kan namelijk zorgen voor meer conversie. Toch kan het verkrijgen van goede foto"s met behoorlijke kosten gepaard gaan. Fotografen zijn vaak prijzig, en daarom kunt u overwegen om de foto's zelf te maken. Natuurlijk heeft de hoge prijs van een fotograaf een bepaalde reden: het maken van goede foto"s kan veel tijd en moeite kosten. Toch is het zeker niet onmogelijk om dit zelf te doen. De volgende tips helpen u op weg om zelf goede productfoto"s te maken.

Camera

Tegenwoordig is het niet meer noodzakelijk om productfoto"s met een dure spiegelreflexcamera te maken. Met uw smartphone kunt u tegenwoordig ook al behoorlijke foto"s maken. Er zijn verschillende beroemde fotografen, zoals bijvoorbeeld de Nederlandse Annegien Schilling, die alleen met hun smartphone fotograferen en deze foto"s door middel van apps bewerken. Vooral de nieuwere smartphone-modellen hebben vaak goede lenzen, dus deze kunnen goed gebruikt worden voor de productfotografie. Beschikt u over een ouder model? Dan is het wellicht verstandiger om wel een echte camera te gebruiken. Bij het gebruik van een spiegelreflexcamera is het daarnaast aan te raden om een statief te gebruiken. Dit komt door het zwaardere gewicht van de spiegelreflexcamera, waardoor het moeilijk wordt om deze stil te houden. Als u geen stille hand hebt, wordt de foto minder scherp.

Belichting

Na de camera is ook de belichting een cruciale factor bij het maken van een goede productfoto. Te weinig licht kan er namelijk voor zorgen dat details van producten niet goed te herkennen zijn. Met natuurlijk daglicht kunt u al een heel eind komen, dus het is verstandig om productfoto"s dicht bij een raam te maken. Let wel op dat de zon niet te hard op uw product schijnt; zo kunt u lelijke schaduwen voorkomen. Als het weer erg slecht is of het buiten al donker is, is het aan te raden om gebruik te maken van lampen. Hiervoor kunt u de lampen gebruiken die u al thuis hebt staan, echter moet u dan wel letten op de kleur van het licht. Mocht het licht erg geel of blauw zijn, kan dit de kleuren van uw product op de foto veranderen. Als u op ieder moment, onafhankelijk van het weer en het tijdstip op de dag, productfoto"s wilt maken, is het aan te raden om in daglichtlampen te investeren.

Achtergrond

Voor een goede productfoto is het belangrijk dat de achtergrond zo weinig mogelijk afleidt van het product. Daarom is het aan te raden om gebruik te maken van een witte achtergrond. Dit kunt u gemakkelijk creëren door een wit vel papier tegen de muur te hangen en gedeeltelijk op de grond te leggen. Zo zorgt u ervoor dat uw product op een witte ondergrond en tegen een witte achtergrond staat. Vooral voor webshops is het erg belangrijk dat de achtergrond zo weinig mogelijk afleidt. Wilt u uw productfoto ergens op uw website tussen andere content gebruiken? Dan zou u ook kunnen kiezen voor een achtergrondkleur die goed past bij het kleurenschema van de website.

Compositie en perspectief

De compositie speelt ook een grote rol in het maken van een goede productfoto. Als er lijnen door de foto lopen, zorg er dan voor dat deze parallel verlopen ten opzichte van de kaders van uw foto. Zo lijden ze niet af van uw product en houdt u de blik van uw kijker gericht op de foto. Daarnaast kunt u spelen met verschillende perspectieven in uw foto. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een frontaal perspectief of juist een helikopterperspectief. Zeker als u een webshop hebt is het gebruik van meerdere perspectieven interessant, zodat de klant op basis van de verschillende foto"s goed weet wat hij kan verwachten. Zo vermindert u retourzendingen.

Formaat en kwaliteit

Het is aan te raden om altijd in een zo groot mogelijke bestandsformaat te fotograferen. Zo kunt u naderhand namelijk uw foto altijd nog kleiner maken. Hoe groter het bestand is, hoe beter de kwaliteit. De bestandsgrootte kunt u zowel op uw smartphone als uw camera in de instellingen vinden. Daarnaast moet u ook de witbalans van uw foto in de gaten houden. Dit houdt in dat het wit op de foto ook daadwerkelijk wit is, en dus geen crèmekleurige of blauwe ondertoon heeft. Zo weet u dat de kleuren op uw foto overeenkomen met de werkelijkheid, en voorkomt u teleurgestelde klanten. Complexere eigenschappen van foto"s, zoals de ISO- waarde en het diafragma, zijn alleen van toepassing als u fotografeert met een geavanceerde camera en worden daarom in dit artikel buiten beschouwing gelaten.

Bewerken

Een laatste cruciale stap in het maken van een goede productfoto is de bewerking. Als u fotografeert met uw smartphone zijn hier verschillende (gratis) apps voor. U kunt er ook voor kiezen om de foto op uw computer te uploaden en hier te bewerken met een programma zoals Adobe Photoshop (betaald) of GIMP (gratis). Veel programma"s bieden een automatische bewerkingsoptie aan, die kleuren, contrast en belichting in balans brengt. Toch kan het, vooral als u vaker productfoto"s gaat maken, de moeite waard zijn om u verder te verdiepen in het bewerkingsprogramma. Dan kunt u relatief gemakkelijk compenseren voor een slechte belichting of witbalans. Daarnaast kunt u tijdens de bewerking ook vlekken, oneffenheden of bijvoorbeeld vouwen in de achtergrond retoucheren.

We wensen u veel succes met het maken van uw eigen productfoto"s!

Foto: Pixabay


Delen:



Reacties