Menu

Een derde van scheepsbouwbedrijven heeft werkende website



Een derde van scheepsbouwbedrijven heeft werkende website

Nederlands grootste maritieme festival gaat volgend weekend weer van start. De Wereld Haven Dagen vinden plaats in Rotterdam van één tot en met drie september. Tijdens deze dagen staat het mondiale karakter van de haven in Rotterdam centraal. Tijdens de Wereld Haven Dagen wordt aandacht besteed aan zaken als innovatie, maar natuurlijk ook aan de fascinerende schepen die aanleggen. Maar hoe staat het met innovatie op online gebied voor bijvoorbeeld bedrijven in de scheepsbouw? Hoewel deze sector minder te maken heeft met consumenten, kan dit alsnog een belangrijk aspect zijn. Telefoonboek.nl onderzocht daarom het aantal werkende websites van scheepsbouwbedrijven uit haar database.

Onderzoek

In totaal werden 1.141 bedrijven onderzocht op een werkende website die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'scheepsbouw'. Belangrijk hierbij is dat scheepsbouwbedrijven in het bezit van een URL, maar zonder werkende webpagina als 'niet werkend' werden beschouwd in dit onderzoek. Bij slechts 380 bedrijven bleek uiteindelijk sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 33,3%. Daarmee lijkt twee derde van de geregistreerde bedrijven in de scheepsbouw online niet vindbaar via een werkende bedrijfswebsite. Wel is het mogelijk dat deze bedrijven online vindbaar zijn via een overkoepelende scheepsbouw website of via online bedrijfsvermeldingen.

Responsive

Daarnaast zijn de werkende websites ook getest op responsiveness. Zowel het hebben van een werkende als een responsive website is van belang voor de online vindbaarheid van bedrijven. Een responsive webdesign zorgt er namelijk voor dat een website zich automatisch aanpast aan de schermgrootte van het apparaat dat in gebruik is. Een responsive website brengt daardoor een aantal voordelen met zich mee. Zo is een responsive website leesbaar en gebruiksvriendelijk voor zowel desktop als mobiel en tablet. Aangezien deze websites een groot gebruiksgemak met zich meebrengen, worden ze door zoekmachines als Google relevant voor bezoekers gezien. Responsive websites worden dan ook hoger in de Google ranking geplaatst dan websites die niet responsive zijn. Hierdoor zullen bezoekers websites langer en vaker bezoeken. 57,6% van het aantal werkende websites van scheepsbouwbedrijven bleek ook een responsive design te hebben. Daarmee is een kleine meerderheid zich bewust van de voordelen die een werkende en responsive website oplevert. Toch lijkt er voor de overige 42,4% nog ruimte voor verbetering.

Hoewel scheepsbouwbedrijven voornamelijk met zakelijke klanten te maken hebben, betekent dat niet dat online aanwezigheid geen belangrijk aspect is. Volgens Ronny Oonk, manager van Places Websites, oriënteren ook zakelijke klanten zich online voordat zij een bedrijf benaderen. "Ook voor scheepsbouwbedrijven geldt dat een website het online visitekaartje is van een bedrijf. Een werkende website die online gemakkelijk vindbaar is en een groot gebruiksgemak heeft, verbetert daarmee ook nog een de geloofwaardigheid en deskundigheid van een organisatie."


Delen:



Reacties