Menu

Voorkom deze zeven veelvoorkomende fouten op je website en trek meer bezoekers

Als ondernemer altijd en overal op de hoogte met Places Nieuws

Uw website

Voorkom deze zeven veelvoorkomende fouten op je website en trek meer bezoekers

Meer bezoekers trekken op je website? Voorkom dat je deze zeven fouten maakt.

Je hebt deze twee gezegdes vast vaak gehoord: 'fouten maken mag' en 'van fouten kun je leren'. Ook op het gebied van websites worden regelmatig fouten gemaakt, waar je zeker van kan leren. In dit artikel lees je de zeven meest meest gemaakte fouten op websites én hoe je het wel goed kan doen. Hoeveel van deze fouten herken je bij je eigen website? Pak ze aan en maak je website aantrekkelijker voor bezoekers.

1. De titel is niet pakkend

Een tekst kan nog zo goed zijn, maar als je hem niet van een pakkende titel voorziet is het maar de vraag of je tekst überhaupt gelezen wordt. Bezoekers van websites scannen vaak een tekst en als de eerste zin die ze lezen niet interessant is, is er een grote kans dat lezers snel afhaken. Verplaats jezelf in jouw doelgroep en bedenk welke woorden bij hen passen. Drie voorbeelden van goede, pakkende titels:

  1. Lijstjes met getallen werken altijd goed: 7 veelgemaakte fouten op websites
  2. Titels met hoe, wat of waarom beginnen trekken de aandacht: Hoe breng je jouw website het best onder de aandacht bij bezoekers?
  3. Vertel wat het de lezer oplevert: Zo maak je jouw website nog aantrekkelijker

2. Teksten zijn niet begrijpelijk

Bij het schrijven van een tekst wordt vaak vergeten om vanuit de lezer te denken. Wanneer je een tekst schrijft, schrijf je die vaak in je eigen woorden, die passen bij jouw taalniveau, hoe jij spreekt, leest en schrijft. Daarbij verliezen we regelmatig uit het oog welk taalniveau de lezer eigenlijk heeft. Het kan goed zijn dat jij jouw eigen teksten goed begrijpt, maar jouw taalgebruik voor de lezer te ingewikkeld is. Zorg dus dat iedereen jouw tekst begrijpt en pas het niveau aan wanneer nodig. De meeste boodschappen zijn namelijk makkelijk in eenvoudig Nederlands uit te leggen. Mocht je toch vaktaal nodig hebben om jouw boodschap over te brengen, leg die woorden dan één keer uit of link naar een website of artikel waar de term wordt uitgelegd.

3. Teksten zijn te lang

Veel websites bevatten teksten die te lang zijn, terwijl kort en bondig juist het beste is. Bezoekers 'scannen' je website namelijk en daar moet je op in spelen bij het schrijven van een tekst. Deel je website zo in dat bezoekers meteen zien waar ze moeten zijn. Bezoekers vinden het namelijk niet prettig om eerst door een flinke hoeveelheid tekst te moeten scrollen, voordat ze bij de informatie zijn die ze nodig hebben. Dit kan ervoor zorgen dat ze afhaken. Het wordt meer gewaardeerd als je je product of dienst in een paar korte zinnen kunt beschrijven. Toch meer ruimte nodig? Je kunt altijd linken vanuit de introtekst naar een achterliggende pagina met meer informatie. Een andere tip is om lange en korte zinnen met elkaar af te wisselen.

4. Een duidelijke call-to-action ontbreekt

Het uiterlijk van een website is natuurlijk heel belangrijk, maar vergeet ook de inhoud niet.. Via een website kun je als bedrijf laten zien wat je doet en wat je kan bieden aan (potentiële) klanten. Dit is bij veel websites, vooral voor een service of dienst, vaak niet het geval: de meeste sites laten niet in één oogopslag zien wat ze voor de klant kunnen betekenen. Daar is dus winst te behalen. Een tekst moet dus echt vertellen wat jouw bedrijf doet en wat de klant aan jouw bedrijf heeft. Bovendien is het aan te raden om duidelijke call-to-actions te vermelden op je site, omdat die de klant aanspreken en duidelijkheid geven:

  • Bel ons nu om een afspraak te maken
  • Bekijk onze Instagram voor de laatste collectie
  • Geef je nu op voor onze nieuwsbrief en krijg tien procent korting

5. De opmaak is niet consistent

Je kunt nog zo'n leuke opmaak bedacht hebben voor je website, maar het werkt niet als je uitingen niet consistent zijn. Niet alleen omdat het er mooier uitziet als alles op elkaar afgestemd is, het ziet er ook professioneler uit als als bij elkaar past. Drie tips voor een consistente opmaak:

  1. Gebruik maximaal drie verschillende kleuren, die je overal op dezelfde manier gebruikt. Zorg dat de kleuren goed bij elkaar passen en dat tekst goed leesbaar is.
  2. Kies maximaal twee lettertypes uit
  3. Ontwerp een goed, herkenbaar en bruikbaar logo

6. Contactgegevens zijn moeilijk te vinden

Zorg ervoor dat je gegevens altijd duidelijk op de website vermeld staan, het liefst via een contact-button die goed vindbaar is. Ook is het een aanrader om contactgegevens op elke pagina te zetten, bijvoorbeeld in de footer (onderaan de pagina) of header (bovenaan de pagina). Zo kunnen bezoekers snel en makkelijk in contact met jouw bedrijf komen.

7. Links naar social media ontbreken

Bijna ieder bedrijf is tegenwoordig actief op social media en het is belangrijker dan ooit om representatieve social media kanalen te hebben. Bezoekers van jouw website vinden het prettig om meteen door te kunnen klikken naar de social media accounts. Ze komen net wat meer over je te weten en het wekt vertrouwen bij ze op.

Foto: Bigstock

Reacties



Even geduld alstublieft...