Menu

Tips voor een succesvolle website voor uw onderneming



Tips voor een succesvolle website voor uw onderneming

Met het digitale tijdperk in het achterhoofd is het logisch dat u als mkb'er baat heeft bij het hebben van een website. Vandaar dat ook steeds meer ondernemers willen investeren in online ondernemen. Er bestaat vaak onduidelijkheid over wat voor uw onderneming een goede website is, en wat juist niet. Hier vindt u enkele tips waarmee u uw onderneming via uw website het beste naar voren kunt laten komen.

1. Wat wilt u met een website?

Uw website is in feite het visitekaartje van uw onderneming, waarop uw bedrijf of product gepresenteerd wordt aan uw bestaande en potentiële klanten. Daarom is het belangrijk uzelf twee dingen af te vragen:

-Met welk doel bestaat de website?

Klanten maken vaak voor het eerst kennis met een bedrijf via de website. Om ervoor te zorgen dat klanten juist die informatie ontvangen waarvan uw onderneming wil dat ze ontvangen, is het goed om na te denken over wat u precies met de website wilt. Wilt u bijvoorbeeld informeren, verkopen, inspireren, presenteren of amuseren? Naar aanleiding van de doelen die u stelt kunt u uw website inrichten. Als u wilt dat klanten contact opnemen via de e-mail of telefoon of juist langskomen bij de vestiging, dan kunt u daarop inspelen. Wilt u liever een product of dienst online verkopen, dan kunt u uw website daarop aanpassen. Het één sluit het ander natuurlijk niet uit, maar u kunt uw klanten wel een bepaalde richting op sturen.

-Voor wie bouwt u de website?doelgroep-website

Naast de doelstellingen van uw website is het ook belangrijk om na te denken over wat voor soort klanten u aan wilt trekken. Jong, oud, mensen met een bepaalde interesse of opleiding. Als kapper richt u zich bijvoorbeeld op vrouwen tussen de 20 en de 50, als groothandel voor gereedschap op klussers en bouwbedrijven. Als u zich een voorstelling maakt van de klant, wordt het eenvoudiger om u in de klant in te leven en te bedenken wat voor de klant belangrijk is. Stap in de schoenen van uw klant en baseer hier de keuzes voor uitstraling, tekst, afbeeldingen en het gebruik van de website op.

2. Tips voor de inhoud van uw mkb-website

Structuur

Zorg dat het menu van uw website logisch is opgebouwd. Zo zorgt u ervoor dat de informatie waar uw klant naar zoekt, eenvoudig te vinden is. Het klinkt misschien logisch, maar het is erg vervelend voor klanten als ze de informatie waarnaar ze zoeken niet op een gemakkelijke manier kunnen vinden. Een goede tip is om de navigatie van uw website, voor deze online te zetten, uit te schrijven zodat een logische opbouw ontstaat. Denk goed na over wat uw klant het snelste en beste moet vinden op uw website.

Inhoud

Websiteteksten zijn anders dan brochure- of andere offline-teksten. Websiteteksten zijn kort, duidelijk en worden vaak ondersteund met foto's en afbeeldingen. Uw klant raakt bij het zien van lange, saaie teksten namelijk al snel verveeld. Zorg dat u uw websiteteksten goed onderhoudt, zodat er geen verouderde informatie op uw website staat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw contactgegevens, producten of diensten die u aanbiedt en projecten die u al heeft uitgevoerd. Maak bijvoorbeeld een schema waarin u voor uw onderneming vaststelt wanneer de huidige websitetekst vervangen moet worden. Een goede structuur en inhoud van uw website voorkomt dat mensen de website meteen verlaten en verhoogt de gebruiksvriendelijkheid.

Google Analytics

Wilt u in de gaten houden of uw manier van aanpak werkt? Met het aanmaken van een Google Analytics account kunt u bijhouden welke pagina's het meest (en hoe vaak) bezocht worden, en waar mensen het snelst afhaken. Met dit gratis hulpmiddel kunt u uw website optimaliseren naar uw wensen en uw klanten beter leren kennen. U kunt bijvoorbeeld bijhouden waar uw klanten vandaan komen en met welke zoekwoorden ze uw website gevonden hebben in de online zoekmachine. Een Google Analytics account is aan te maken via deze website, u krijgt dan een code die u in uw website moet verwerken. Als u contact opneemt met uw websitebouwer dan is dit klusje vaak binnen een paar uur geklaard en kunt u de statistieken van uw website bijhouden.

vindbaar-met-website

Online vindbaarheid

Zorg ervoor dat u vindbaar bent. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door Search Engine Optimization (SEO). Dit staat voor het verbeteren van uw website zodat u hoger in de zoekresultaten terecht komt bij bijvoorbeeld zoekmachines als www.google.nl. Het uiteindelijke doel hiervan is meer nieuwe klanten naar de website van uw onderneming te trekken. Hoe doet u dat? Door gebruik te maken van trefwoorden op uw website, die relevant zijn voor uw producten of diensten. Als u bijvoorbeeld een reisorganisatie bent, zorg er dan voor dat u het woord 'vakantie' en gelijksoortige woorden zoals 'reizen', 'camping', 'kamperen', 'hotel' en 'vliegtuig' ook verwerkt heeft in uw websitetekst. Mocht u meer willen weten over SEO, neem dan contact op met één van de vele specialisten die er zijn op dat gebied, en die vindt u uiteraard via de zoekmachine. Naast SEO is het ook belangrijk om te zorgen dat uw contactgegevens makkelijk bereikbaar zijn voor uw klanten. Dit verhoogt niet alleen het vertrouwen van de klant in u, maar voorkomt ook ellenlange zoektochten via internet voordat u gevonden bent.

3. Tips voor de bouw van uw mkb-website

Bouw

De uiterlijke verzorging van uw website is in principe een verlengde van uw huisstijl. Heeft u nog geen huisstijl dan kunt u nadenken om er een te (laten) ontwikkelen. Denk aan het gebruik van de kleuren en vorm van uw logo, zodat klanten een verband kunnen leggen tussen uw mkb-onderneming en uw website. Klanten die uw website bezoeken herkennen uw bedrijf dan sneller en makkelijker, wat de klant een vertrouwd gevoel geeft. Zorg ervoor dat u goed weet wat u als onderneming uit wil stralen en schakel voor het maken van een logo, huisstijl of de website de hulp in van een expert.

Design

Als u zelf niet heel ervaren bent met het bouwen van een website, besteed dit dan uit aan een externe partij. Dit bespaart u zeer waarschijnlijk een hoop kopzorgen en uren werk. Als u in gesprek gaat met een websitebouwer, vraag dan ook om een Content Management Systeem (CMS). Met een CMS maakt u het mogelijk om zelf uw website te onderhouden en eenvoudig aan te passen wanneer nodig.

'Als u zelf niet heel ervaren bent met het bouwen van een website, besteed dit dan uit aan een externe partij. Dit bespaart u zeer waarschijnlijk een hoop kopzorgen en uren werk.'

Mobiele website

Afhankelijk van uw doelgroep is het goed om na te denken over een mobiele website. Een mobiele website zorgt ervoor dat uw website ook te lezen is via een smartphone of tablet. Vanwege sommige functies en andere afmetingen van het scherm zijn veel websites niet of nauwelijks toegankelijk via een smartphone of tablet. Via Google Analytics kunt u ook bijhouden via welk apparaat uw website bezocht wordt. Doen uw klanten dat vaak via een mobiel apparaat, dan verhoogt u de gebruiksvriendelijkheid door ook een mobiele versie van uw website te laten maken.

Functionaliteit boven uiterlijk

Stel de structuur en inhoud van uw mkb-website altijd boven het design. De functionaliteit van uw website (afhankelijk van uw doelstellingen uiteraard) is erg belangrijk voor het behouden van bezoekers en klanten. De website kan er heel mooi uitzien met allerlei mooie applicaties, maar als uw website niet naar behoren werkt is dat verloren moeite.

4. Blijf uw website vernieuwen

Uw website is nooit perfect. Sta van tijd tot tijd stil bij uw website, en hou de technische vorderingen om u heen in de gaten. Probeer delen van de website die niet optimaal werken te verbeteren, en houd in de gaten hoe uw klanten de website beleven. Ook als onderdelen van uw website wel werken, kunt u altijd testen of een andere aanpak beter werkt. Vraag ook de eerlijke en kritische mening van bekenden en klanten over uw website, daar kunt u ook veel van leren. Met andere woorden: uw website is nooit af! voorbeeld-website

Hoe moet het dan wel, zo'n mkb-website maken? Een goed voorbeeld is kapper, schoenen & gadgetwinkel Coef uit Nijmegen. Coef heeft een hedendaagse website, die de beoogde (jonge) klanten erg aanspreekt. Ook de contactgegevens en andere informatie zijn duidelijk te vinden. Een ander voorbeeld is communicatiebureau SPRANQ uit Utrecht. SPRANQ heeft goed nagedacht over de SEO en communiceert duidelijk wat ze als onderneming doen en hoe u ze kunt bereiken. Ook staan er verschillende referenties op de website wat ook weer bijdraagt aan de betrouwbaarheid van de onderneming. Tot besluit een voorbeeld van een MKB met een webwinkel, namelijk CHOCSTAR, een Fair Trade chocoladefabriek '2.0'. De website zit goed in elkaar en speelt goed in op de wensen van de klan. Alle gegevens zijn snel te vinden en de webwinkel heeft zelfs de Thuiswinkel Award Best Startende Webwinkel 2012 gewonnen.

Veel succes met het optimaliseren van de website van uw eigen mkb-onderneming. Heeft u nog tips nodig voor het succesvol inzetten van Facebook of video voor uw onderneming? Houd u dan onze blog in de gaten.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek