Tips om meer bezoekers naar uw website trekken



Tips om meer bezoekers naar uw website trekken

Wanneer uw bedrijf een website of misschien zelfs een blog online heeft staan, weet u als geen ander dat het trekken van bezoekers nog best lastig kan zijn. Dat uw website of blog online staat betekent namelijk niet automatisch dat de bezoekers vanzelf komen. Zorgen dat het aantal bezoekers stijgt met een paar honderd of zelfs een paar duizend per maand is niet makkelijk, maar zeker wel te doen. Met deze marketingtips, een beetje creativiteit en inzet is het ook voor u mogelijk!

1. Inhoud

De eerste en meest belangrijke tip: zorg voor goede inhoud van uw website of blog. Al in 1996 sprak Bill Gates de woorden 'Content is King', en vandaag de dag is het nog steeds een van de uitgangspunten van Google. Google bedoelt hiermee dat inhoud de belangrijkste reden is waarom uw website wel of niet bezocht wordt. Probeer zelf te bedenken met welke vragen en behoeften potentiële klanten uw website bezoeken. Stelt u zich eens voor wat uw doelgroep te weten wil komen en zorg er vervolgens voor dat deze inhoud snel op uw website te vinden is.Daarnaast is het belangrijk deze tekst regelmatig te vernieuwen. Het hebben van veel en relevante informatie is goed, maar wanneer dit niet regelmatig wordt vernieuwd komen uw bezoekers niet terug. Als websitebeheerder is het daarom belangrijk om regelmatig nieuwe informatie toe te voegen of hele pagina's te veranderen. Heeft u bijvoorbeeld een winkel? Plaats dan wekelijks nieuwe aanbiedingen of productinformatie. Of heeft u een website of blog over een specifiek onderwerp? Blijf aanvullen en vernieuwen want alleen dan blijven uw lezers terugkomen. Niet alleen potentiële klanten hebben baat bij een website die up to date is, ook zoekmachines houden bij hoe vaak een site voorzien wordt van nieuwe inhoud. Hoe vaker er nieuwe inhoud wordt geplaatst des te vaker u bovenaan een pagina komt te staan bij zoekmachines.

2. Social Media

Goede en relevante inhoud op uw website is één ding, nu moet het nog onder de mensen komen. Social Media kan hier een handje bij helpen. Met een klik op de knop kunt u uw blog op verschillende kanalen plaatsen en bereikt u duizenden mensen. Door het aanmaken van een account op Facebook, Twitter, Printerest of LinkedIn kunt u veel mensen over uw website of blog vertellen. Ook andere online netwerken waar uw doelgroep actief is kunnen effectief zijn om uw website onder de aandacht te brengen. Het beheren van deze verschillende netwerksite 's lijkt veel tijd en moeite te kosten, maar dit hoeft niet zo te zijn. Met het programma Hootsuite kunt u alle belangrijke social media beheren via één website. Daarnaast heeft u inzicht in wat er over u of uw website of blog wordt gezegd en kunt u hierop anticiperen. Met Hootsuite kunt u de kanalen Twitter, Facebook, Google+, Foursquare, LinkedIn en Wordpress beheren. Ook is het mogelijk om berichten te plaatsen op Youtube en Flickr. Hier kunt u meer informatie vinden over hoe u Hootsuite kunt inzetten voor uw bedrijf.

3. SEO

Naast Social Media zijn er andere online mogelijkheden om uw website of blog snel onder de aandacht te brengen. Search Engine Optimalization (SEO), ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, is er hier één van. SEO is het optimaliseren van uw website voor zoekmachines zodat u hoger op de resultatenpagina uitkomt. Dit begint al bij de opbouw en structuur van uw website, door bijvoorbeeld niet teveel javascripts en beveiligingsprogramma's te gebruiken. Daarnaast gaat bij SEO om het gebruiken van de juiste keywords. Een keyword betekent letterlijk sleutelwoord, en is een woord waarop bezoekers waarschijnlijk zoeken in de zoekmachines om uw website te vinden. Wanneer u een installatiebedrijf voor zonnepanelen heeft wilt u het liefst hoog scoren op het woord 'zonnepanelen'. Omdat er veel concurrentie is op dit woord moet u echter bergen werk verzetten om topposities op het zoekwoord 'zonnepanelen' te verkrijgen. Richt u daarom niet alleen op het belangrijkste woord, maar ook op een aantal afgeleide woorden zoals 'zonnecollectoren' en 'kosten en opbrengsten zonne-energie' om ook via die zoektermen bovenaan de pagina te komen. Via deze pagina komt u meer te weten over hoe u SEO precies voor uw bedrijf kunt gaan inzetten.

4. E-mail

Het gebruik van e-mail groeit nog steeds met de dag; steeds meer bedrijven verkiezen e-mail boven papieren post. Dit omdat het simpelweg sneller en goedkoper is, en omdat communicatie via e-mail minstens net zo normaal is geworden als het versturen van post. E-mail kan op verschillende manieren worden ingezet om uw website meer onder de aandacht te brengen. Ten eerste door een database mailing aan te maken. Database mailing is het regelmatig versturen van een korte nieuwsbrief of email naar een vaste mailinglist. Deze mailinglist bestaat uit klanten, mogelijke klanten en andere bekenden die baat kunnen hebben bij informatie over uw website. U kunt deze mailinglist uitbreiden door een 'opt-in' systeem op uw website te plaatsen. Dit is een pagina waar bezoekers hun e-mailadres invullen en aangeven de nieuwsbrief van uw bedrijf te willen ontvangen. Op deze manier vergroot u uw mailinglist met e-mailadressen van bezoekers die graag op de hoogte willen blijven van de ontwikkelingen van uw bedrijf, wellicht belangrijke potentiële klanten! Wanneer u overgaat tot database mailing is het belangrijk om deze e-mail regelmatig te versturen. Dit betekent iedere week of iedere maand op dezelfde dag en hetzelfde tijdstip. Op deze manier gaan klanten uw mail verwachten. Daarnaast is het belangrijk dat u de lezers prikkelt door te linken naar uw website. Meer informatie over het opzetten van goede e-mailmarketing vindt u hier. Ten tweede kan e-mail worden gebruikt door uw website of blog aan uw e-mailhandtekening toe te voegen. In de meeste e-mailprogramma's kunt u automatisch een standaardgroet . Voeg uw websiteadres toe aan alle uitgaande e-mail, net als uw Facebook- en Twitterpagina's. Ieder contactmoment is een moment om uw website onder de aandacht te brengen!

5. Wees creatief en actief

Hierboven staan slechts een aantal voorbeelden om meer bezoekers naar uw website te krijgen. Met een beetje creativiteit en inzet zijn er nog veel meer mogelijkheden te bedenken die ervoor zorgen dat uw website beter bezocht zal worden. Google is bijvoorbeeld niet de enige zoekmachine, ook telefoonboek.nl of openingstijden.nl zijn zoekmachines waarop uw bedrijf gezocht kan worden. Via de website Places.nl kunt u middels een betaald pakket uw website toevoegen aan uw profiel zodat uw website maandelijks door 5,5 miljoen bezoekers gevonden kan worden. Ook kunt u aanbiedingen plaatsen op andere websites zoals Beste.nl om uw bedrijf meer in de spotlight te zetten. Daarnaast is het 'offline promoten' van uw website minstens net zo belangrijk; plaats een kleine advertentie in een dagblad met kortingscode of aanbieding zodat mensen nieuwsgierig worden naar uw website, en vooral; praat erover. Wanneer uw website qua inhoud goed op orde is en u actief bezig bent met SEO en het verder promoten is het zaak rustig af te wachten. Het kan namelijk enkele weken duren totdat uw website in Google wordt opgenomen. Laat u dus niet ontmoedigen door een langzame start, ook de grote bloggers en websites die u regelmatig bezoekt waren waarschijnlijk al enige tijd in de lucht voordat u er voor het eerst kwam.


Delen:



Reacties


Zoeken
Zoek