Menu

Slechts 15,6% groenteboeren heeft werkende website



Slechts 15,6% groenteboeren heeft werkende website

Een watermeloen is verfrissend en zomers. Dat zijn de associaties die de meeste mensen hebben wanneer ze een watermeloen zien. Hoewel veel mensen denken dat watermeloen voornamelijk bestaat uit suiker en water, bevat watermeloen ook vitamine A, vitamine B6 en Vitamine C. Om dit nog meer onder de aandacht te brengen is het op 3 augustus 2017 'Watermelon Day'. Daarnaast is de watermeloen officieel een groente en behoort het tot de komkommerachtigen. Een goede reden dus om een verfrissende watermeloen bij de lokale groenteboer te halen. Maar hoe staat het met de online vindbaarheid van groentewinkels? Telefoonboek.nl onderzocht het aantal werkende websites.

Onderzoek

In totaal werden 1242 bedrijven onderzocht die bij Telefoonboek.nl geregistreerd staan in de categorie 'Groenteboer'. Bedrijven met een URL, maar zonder werkende website werden in dit onderzoek als 'niet werkend' beschouwd. In totaal bleek bij slechts 194 groentewinkels sprake te zijn van een werkende website, hetgeen neerkomt op 15,6%. Hiermee lijkt er voor de meeste groenteboeren nog een grote slag te slaan en vormt dit tevens een nieuwe kans om de verkoop te vergroten. Zo kunnen groenteboeren online meer naamsbekendheid creëren en daarmee ook meer nieuwe klanten aantrekken.

Responsive

Daarnaast zijn groentewinkels met een werkende website getest op het hebben van een responsive design. Met een responsive design is een website zowel leesbaar als gebruiksvriendelijk, ongeacht het apparaat dat gebruikt wordt. Dit komt doordat de website automatisch meebeweegt met de schermgrootte van desktop, mobiel of tablet. Als een website een responsive design heeft, zal dit de online vindbaarheid ten goede komen. Google heeft namelijk in 2015 al besloten dat dit soort websites hoger geplaatst worden in de Google ranking. Verrassend is dat 94% van het aantal groentewinkels met een werkende website ook een responsive website heeft. Het lijkt erop dat de relatief kleine groep van groenteboeren met een werkende website zich bewust is van de vele voordelen die een responsive design met zich meebrengt. Deze bedrijven kunnen dan ook een voorbeeld vormen voor de overige groep groenteboeren.

Kansen

Ronny Oonk, manager van Places Websites denkt dat een groot gedeelte van de Nederlandse groenteboeren kansen misloopt. "Het hebben van een duidelijke en overzichtelijke bedrijfswebsite kan bijdragen aan naamsbekendheid en het aantrekken van nieuwe klanten. Zo kunnen groenteboeren een overzicht van hun assortiment tonen en een kijkje in de keuken geven. Het overgrote gedeelte van de groenteboeren zonder bedrijfswebsite kan dus een voorbeeld nemen aan de relatief kleine groep groenteboeren met zowel een werkende als responsive website."


Delen:



Reacties